Hej!
Jo, det var ju ett tag sedan uppdatering, har haft mycket att göra och helt enkelt prioriterat bort forumen totalt. Men jag får väl dra till med en stor uppdatering nu istället.
Förutom barnpassning och div. panninstallationer så har sommaren och hösten mest handlat om dränering och fix av gårdsplanen runt ladugård och verkstad.
Har totalt gjort åt med ca 230-240ton bergkross av olika slag och ca 20ton matjord.
Först byggde jag en transportkärra till grävmaskinen, tippbar och baserad på en lastbilsframaxel. Som flak skruvade jag dit 45x145 tryckt virke.

För ett par veckor sedan var jag och gjorde ett litet grävjobb och givetvis drar jag med min stabila Fordson Dexta turbo, trots att den med sina 1,7ton kanske är lite för lätt för att dra ca 4ton obromsad totalvikt

Vart tog traktorn vägen..?
Sedan byggde jag en enkel variant av schaktskopa, långt mkt. enklare än den jag planerat att bygga, men den funkar riktigt bra ändå.

Lastade lite väl tunga stenar också, men det gick om man backade...
Vidgade och dränerade gårdsplanen på baksidan av ladugården. Grävde bort all matjord, gjorde fall mot diken, la ner duk, makadam, rör, duk på det och sedan bärlager som toppades med 0-18.
Grävde ner dagvattenavlopp
Gjöt platta framför verkstaden
Sedan gjorde jag stödmurar/avgränsningar av kraftledningsstolpar som jag förankrade väl med jordankare och så drog jag ut ett stort lass matjord.
Givetvis var det några timmar mer grävning och planering innan dess...
Och så i förbifarten tilläggsisolerade jag andra sidan av verkstaden (som jag inte hann med förra året).
Då har jag nog fått med en del av vad jag gjort, dock långt ifrån alla dräneringsjobb mm. Lite bilder på resulatet.
Mvh/
Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon