Rekord C Coupe med Volvo 24V
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Kontakt:
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Daniel-635
- Forumsberoende
Jag föredrar en roterande/oscillerande maskin för det sätter inte igen pappret så mycket då.piraten skrev:
Tråkigt... Jag har ingen aning vad jag gör, dåligt tålamod och förmodligen fel utrustning... Men med lite tid...
Och det bör vara en som man kan ställa varvtalet på, så går lite lugnare, och så börja med 80 papper eller liknande så avverkar det bra även på låga varvtal.
Men det ÄR svårt, speciellt på en sådan detalj som du kör på där, kan bara tänka mig hur det vill hoppa vibrera och i största allmänhet INTE ligga stilla

Jag brukar använda våtslipning mot slutet, när man har grundfärg på allt.
När detaljen är blöt blir den blank och det blir lättare att hitta ojämnheter.
Men alla gör nog fasen olika

Häng i bara så blir det nog bra till slut

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
JajomenHerman skrev:Ahh, härligt å höra, vita bilar e snyggast

Vad är det för en tratt??? phett x3me-megastylingutblås, tratt för att fylla på oljekanan, insugstratt, Spiskåpa. Nej, det är min nya öl-hävar-tratt såklart!

Nä allvarligt är en ventilations-mät-tratt för fyrkantiga don som min far kastat i skräphögen. Tänkte ta reda på lite tunn aluminium.

Jag köpte en oscillerande maskin på Clas Ohlsson när jag gjorde i ordning 240:n men jag var inte imponerad, dessutom skar lagret i den så den slutade oscillera. Men jag måste investera i något nytt som snurrar, den här vibrerande musen är lite för lite att åka med. Men det största problemet är tålamodetDaniel-635 skrev: Jag föredrar en roterande/oscillerande maskin för det sätter inte igen pappret så mycket då.

Har en liten annan nyhet på motorfronten, men jag ska avslöja den när jag vet att det verkligen blir av

- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det gör detForsberg skrev:Tycker det ser ut som att det artar sig!!! När är det planerad rollout?
Blir ju riktigt 70-tal gangster stuk... Bara att fixa långt hår och odla skägg![]()

Nu kommer motornyheterna

Denna pall har rest från sandviken till sundsvall idag och är nu omlastad och påväg hit. Och på den är en B6254 motor nästintill komplett och ett B6304 block. Bra grundmaterial för att få ihop en B2854T alltså

Ett stort tack till: Ida som gjort köpet möjligt och fixat den första frakten, Erik som fixade resten och även tack i förskott till Pär!

- Mr Garrett
- För mycket laddtryck
Nu börjar det likna en seriös Turbo satsning !
Du menar kanske att bygga en B6284T

Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Tanken var det, får se om det hinns med i sommar eller om det bara blir hinka i 2,5:an och slänga på en turbo som besiktningen godkänner.Mr Garrett skrev:Nu börjar det likna en seriös Turbo satsning !![]()
Och därtill problemet. Jag är på jakt efter en turbo!
Om det är någon som har en 15g/16t/18t eller annat som kan tänkas vara lämplig storlek så PM:a mig!
Försöker få ihop en setup som ska gå igenom besiktningen. Alltså en turbo likvärdig eller bara något större än vad som sitter på 850 t5:orna. Effekten bör helst inte kliva över ~260 hk vilket innebär att laddet bör hamna på ~0.4-0.5 bar.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Eldragningen är så gott som klar nu, har fixat startspärr så att startmotorn bara går på P och N läget på lådan.
Hel/Halvljus, blinkrelä, torkarmotor, tuta bromsljus mm har blivit inkopplad. Kom på nu att jag inte kopplat in nån spolarvätskepump
För övrigt är en turbo på väg till mig nu

Lite bildbevis på motorerna tog sig upp

Vad är detta?

Satt fast, med det gick att få lös med lite MoS2.

Eldragning till strålkastarna fram. Hel/halvljusrelä från Volvo 240. Drog matningen från startmotorn och avsäkrade bredvid relät. Enklaste jag kunde åstakomma.

Provning av strålkastarna....

Emma slipar och spacklar på framskärmen... Jag är så massor tacksam!

Och även på den andra skärmen...

Kopplade in vindrutetorkarmotorn, den är kompatibel med volvo 960 intervallrelä rent funktionsmässigt men verkar tyvärr ha lite dålig kontakt på släpringen som ska jorda. Måste ta upp den och se om det går att få till.
Hel/Halvljus, blinkrelä, torkarmotor, tuta bromsljus mm har blivit inkopplad. Kom på nu att jag inte kopplat in nån spolarvätskepump

För övrigt är en turbo på väg till mig nu

Lite bildbevis på motorerna tog sig upp

Vad är detta?

Satt fast, med det gick att få lös med lite MoS2.

Eldragning till strålkastarna fram. Hel/halvljusrelä från Volvo 240. Drog matningen från startmotorn och avsäkrade bredvid relät. Enklaste jag kunde åstakomma.

Provning av strålkastarna....

Emma slipar och spacklar på framskärmen... Jag är så massor tacksam!

Och även på den andra skärmen...

Kopplade in vindrutetorkarmotorn, den är kompatibel med volvo 960 intervallrelä rent funktionsmässigt men verkar tyvärr ha lite dålig kontakt på släpringen som ska jorda. Måste ta upp den och se om det går att få till.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ja såhär ser den ut.j0jje skrev:Äntligen turbo![]()
Vad är det för vursting? en liten bessturbo eller?
Det är en KKK k16 av nyare snitt med elektrisk återströmmningsventil. Huruvida den ska användas eller inte det återstår att se.
Förhoppningvis har jag inte "köpt bort mig".

Efter att ha letat lite bultar och varit tveksam alla mina försök att bulta fast alu-blocket i motorstativet hittade jag till slut en lösning. Tanken var att jag skullle skruva lös tråget för att bygga en anslutning till oljereturen.

Ja, och vad händer när jag vänder på motorn.

Skruvade ju fast den i tråget. Skruva fast den på nytt och insåg att kvällens skruvning var över.