Sida 23 av 47

Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/

Postat: ons sep 04, 2013 1:08 pm
av Daniel Ireståhl
Motorn går lätt att dra runt, jag provade även att ta ur stiften för att det skulle gå lättare att dra runt utan framgång. Motorn är aktivt jordad på tre ställen i karossen så det känns inte så troligt.

Kanske kommit på vad jag har kopplat fel, kommer dock inte till garaget förräns tidigast imorgon :(

Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/

Postat: ons sep 04, 2013 7:04 pm
av NiclasA
plusen från generatorn ska väl sitta på startmotorn med?

Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/

Postat: ons sep 04, 2013 7:13 pm
av ace_of_cloves
Sätt blocknyckel modell större (22 eller 24) mellan B+ och stift 50, om det finns plats. AKTA dig så inte blocknyckeln tar i någonting för den blir ju strömledande. Går om man sätter en hel handske eller dylikt över.

Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/

Postat: tor sep 05, 2013 7:30 am
av Elias_
summerar det många har skrivit men B+ och G+ skall till skruven som flätan inte sitter på och stiftet ( 50 ) till tändlås +.
skruven flätan sitter är jord till solenoiden, som du själv sa så jordas startmotorn i blocket.
du har inte satt en för klen matn till startmotorn i med den bara klickar?

Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/

Postat: fre sep 06, 2013 10:34 am
av Daniel Ireståhl
Som jag trodde hade jag varit lite för ambitiös med jorden och lyckats jorda lite för mycket :).
Hittade ett strömflödesschema på startmotorn och då var det enkelt att se vad som var fel. Bort med den extra jorden och motorn drog runt hur lätt som helst. Drog på startmotorn ett tag för att suga igenom oljan och se till att man den byggde tryck, efter ett tag gick trycket upp till 300-400 kPa vilket kändes skönt så man inte skär motorn det första man gör när den väl startar.

Aktiverade tändning och bränsle och provade att dra på startmotorn. Direkt tände den till för att dö ganska omgående, labbade lite med triggerinställningarna och fick till det rätt bra. MTune har två riktigt trevliga inbyggda funktioner som underlättar felsökningen en hel del. Upptäckte snabbt att gränsen för triggspänningen från VR-givaren var alldeles för låg så fick hur många triggtänder som helst först, ökade på den lite och då blev det det betydligt bättre. Fick ett fint 60-2 mönster hela tiden efter detta.

MTune har även ett inbyggt oscilloskop så man kan se trigger och kamsync relativt varandra. Här är en bild på hur det ser ut vid crankning:

Bild

Lyckades även få en mätning när motorn precis tände:

Bild

Som jag skrev tidigare så tänder motorn relativt snabbt men dör också ganska omgående, en parameter jag är osäker på är "Angle at 1th tooth". Har hittat väldigt varierande vad gäller 850 turbo svänghjul, allt från 60 till 90 grader BTDC. Provade att ändra den ganska friskt och det känns som den tänder lättast vid 90 grader BTDC även om den också tänder vid 60. Någon som vet vad detta värde ska vara på ett 850 svänghjul? Samtidigt ska väl inte detta vara superkritiskt, man får väl kolla detta noggrannare med tändlampa senare.

Nåt jag glömde prova var att ändra om flaken på kamsynken kommer före eller efter TDC på cylinder 1, någon som vet?

Provade att öppna spjället lite också men det blev varken bättre eller sämre. Tips på saker som bör kollas eller ställas in för att få den att gå mottages tacksamt!

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstat

Postat: fre sep 06, 2013 11:00 am
av Elias_
"Angle at 1th tooth" = ställ motorn i TDC och räkna hur många tänder du har fram till de 2 missade multiplisera sedan siffran med 6 och du har vinkeln. ex bmw m50 IV i TDC har jag 14 tänder till de 2 missade och 14x6 = 84 grader.
stroba tändningen och ställ in detta innan du startar maskin, kan ge dig onödigt mycket jobb annars.

skit i kamsynken sålänge då det är lite bökigare att ställa in. fixa det när allt annat är ok regel nr 1 ta en sak i taget för att eliminera potentiella fel källor.

antar att din lambda ej är inkopplad ( vilket man inte ska ha då man kan fylla den med sot o skit ) och således vet du inte hur mycket soppa som pumpas in så ställ in flood clear på 50% i TPS. då släpper du bara in luft vid 50% gas eller mer.

EDIT: nolla tändningen överallt med vid strobningen , ign tabell, crank settings etc. har du en inställning som heter " Trigger angle/offset( deg )" så skall den stå på 0, höll på o bli flintskallig innan jag sj kom på det då nollan flyttade sig hela tiden med den aktiverad.

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: fre sep 06, 2013 1:14 pm
av Daniel Ireståhl
Elias_ skrev:"Angle at 1th tooth" = ställ motorn i TDC och räkna hur många tänder du har fram till de 2 missade multiplisera sedan siffran med 6 och du har vinkeln. ex bmw m50 IV i TDC har jag 14 tänder till de 2 missade och 14x6 = 84 grader.
stroba tändningen och ställ in detta innan du startar maskin, kan ge dig onödigt mycket jobb annars.

skit i kamsynken sålänge då det är lite bökigare att ställa in. fixa det när allt annat är ok regel nr 1 ta en sak i taget för att eliminera potentiella fel källor.

antar att din lambda ej är inkopplad ( vilket man inte ska ha då man kan fylla den med sot o skit ) och således vet du inte hur mycket soppa som pumpas in så ställ in flood clear på 50% i TPS. då släpper du bara in luft vid 50% gas eller mer.

