Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Ahh, härligt å höra, vita bilar e snyggast :thumbright:
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck

Inlägg av Krull »

Bara för att ingen skriver så betyder inte det att ingen kollar :wink:
Johan Högström
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jag gissar att det där är ett phett x3me-megastylingutblås? :hihi:
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

tratt för att fylla på oljekanan ? :hihi:
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

piraten skrev:
btw, vad är det här:
Bild
Såklart en insugstratt :hihi:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Spiskåpa? :D
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

piraten skrev: Bild
Tråkigt... Jag har ingen aning vad jag gör, dåligt tålamod och förmodligen fel utrustning... Men med lite tid...
Jag föredrar en roterande/oscillerande maskin för det sätter inte igen pappret så mycket då.
Och det bör vara en som man kan ställa varvtalet på, så går lite lugnare, och så börja med 80 papper eller liknande så avverkar det bra även på låga varvtal.

Men det ÄR svårt, speciellt på en sådan detalj som du kör på där, kan bara tänka mig hur det vill hoppa vibrera och i största allmänhet INTE ligga stilla :doh:

Jag brukar använda våtslipning mot slutet, när man har grundfärg på allt.
När detaljen är blöt blir den blank och det blir lättare att hitta ojämnheter.

Men alla gör nog fasen olika :roll:
Häng i bara så blir det nog bra till slut :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Herman skrev:Ahh, härligt å höra, vita bilar e snyggast :thumbright:
Jajomen :) Funderar på lite områden i någon avbrytande kulör. Har sett lite inspirationsbilder på nätet, men det återstår att se om det blir nåt.

Vad är det för en tratt??? phett x3me-megastylingutblås, tratt för att fylla på oljekanan, insugstratt, Spiskåpa. Nej, det är min nya öl-hävar-tratt såklart! :twisted:

Nä allvarligt är en ventilations-mät-tratt för fyrkantiga don som min far kastat i skräphögen. Tänkte ta reda på lite tunn aluminium. :thumbright:

Daniel-635 skrev: Jag föredrar en roterande/oscillerande maskin för det sätter inte igen pappret så mycket då.
Jag köpte en oscillerande maskin på Clas Ohlsson när jag gjorde i ordning 240:n men jag var inte imponerad, dessutom skar lagret i den så den slutade oscillera. Men jag måste investera i något nytt som snurrar, den här vibrerande musen är lite för lite att åka med. Men det största problemet är tålamodet :doh: Tack för tipsen, det är bra att höra hur nån annan går tillväga även om det säkert är som du säger att alla gör olika!

Har en liten annan nyhet på motorfronten, men jag ska avslöja den när jag vet att det verkligen blir av :D
Forsberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av Forsberg »

Tycker det ser ut som att det artar sig!!! När är det planerad rollout?

Blir ju riktigt 70-tal gangster stuk... Bara att fixa långt hår och odla skägg :thumbright: :thumbright:
Don’t take up so much space - live on the edge!
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Forsberg skrev:Tycker det ser ut som att det artar sig!!! När är det planerad rollout?

Blir ju riktigt 70-tal gangster stuk... Bara att fixa långt hår och odla skägg :thumbright: :thumbright:
Det gör det :) Rollout är lite beroende på. Hade en liten tanke om att kanske ställa ut, oavsett "skick", på EDPS piteå, köra är det inte riktigt tal om än, men det kommer nog inte att hålla. Får se fram emot nästa år om inte det dyker upp gratis arbetskraft de närmaste helgerna... Skägget är klart btw :D

Nu kommer motornyheterna :D

Bild
Denna pall har rest från sandviken till sundsvall idag och är nu omlastad och påväg hit. Och på den är en B6254 motor nästintill komplett och ett B6304 block. Bra grundmaterial för att få ihop en B2854T alltså :) :twisted:

Ett stort tack till: Ida som gjort köpet möjligt och fixat den första frakten, Erik som fixade resten och även tack i förskott till Pär! :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck

Inlägg av Mr Garrett »

Nu börjar det likna en seriös Turbo satsning ! :thumbright:

Du menar kanske att bygga en B6284T :wink:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Mr Garrett skrev:Nu börjar det likna en seriös Turbo satsning ! :thumbright:

Du menar kanske att bygga en B6284T :wink:
Tanken var det, får se om det hinns med i sommar eller om det bara blir hinka i 2,5:an och slänga på en turbo som besiktningen godkänner.

Och därtill problemet. Jag är på jakt efter en turbo!

Om det är någon som har en 15g/16t/18t eller annat som kan tänkas vara lämplig storlek så PM:a mig!

Försöker få ihop en setup som ska gå igenom besiktningen. Alltså en turbo likvärdig eller bara något större än vad som sitter på 850 t5:orna. Effekten bör helst inte kliva över ~260 hk vilket innebär att laddet bör hamna på ~0.4-0.5 bar.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Eldragningen är så gott som klar nu, har fixat startspärr så att startmotorn bara går på P och N läget på lådan.

Hel/Halvljus, blinkrelä, torkarmotor, tuta bromsljus mm har blivit inkopplad. Kom på nu att jag inte kopplat in nån spolarvätskepump :doh:

För övrigt är en turbo på väg till mig nu :)

Bild
Lite bildbevis på motorerna tog sig upp :)

Bild
Vad är detta?

Bild
Satt fast, med det gick att få lös med lite MoS2.

Bild
Eldragning till strålkastarna fram. Hel/halvljusrelä från Volvo 240. Drog matningen från startmotorn och avsäkrade bredvid relät. Enklaste jag kunde åstakomma.

Bild
Provning av strålkastarna....

Bild
Emma slipar och spacklar på framskärmen... Jag är så massor tacksam!

Bild
Och även på den andra skärmen...

Bild
Kopplade in vindrutetorkarmotorn, den är kompatibel med volvo 960 intervallrelä rent funktionsmässigt men verkar tyvärr ha lite dålig kontakt på släpringen som ska jorda. Måste ta upp den och se om det går att få till.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Äntligen turbo :hihi: :thumbright: Vad är det för vursting? en liten bessturbo eller?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

j0jje skrev:Äntligen turbo :hihi: :thumbright: Vad är det för vursting? en liten bessturbo eller?
Ja såhär ser den ut.
Det är en KKK k16 av nyare snitt med elektrisk återströmmningsventil. Huruvida den ska användas eller inte det återstår att se.

Förhoppningvis har jag inte "köpt bort mig".

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Efter att ha letat lite bultar och varit tveksam alla mina försök att bulta fast alu-blocket i motorstativet hittade jag till slut en lösning. Tanken var att jag skullle skruva lös tråget för att bygga en anslutning till oljereturen.

Bild
Ja, och vad händer när jag vänder på motorn. :doh: :doh: :doh:
Skruvade ju fast den i tråget. Skruva fast den på nytt och insåg att kvällens skruvning var över.
Skriv svar