Bygge av flödes bänk!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Skall ta med mig kameran ner i garaget nu och fota allt.

Jag har ett 5" rör som är cylinder ( med svarvade adapters)
Den går ner till en svarvad kon mellan det och 3" röret med långradie som svänger mot mätaren.
Sedan är det 70-80cm rakt 3" rör innan mätelektroniken.
På den vägen har luften träffat två honungskakor och jag tycker den borde ha lungnat sig ordentligt.
Spelar ingen roll om jag trycker eller suger genom mätaren, den blir helt fladdrig ändå. skall försöka filma lite och lägga upp så ser ni hur det fladdrar så kan ni avgöra om det är vettigt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

http://www.youtube.com/watch?feature=yo ... Ymyn3TAe9g

Här har ni hur bänken ser ut.
Ser hur flödet fladdrar och är minst sagt ostabilt.
Det är avgas och i början är det ca två mm sen bara lyfte jag för att visa när den är som stabilast.
Skall det inte vara bättre än så här?
Ser ni nått uppenbart fel?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför har du så tunna rör mellan topp och sug motorerna (du skulle byggt 4" hela vägen)? det blir lätt konstigt flöde i dem.

sen vad har du för undertryck? har du fått dit nått U-rör?

vart sitter slangen för undertrycks mätnigen? (ska sitta rätt nära toppen)

jag skulle lagt flödes röret närmre marken så det vart mindre böjar just före mätarn.

du måste ha nån typ av tratt också annars blir det konstigt flöde.

mvh jens
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons sep 22, 2010 10:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jag skulle nog lägga ett plenum under bordet under cylindern. Och där skall trycket. mätas.

Så skall det inte flödet variera!!

Är den stabil på höga flöden?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

flödet är som stabilast i slutet på filmen, bättre än så blir det inte.

Även om jag flödar nått enormt stort som flödar 5-600cfm fladdrar den.
Blir liksom aldrig stabil.

Provat att hålla tryckslangen överallt innuti 5" röret vid test men inget verkar hjälpa.

Den sitter nu i slutet på 5tumsbiten strax under bordet. skall borra in mig strax under cylindern sen och prova.
Kan bli konstiga höjdmätningar antagligen.

Borde ju funka med 3" rören utan att det skall balla ur för mycket..

Byggde det så för att man inte skall stå och sparka på sakerna vid bänken..

Fast kan bygga om till 4" om det nu skulle vara det som felar.

Tror inte att det är det heller..
Sett konstruktioner där mätröret suttit strax under toppen så toppen flödar ner i mätröret och det har tydligen funkat.
dock ingen flowquick men liknande system.
Stabilt mätvärde in till decimalen..

men kan bli nått i min skarv från 3" till 3,5" mätröret..
kan börja virvla, men det är samma fladder både sug som tryck..

Vore kul att prova min mätare på en 3" bänk som fungerar för att se om mätaren har ballat ut..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

slå mig en signal i kväll tommy så kan vi snacka vidare.

läs slutet på sid 7 och början av sid 8 okså där hendrik hadde liknande problem.

Bild[/img]
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Prova göra så som har redan sagt, bygg ett plenum under topp.
Jag gjorde plenum under toppcylinder 70cm högt, 30cmx30cm låda av trä, i bottensida var hål och dit kom rör från 2" mätrör, hade 90 grad sväng där, mätrör var bakom plenumkammare uppåt och motorerna i egen låda just över mätröret. Alltså kompakt pakett, höjd kanske 130cm, bred 30cm x längt 60cm, jag kunde ta hela apparaten med mej och ta den var som helst, varför göra så jävla stor konstruktion :)

Den var mycket stabil men kanske din flowquik är trasig? Min var trasig så att kunde använda bara low vacuum area, high vacuum visade fel siffror och fel testtryck. du måste ha software så du ser om testtryck är inte stabil som min var med high vac..alltså i vattenpelare testtryck var stabil men inte i software.
Jag menar att kanske tryckgivare är trasig i din bänk?

Har sålt den redan längesen och har ingen flödesbänk alls nu, ska prova göra volvotopp till flow and dynotävling helt utan flowbench..
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Men står det inte i manualen att det hälst skall vara en rak bit(så lång som möjligt 30-40 cm) efter toppen eller är det innan test röret?
Det var ett tag sedan jag läste den

Mattz
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Mats: det är innan teströret.