EDIT: nolla tändningen överallt med vid strobningen , ign tabell, crank settings etc. har du en inställning som heter " Trigger angle/offset( deg )" så skall den stå på 0, höll på o bli flintskallig innan jag sj kom på det då nollan flyttade sig hela tiden med den aktiverad.
Jag är med på vad "Angle at 1st tooth" innebär och hur man räknar ut det men har du några praktiskt tips på att räkna antalet tänder när allt är ihopskruvat. Glömde ju givetvis detta när jag skruvade ihop allt :doh:

Du har helt rätt med att ta en sak i taget, man blir lätt ivrig och börjar vrida och vända på allt för att få det att fungera. :lol:

Smart där med att inte ha Lambdan inkopplad, just nu är den inkopplad och vad jag kan se av vad som kommer i avgasröret så går systemet rätt magert. Men ska ta och koppla ur den innan jag får till det för att undvika eventuella haverier.

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: fre sep 06, 2013 2:12 pm
av Elias_
ställ "Angle at 1th tooth" på ett värde som internet säger stämmer sen strobar du och kollar vad den säger, en trigger wizard borde du ha i programmet o då kan du ändra upp eller ner i värdet medans du strobar och på så sätt hitta din "nolla".

ser han ut att gå snålt så feta på ve-tabellen lite :thumbright:

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: fre sep 06, 2013 3:44 pm
av alex b
Till att börja med skulle jag aktivera "Lock ignition angle" under "Ignition --> Ignition settings" så du lätt kan stroba in förtändningen utan att siffrorna vandrar pga ojämn tomgång. 10 grader låst förtändning är ett bra riktvärde att köra på.

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: sön sep 08, 2013 5:59 pm
av Daniel Ireståhl
Tack för alla tips!

Var i garaget idag och försökte ställa in tändningen lite bättre med stroblampa. Då jag inte lyckades hitta TDC märket vid oljepumpen tog jag av tändstiftet och satte ner ett skjutmått samtidigt som jag drog runt motorn för att hitta översta läget, detta måste väl fungera nog så bra som riktmärke? Tog sen stroblampan och fick att nollpunkten ligger 78 grader BTDC.

Låste sen tändningen på 10 deg BTDC och försökte starta, det känns som det gick betydligt bättre då den tände flera gånger men samtidigt inte tillräckligt för att fortsätta gå själv. Lambdan visade runt 1,5 så provade att öka på fuel tabellen men kändes inte som det gjorde varken från eller till egentligen.

Känns även som jag har fått till kamsynken rätt för börjar jag ändra på dem parametrarna så tänder den inte alls.

Har en liten magkänsla av att jag kanske har fått på kamremmen en kugge fel (vilket jag inte borde då jag använde nollningsverktygen, men man vet aldrig) men ska man kunna dra runt motorn då utan att ventilerna går i?

Ös på med mer tips och ideér på vad jag bör kolla och göra för att få igång den, känner mig lite handikappad just nu :?

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: mån sep 09, 2013 7:35 am
av Elias_
du finns nog även en inställning som heter i stil med " required fuel " den kan man ändra om det går snålt på starten och det inte händer nått när man ändrar i VE-tabellen. jag åker själv MS2 så kan skilja lite mellan systemen. baktänder han nått? hur ser soppa trycket ut?
hade sj stora problem med att bilen hoppa igång men slog av pga att jag fick luft i bränsle systemet (åker utan backventiler), löste det med att tvångsköra pumparna 10-20 sek innan start.

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: mån sep 09, 2013 8:34 am
av Deztallica
Är det inte någon Cranking enrichement och ASE?
Ställ tändningen rätt, ta en extern eller en lambdamätare med direktström och vrid på nyckeln. Då vet du på ett ungefär vilket helvete du ska styra mot.

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: mån sep 09, 2013 8:39 am
av Filaren
Glöm inte ändra tändningen om du låser den :wink:
Innan du tar första turen :thumbright:

Grym bil :thumbright:

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: mån sep 09, 2013 1:39 pm
av Daniel Ireståhl
Nej, den baktänder inte. Soppatrycket ligger stabilt på 300kPa hela tiden så det känns inte som det är problemet, möjligtvis att jag har lite för lite soppa i tanken så man kanske pumpar lite luftbubblor. Jag drar igång soppasystemet tidigare och drar inte på starten förräns jag ser att måltrycket har uppnåtts.

Cranking enrichment och ASE har jag inte vara på ändrat något ännu. Tabellerna ser ut som nedan för tillfället:

Bild

Några invändningar här?

Då alla tabeller är % av fuel tabellen borde insprutning ha ökat när jag ändrade den, men jag ska ta och öka på dessa tabeller lite så får man se om det blir nån mer markant skillnad.

Är inte riktigt med på vad du menar med att ta en lambdamätare med direktström?

Re: Volvo 242 -82 - Riktigt nära uppstart

Postat: mån sep 09, 2013 2:50 pm
av Elias_
har du rätt tändföljd , signal till alla spridare, gnista på alla stift samt hittat din nolla och strobat fram att 0 grader = 0 på veven eller 10 grader = 10 på veven ?
MAP sensorn fungerar?
har du strobat på både cyl 1 och 6 ?

om allt detta är ok så är det någon inställning.
cranking rpm ? ( varvtal som måste uppnås för att tändningen skall hoppa igång )
cranking fuel pulse rate? ( hur ofta soppan skall spruta in vid körning på startmotorn, varje varv eller vartannat ? )
dwell tid på spolarna?

Edit: om din startmotor orkar med 500 rpm sätt cranking RPM på 300 - 350