Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack piraten, jag fortsätter med uppdateringarna :)

I helgen kunde jag inte motstå att ta ut 164:an på isen några vändor, lite taskigt med fäste trots fina däck ;)
Ska klippa ihop en film senare, så länge så får det bli ett smakprov på en oklippt filmsnutt:
http://www.youtube.com/watch?v=PRUEXB4xezY" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? Isåka med 164:an 7/3-11

Inlägg av larsat »

tja simon det där såg najs ut! :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tjena Larsat! Är så nöjd med den bilen och motorn, går gött, låter gött och håller fint :D! peppar peppar...

MVH/
Simon
Caltex
För mycket laddtryck

Inlägg av Caltex »

Tiltfästet såg fint ut, du gör riktigt bra grejer. :D
Och inte är det ointressant för att det hör till en grävmaskin, tvärtom :thumbright:
Har lite såna prylar på ritbrädan själv.

Funderar på vilken typ av lager det är du använder, och om du bearbetat lagerlägena i
skopfästesdelen efter svetsning, innan du pressat lagren på plats?
Cylindern till låsningen så jäkligt fin ut, är den också köpt hos steelwrist?
hittade inga lösa delar eller priser på deras hemsida, så om du vill/orkar så får du gärna dela med dig av vad
de tog för prylarna , här eller via pm

/Tobbe
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej Caltex,

Det är Aluminiumbronsbussningar 70mm inv. 85mm utvändigt. Jag satte upp fästet i fräsen och brotschade bussningarna efter att jag pressat i dom, röret blev lite ovalt efter svetsningen.

Cylindern till låsningen är från RF, precis som snabbfästet, kostade väl ca 1500kr plus moms om jag inte minns fel.
Tiltcylindern inkl. lagerhållare, axlar, dubbla overcenterventiler, skydd mm. kostade en del... även om jag hade mkt bra rabatt via en bekant. ca 7500kr plus moms...

MVH/
Simon
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hogdalracing »

Tjenna Marmander.

Fasen va du pysslar och allt blir som vanligt helt sjukt bra.

Grattis till sonen oxå!

Skulle bara nämna att det förmodligen blir ett köp av en av dina dumpventiler, men återkommer när det är dax.

Mvh Dani
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack Dani :)

Det är bara att slänga iväg ett pm med namn, adress och telefon mm, så skickar jag ventilen.

//SM

MVH/
Simon
GPD
Lite mer laddtryck

Inlägg av GPD »

Riktigt imponerande arbete både med 164'an, garaget och grävarn!
Läst igenom alla 23 sidor, verkligen grymt mycket kunskap du sitter på! :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det värmer att höra :)

Ju mer man håller på, desto lättare går det med nästa grej man ger sig på... oj! det rimmade ju... ;)

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

På och på är nog mer ett nödrim än ett riktigt rim :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jo, Steve, det var nog inget riktigt rim kanske..

Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade, har helt enkelt prioriterat att jobba med maskinen istället för att sitta vid datorn ;)

Det mesta är färdigt nu, fattas bara att få i alla rutorna, klämma dit lite dekaler och lite annat småpill.

Tiltfästet och extrahydraulik färdigt, nya slangar till det mesta (gick åt ca 40m 3/8" och 20m 1/4").
Byggde även färdigt länk och förlängningsarm till timmergrip och rotator.

Bilderna får tala för sig själva...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

I helgen och idag har det varit skogskörning för hela slanten :)
Bild

Ibland lutar det så att man måste ha motvikt med stockar i grävaggregatet för att ta sig fram..
Bild

Och ibland blir det lite väl tungt, trodde faktiskt det skulle gå illa den gången..
Bild

Ca 25m3 ved hemma, är första gången jag kör med timmergrip så det kanske inte blev den snyggaste traven, sedan var jag inte så noga med sorteringen av smått och stort...
Bild

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

:shock: såg hyfsat obehagligt ut i backen... :)

Funkar det bra med timmergripen? Såg att en av grannarna har gjort nåt liknande till sin grävare, han hade en ~2m förlängningsarm, men grävaren är ~10-12 tonnare. Såg ändå ganska smidigt ut.

Mina referenser är lite fel för skogshobby på hemma plan när man började med att hantera virke med timmerbil och "riktig" kran :doh: Jag går och funderar på en skogskran till traktorn men jag har ju en del grävjobb på gården också så en kombination är kanske inte så dumt.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 12/4-11

Inlägg av marmander »

Nicklas,

Det fungerar mycket bra får jag säga, en grävmaskin är ju väldigt mångsidig om man jämför med en kran till traktorn. Jag hade först en längre förlängningsarm, men jag hade gjort slangarna för korta så jag kortade av den. När man kör maskinen så är jag glad att den inte är längre, dels för att maskinen inte pallar så mycket längre och dels för att rörelserna blir lite "yviga" med så lång hävarm på skopleden.

Grävarn tar sig fram väldigt bra, även om den inte är så snabb, skulle inte vilja köra mer än ca 300-500m hemifrån för att hämta ett lass, i så fall får man ha kärran på traktorn och ha maskinen kvar i skogen och sedan lasta av manuellt.

MVH/
Simon
Nomad50
Lite mer laddtryck

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 12/4-11

Inlägg av Nomad50 »

Hej, mycket kul tråd som bereder mig stort nöje att följa, men är det inte dags för en uppdatering snart???
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej!

Jo, det var ju ett tag sedan uppdatering, har haft mycket att göra och helt enkelt prioriterat bort forumen totalt. Men jag får väl dra till med en stor uppdatering nu istället.

Förutom barnpassning och div. panninstallationer så har sommaren och hösten mest handlat om dränering och fix av gårdsplanen runt ladugård och verkstad.
Har totalt gjort åt med ca 230-240ton bergkross av olika slag och ca 20ton matjord.

Först byggde jag en transportkärra till grävmaskinen, tippbar och baserad på en lastbilsframaxel. Som flak skruvade jag dit 45x145 tryckt virke.
Bild
För ett par veckor sedan var jag och gjorde ett litet grävjobb och givetvis drar jag med min stabila Fordson Dexta turbo, trots att den med sina 1,7ton kanske är lite för lätt för att dra ca 4ton obromsad totalvikt :hihi:
Bild
Vart tog traktorn vägen..?
Bild
Bild

Sedan byggde jag en enkel variant av schaktskopa, långt mkt. enklare än den jag planerat att bygga, men den funkar riktigt bra ändå.
Bild
Bild
Bild
Lastade lite väl tunga stenar också, men det gick om man backade...
Bild

Vidgade och dränerade gårdsplanen på baksidan av ladugården. Grävde bort all matjord, gjorde fall mot diken, la ner duk, makadam, rör, duk på det och sedan bärlager som toppades med 0-18.
Bild
Bild
Bild
Bild

Grävde ner dagvattenavlopp
Bild

Gjöt platta framför verkstaden
Bild

Sedan gjorde jag stödmurar/avgränsningar av kraftledningsstolpar som jag förankrade väl med jordankare och så drog jag ut ett stort lass matjord.
Givetvis var det några timmar mer grävning och planering innan dess...
Bild
Bild

Och så i förbifarten tilläggsisolerade jag andra sidan av verkstaden (som jag inte hann med förra året).
Bild

Då har jag nog fått med en del av vad jag gjort, dock långt ifrån alla dräneringsjobb mm. Lite bilder på resulatet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh/
Simon

MVH/
Simon
Skriv svar