Wittmann - MB 190 16V Tack för året som varit Motor Nord!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Tommy Luhr skrev:kommer att tänka på dåligt ventilspel/otät ventil direkt..

Men hade ni separata avgastempar med?

Det skall ju inte gå sönder vid dom effekterna liksom.
Kan ju faktiskt bara vara toppackningen som är blåst med.
Vi har bara ett uttag för avgastemp, och den sitter turbons inlopp.
När jag tänker på det så tror jag faktiskt att den sitter på "fel" sida för att kunna läsa av 1an också. :doh:

Och tänker man på det så skulle den ju faktiskt inte lämna mkt effekt om en ventil legat och läkt hela tiden. Detta ska kollas noga innan jag river den. Intressant var bara förnamnet.

Vilken tur att sånt här händer....då får man ju lära sig lite nya saker. :hihi:
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Dallleee skrev:Ja de där sög ju rejält :thumbdown: Men hör av dig imorn ifall du får tag på nån trailer så kanske man kan åka ner ifall du inte har tid beroende på hur tidigt jag ska va hos syrran
Ska kolla runt efter en idag. Måste ju svetsa ihop Mercedesen åt kunden idag också. :doh:
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fan vad synd att ni inte körde 4 avgastempar, då hade ni sett direkt om nått varit fel.

Men det är bara att bita ihop och komma tillbaka ännu starkare:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Tommy Luhr skrev:fan vad synd att ni inte körde 4 avgastempar, då hade ni sett direkt om nått varit fel.

Men det är bara att bita ihop och komma tillbaka ännu starkare:)
Tänkte faktiskt inte att det skulle behövas på en så "standard" motor.
Men man lär sig hela tiden.
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Idag har jag börjat riva lite smått....siktar på att ha lös toppen imorgon.
/Johnny Häggblad
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Dallleee »

Klart toppen är borta imorn, annars blire stora piskan! :thumbright:
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Dallleee skrev:Klart toppen är borta imorn, annars blire stora piskan! :thumbright:
Kom hit och hjälp mig lyfta upp den på lyften då ;)
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Vart lite halvrädd för Dalles piska så jag ryckte av toppen ikväll.
Hoppsan poppsan kan man väl säga.

Några teorier?

Suddig bild:

Bild
Senast redigerad av Johnny H den mån jul 06, 2009 6:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

bränd ventil= otät ventil eller för klent ventilspel
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Dallleee
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: tis dec 02, 2008 10:41 pm
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Dallleee »

"tur" de bara var sånt litet fel eller är de nått mer som tagit skada?
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ja de var ju skönt att det inte var värre.
Hur såg resten ut?

Skulle tror på samma grejer som Tommy.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Tommy Luhr skrev:bränd ventil= otät ventil eller för klent ventilspel
Jag får hoppas på det.
Fast ventilen var så pass tät att det inte läkte igenom när jag testade att fylla förbränningsrummen med t-sprit när den var isär.

Kan en sån skada repareras igen?
Lite synd att behöva kassera en topp liksom.

Jag får helt enkelt byta till en annan topp och testa igen.

Sen kom jag att tänka på en annan sak.
Är det någon som vet ifall man skulle tjäna på att åka med dubbla insug/avgaskammar på dessa maskiner?
BMW M50 tex så har man ju en del att tjäna på det?
/Johnny Häggblad
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

RoGGaH skrev:Ja de var ju skönt att det inte var värre.
Hur såg resten ut?

Skulle tror på samma grejer som Tommy.
Turbo osv verkar ha klarat sig. Det syns då inga skador.
Dom kanske tål att det kommer halva ventilsäten osv igenom den? Ha ha :twisted:
/Johnny Häggblad
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det går säkert att svetsa toppen, men det är ju inte så smidigt.
Kolla ordentligt i avgashuset så inget sitter där!

Tråkigt med strul :thumbdown:
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

j björk skrev:Det går säkert att svetsa toppen, men det är ju inte så smidigt.
Kolla ordentligt i avgashuset så inget sitter där!

Tråkigt med strul :thumbdown:
Hoppas det. Jag får kolla med Topplocksverkstan om han kan lösa detta.
Han ska ju ändå få fixa en topp åt mig så...

Tråkigt ja...men va fan...man måste ju lära sig något också.
Kanke e nått fel på mig, men jag tycker sånt här e intressant.
/Johnny Häggblad
Skriv svar