Det har varit väldigt stilla på Camaro fronten under sommaren.. Brukade den ju lite, men att kylfläkten inte orkade att hålla ner tempen under kö-körning och vid förlängd tomgångskörning blev lite av ett stressmoment. Jag har ju fläkten framför kylaren och då blåste den i princip bara genom halva kylaren och ingen luftstyrning heller så det gjorde nog sitt till under lågfartskörning. Körde man 80-90 + så var det inga problem. Har ju byggt en del på min Kadett, men nu var det dags för Camaron igen.

Första problemet är att röret mellan grenröret och turbon effektivt blockerade alla fläktkåpor och fläktar som man kan tänkas vilja montera.. Började med att demontera detta och börja på fläktkåpan.

Fick bockat till en 2 mm alu plåt.

Snedkapat för lite frigång till övre vattenröret. Den anslutningen på kylaren går inte att göra om då den sitter med 4-5 mm frigång till turbon.

Fixade till en gavel.

Svetsat och hålet för fläkten klart. Fläkten kommer från en 850. Har inte svetsat så tunt material med Tig:en innan, men det gick rätt så bra faktiskt. Är nöjd med tanke på att jag är nybörjare på det.

Påbörjade det nya röret med en flödesvänlig 90 graders böj...

Det var så tråkigt att bygga så jag tog bara en bild under inpassningen. Lindade hela röret denna gången för att spara fläkten från strålningsvärmen.
Har återmonterat allt och ska bygga lite styrplåtar för luften från fronten fram mot kylaren. Provkörde fläkten och nu känner man att det suger luft ur hela kylaren. Förhoppningsvis ska det räcka. Med Spalfläkten framför kylaren så steg tempen sakta, sakta när den gick så det var nog inte mycket som fattades.
/David