Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Toni »

Go Doffen, go!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Idag kom jag äntligen igång igen efter 1,5 års bortavaro från bilprojektet. Altan har blivit byggd, Studierna avklarade och ny värmepump i det lilla, lilla garaget som nu är Doffens hemvist igen.

Länk till fler bilder
http://www.bilbygget.se/Byggbilder
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Toni skrev:Go Doffen, go!!!
:thumbright: :thumbright:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Erik Persson »

Jag är nästan lite avundsjuk på det här projektet. Men egentligen kanske ännu mer avundsjuk på tålamodet och modet att sätta igång med något så omfattande.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Cpt Tuttle »

Underbart att det är igång igen!
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tackar för uppmuntrande kommentarer. Gladast är nog jag att vara igång igen :thumbright: .
Idag har jag gjort nya styvare infästningar till övre länkarmarna fram. Jag har beställt andra spindelleder från England, och nu har betalningen gått igenom till sist.
Jag har också förfinat jiggen lite med en tvärbalk som kan tas bort och som erbjuder exakt rideheight när hjulet står på plattan. Jag räknar med att tvärbalken kommer till stor nytta när det gäller att jobba med hjulvinklarna och hjulens frigång till exempel.
Bild
Framför mig har jag att hitta plats för elservo, pedaler och styrväxel. Dessutom ska jag koppla ihop en Escort mk1 styrväxel med en elservo från Corsa och en rattstång från Passat, på ett lagligt vis dessutom. Vi hörs i januari, typ :?
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Ikväll har vi kopplat ihop elservon från Opel Corsa med den lilla styrkrets som jag fick tips om här i tråden. Först tänkte jag att den var trasig för det lät ingenting, men genom att koppla en hävarm på ingående resp. utgående axel så var det inget tvivel.

Både elservon och styrkretsen fungerar som den ska med potentiometer och allt. :thumbright: :thumbright: :thumbright: . Junior står längst bort och vrider när jag försöker hålla emot, junior vinner kampen.
Eleservon köpte jag för 800 kr inkl frakt från Portugal (e-bay) styrkretsen köptes i Sverige för en 600-hundring. Jag tänker använda en Escort Mk1- styrväxel men får på det här sättet en ställbar servo.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Idag har jag börjat arbetet med att få ihop rattstänger och elservo.

Bild

Bild
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av MagnusS »

Skitkul att detta projektet är igång igen, ser fram emot uppdateringar i tråden:)
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Nu när styrningen börjar bli komplett är det dags att klura på vart ratt, pedaler och stol ska vara placerade :? .
Jag har en tanke om att använda donatorbilens (Passatens) pedalställ som i och för sig har hängande pedaler men det verkar gediget och har ju så klart godkända mått och dimensioner, och fungerande elektronisk gaspedal.
Vad har ni för synpunkter på det ?
Att det är sportigare med stående pedaler kan jag räkna ut, men i övrigt då :shock: ?
Tyck till !
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Anders Egermo
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön okt 28, 2012 1:12 pm
Ort: Tranås

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Anders Egermo »

Häftigt bygge Mattias! :thumbright:
Det är sportigare med hängande pedaler. Kör på det! :D
Mvh. Anders.
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tack för det Anders !
Jag kör på hängande, dom är faktiskt på plats nu, även om det bara är punktsvetsat än så länge.
Bild
Nu håller jag på med rattaxel och elservon. Skiten hänger i spännband och så fort man försöker ändra nåt så rasar alltihop :(
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Mattias Jonsson skrev:Skiten hänger i spännband och så fort man försöker ändra nåt så rasar alltihop :(
:hihi: Det där känner jag igen :hihi:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Toni »

Been there, done that...!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

För stunden är alla spännband borttagna, men jag räknar med bakslag. Om inte tidigare så när besiktningsmannen ska säga sitt :( .
Det är fasen inte lätt att bygga en styrinrättning när det inte finns något att förhålla sig till.
Bild
Jag har byggt någon slags boxkonstruktion i 3mm stålplåt som både stödjer styrning och pedalställ.
Bild
Problemet som jag brottas med är att bilen är lite för liten för allt som ska ha plats. Kopplingspedalen går nästan hela vägen mot framvagnsboxen. Bromspedalen vilar nästan mot rattaxelfästet, osv.
Bild
Det verkar som att jag byggt in tillräcklig justeringsmån för styrväxeln som just nu ligger lös.
Bild
Imorgon ska jag försöka skarva ihop två axeldelar så att jag kan börja styra hjulen. Är lite orolig att det blir för stor utväxlingen i Escort Mk 2 - styrväxeln och de ganska korta styrarmarna på wilwoodspindlarna.
Jag är i alla fall nöjd med den här dagen :thumbright:. Ciao
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar