Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Perfekt då kör vi på det!

Är det någon som läser detta som har ett par bakdäck att sälja, skulle vara kul med lite fäste på kubbe (om det lirar till dess)!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36756
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Dags för en liten uppdatering, nu är bilen mappad.

Dock kvarstår lite av laddtrycksbekymmret jag trodde var löst, den vill långsamt öka trycket då man kommer upp i registret dock inte kritiskt på något vis. Har 0,5bar vid ca 3500rpm, varvstoppet är nu satt till 6000rpm pga detta och då med ett ladd på 1,5bar.

Backeliten gjorde iaf ett toppenjobb än en gång och jag känner att det får duga så här för i år, får även tacka chris som körde följebil igår under mappningen =) Lustig grej var att han och tjompen som låg bakom noterade att hela bilen satte sig så mycket vid full trottel att avgassystemet under bilen slog gnistor vid ett par tillfällen! :twisted: Så man kan säga att både sänkningen och fästet vort ju för bra =)

Ang fästet så är det faktiskt riktigt bra, har bara provat med mina 17" 235:or nu men jag har i princip fullt bett iväg redan på 2:an(!) Verkar inte ha e30:ins bekymmer med fästet efter sänkning, trots att jag tycker hjulen tiltat ganska mycket innåt efter detta men det var kanske bara till min fördel i fallet..

Ska bygga en catch till vevhusventilationen och måste även bygga om ett tryckrör på den som är lite för kort i nuläget för att hålla kvar en av slangarna med den senaste turbon.

Så det kan mycket väl bli körning på kubbe i helgen, såtillvida vädret tillåter men det verkar väl se ljusare ut nu?
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck

Inlägg av EsabMan »

Fan va nice. Nu saknas bara en provtur :)
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Nog tycker jag det ska gå att ordna :D Får se om det blir skruvning ikväll, ringer dig efter jobbet så ser vi!
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Här kommer en liten teaser från gårdagens mappning :)

http://www.youtube.com/watch?v=Sr17NJNrdiM

på slutet sägs det "80-90 till 150" så nog finns det lite orr i kärran! ;)

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

Kul att den rör på sig som den gör synd på laddtrycks problemen.
Jo E34 har ett sjukt fäste faktiskt man måste upp i en hel del effekt innan de börjar bli som på en E30.
Hoppas du får åka en dul nu :thumbright:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

stecka skrev:Kul att den rör på sig som den gör synd på laddtrycks problemen.
Jo E34 har ett sjukt fäste faktiskt man måste upp i en hel del effekt innan de börjar bli som på en E30.
Hoppas du får åka en dul nu :thumbright:
jajamen :)

Ja, jag tror e34:orna är rätt underskattade ändå, ser man på t.ex. ppf så bygger "alla" på 3-serier. E34:an må vara lite tyngre (men det går ju att ordna med. Min vägde ju 1360kg med halvtank och fullbur) och det är ju hur generöst som helst med plats i motorrummet, och schysst drivlina!

Tack hoppas det jag med :)

Ev. ska backeliten mixtra med lite launch ikväll åt mig så det blir spännande :thumbright: måste få ordning på varvärknaren med. Kommer lite bilder/film efter helgen :)

Rullar din e34:a nu?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Blir fint med launch till Kubbehelgen, älgjakten lär starta tidigt i mellansels skogar hoppas vi ! :)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Liten update, sitter i depån nu på kubbe raceway.. Bara regn än så länge. Vi skruvade och grejade hela kvällen/natten igår i bilen så nu står den här bessad och godkänd för åkning bara vädret tillåter någon gång. Launchen blev riktigt tuff iaf så nog kan man skrämma älg med den =) backeliten fixade (även varvräknaren) så nu är den ställd på 3900varv och bygger ungefär 0,5 bar då. Alla i teamet har sovit 2h i natt så vi gör ett försök att ta igen lite förlorad sömn nu i väntan på bättre väder!
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck

Inlägg av säl »

Snacka om otur med vädret altså.. Fan vad det har regnat. Men hur gick det, blev det nån körning idag? imorgon verkar det bli sol iaf :thumbright:
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ja riktig otur var det, vi körde första repan vid 19. Denna fick jag köra mot mats hörnlunds buggy. Lätt nervös som man var sumpade jag starten, klev i princip bara av kopplingen på 1:an vilket resulterade i ett ordentligt hjulspinn, skickade i tvån- samma där pumpade någon gång för att se om de gick att få igen fästet, icke. Drog in trean och det fortsatte att spinna hejdlöst, blev lite drifting så jag släppte upp och rullade till mållinjen med en slutfart på 86km/h och tid på kring 12,5. Var som att åka på såpa, frågade ut johnny h som var på plats för lite tips. Nästa repa ut, värmde mer ordentligt och på tvån denna gång. Använde nya kunskaperna så gott det gick och gick iväg rätt hyggligt i starten, sedan längre ut på banan där det troligen inte var så mycket gummi/klister släppte det på trean och fyran strax före målgång. Kapade 3sekunder till den repan men jag spann ändå bort en fin tid! Noterade 9,5 sekunder och 146km/h i slutfart. Insåg att gatdäcken jag åkte med inte ville gå snabbare på helklistrad bana så jag stod över sista repan. Slutade med att jag bestämde mig för att handla hammarströms slicks ändå, så vi har nu varit och fått dom pålagda. Stort tack till Pågen för nattlig utryckning! Så imorgon om dom går in i hjulhusen kommer bakvagnen få kämpa med 11,5" slicks =) Uppdatering följer =)
Senast redigerad av Turbokoftan den mån aug 10, 2009 9:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Japp då var Kubbehelgen över, kul var det än om jag är jävligt less för att jag inte lyckades få till en endaste bra start(!!)

Hursomhaver, liten film på första repan för dagen (med slicksen), fick köra ensam den omgången. Fästet med slicksen var lite bättre än jag trodde så jag fegade visst med startvarvet, så det blev ett skutt och sedan nytt tag. Noterade 8,23 med 162km/h den svängen.

http://s184.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1

Som bäst under dagen åkte jag 7,94 med 155 km/h i slutfart, vet inte hur men minns att jag var redigt less i målgången då jag trodde det skulle bli en 9 sekunders repa för jag spann bort mig på 3:an och fick ta om. Det är tyvärr den enda av alla repor jag inte har på film.

Jag måste helt enkelt öva på starter, i semin/elimineringen testade jag launchen för första gången och missar- boggar iväg med 3,5 islandshästar. Släpper launchen och ger på igen noterade 8,5 och 156km/h, en hel sekund efter Mats buggy i målgång, men 11km/h snabbare.
Tiderna var inge vidare, men alla dagens 5 repor med slicks gick över 150km/h i slutfart, så mos verkar det ju finnas?
Skit bakom spakarna kanske :wink:

Tack till Chris och Emil som ingick i teamet! Enda vi gjorde var lite kontroll av olja/bränsletryck/läckage, inte ett ras eller någon skruvning på hela helgen trots 7 repor. Hade med oss halva garaget i bilen tror jag.

Den blev iaf frän med slicksen på :thumbright:
Bild
Johnny H
Forumsberoende

Inlägg av Johnny H »

Lite mera övning så kommer den ju att sticka iväg som ett skott!

Trevligt var det däruppe också. :twisted:
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

tog mig friheten att filma en repa mot buggyn. enda repan jag han se tyvärr för chaffisen min hade myror i brallan att åka hem :doh:

ps, inge HD kvalisort men :roll:

http://s136.photobucket.com/albums/q191 ... V00711.flv
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tack jag hoppas det, övning behövs nog verkligen. Frågade på lördagen om jag inte fick rulla ut och testa lite på en annan bana där men då krävdes ombesiktning som det lät. Så det var lite synd att man inte testat kliva av kopplingen från start tidigare. :?

Ja det var trevligt där! Men vid nästa tillfälle representeras nog mercedes också ;)

Jaså du var där också jimzon, tror inte jag såg dig? Det där var nog sista repan som jag skrev om i förra inlägget, 8,59 och 156km/h. Men det spann en hel del där med efter launch-missen, filmen finns även här från samma sida av banan:
http://s184.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1

Är det någon som fått med den på bild så skicka/posta gärna någon =)
Skriv svar