Nu har jag iaf fått skiten att fungera..

plockade ut en honungsplatta (tror inte den var boven) och flyttade slangen för depression til strax under cylindern.

Blev lite stabilare fick jag för mig.

Men det som gjorde mest skillnad..

Ni som tittat på youtube videon ser att det sitter två luftventiler på lådan.
Dom kan inte vara öppna samtidigt.
Stänger jag den som inte är i drift och kör ut all luft genom röret till mätaren som är frilagt som blev värdena helt perfekt, fladdrar mindre än en cfm.
fortfarande lite halv fladdrig på 2mm men man ser värdet nu. är typ 3-4cfm fladder. bättre än 10-20 cfm.

så för skoj skull flödade jag en std 530 för att mäta hur kalibreringen är på bänken..

Har inte kallibrerat den helt än. bara grovt.

men den flödar exakt lika bara nån cfms skillnad från Jens och norrbacks toppar. mycket nöjd.

flödade även en 16v topp jag gjorde klar idag.

så här blev värdena vid 28"

lyft -cfm
2 -75
4-167
6-215
8-248
10-255
12-263
14-272
16-278

efter 14mm så gav den bara några cfm till nästa 16mm steg..
Men det är bra ändå för att vara std ventiler på en "mild" portning

Det är på insug skall tilläggas och att siffrorna inte stämmer hundra då den borde kalibreras.

Så ser du detta Erland så vill du får du låna ut plattorna igen :)
Eller om du vill göra mig en flödad platta jens och skicka..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Plattorna finns i sjön, dvs. någonstans i min verkstad. Jag lånade ut dom, fick tillbaka dom och la dom inte på plats direkt. Jag ska göra en arkeologisk undersökning, lager för lager och se om jag kan hitta dom. Ni kan inte mäta flödet utan att ha ett plenum där det är ett stabilt undertryck. Mäter flowquicken bara flödet? Hur ser annars manometern för undertrycket ut?

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det sitter ju en slang som mäter undertrycket under "cylindern" och burken räknar om från det aktuella undertrycket till 28"

Men Jens rekomenderar att man skall ha en lös manometer på sidan så man alltid kan justera in egentliga 28"


Tycker flowquicken funkade bra i mitt liv idag.
Bra repetitioner tycker jag och äntligen hyfsat stabila värden. :)

Men Erland, jag kan Laserskära ett par plattor i 1,5mm plåt.

Med dina mått som står i denna tråden.
Kan skicka till dom som vill ha till självkostnadspris.

Isf hojjta till här så vet jag hur många som vill ha.


Skall göra klart bänken med lite färg och invänta datorkablarna och sen lära sig använda programmet.

Svarva färdiga brickor för alla lyft hade jag tänkt, får stå och mäta med skjutmått nu..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Inlägg av m00jons »

Hej,
Jag vill gärna ha plattor att kalibrera med.
Skicka PM då de är klara så kan jag sätta in pengar åt dig.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Helst så ska så kallade skarpkantade plattor inte vara 3mm som mina utan 1 till 1,5mm. Bäst är om man kan svarva en fas på undersidan av plattan så att den får rätt tjocklek. Det finns bilder i flödesboken jag rekommenderade.

Erland.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Kapskiva av rondell har 22.5mm hål, dom alla flödar samma, har provat hundra gånger, plåtsida ca. 55-56 cfm/28" den andra sidan lite mindre, om du får skillnad på mätningen, så har du ganska bra bänk.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja dom skall vara svarvade koniskt på ena sidan.
dock så blir inte dom här så avancerade.
Men håller man sig på mindre diemensioner så blir lasersnittet overkligt bra.


Skall göra en vattenpelare idag efter jag fått bort lite kundjobb så jag kan mäta det riktiga trycket.

Funderar på att bygga en kammare efter tryckburken med damsugarmotorerna.
Typ plenum som tryckutjämnar och delar upp flödet i lite minder lugnare bitar.

för tydligen har min låda ett våldsamt turbulent liv innuti..

Fast det blir ett lite senare projekt, känns som hela livet stannat upp pga flödesmätningarna ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar