äntligen hemma efter en lång och jobbig dag.
en sak är säker, det är såå mycket enklare med en gatbil,
då kan man bygga klart bilen starta den och ut och testköra lite lätt INNAN man kommer till mappning/bromsbänk för att reda ut alla små uppstartsstrul
började med att baxa upp bilen på bänken (som dock gick ganska så bra även om det va tight att det fick plats)
dock så blev vi tvugna att svetsa om avgasystemet först av allt därför att slutrören som i mitt fall slutar i venturin , pekade rakt mot ett gäng givare mm som satt under den skyddsplåten vi va tvugna att skruva bort för att få plats med bilen.
nåväl, till en början massa små missar på triggersignal som vi lyckades få bättre efter en stunds justerande, däck väldigt svårt attt hitta nått vettigt att stobba mot osv,
hade inte helt fått klarhet i varför ena sidan går magert, testade byta spridare och koppla till motsånd osv, men vart fortfarande inte helt bra,
fick lov att plocka bort ventilkåpor och mäta upp ventillyft så kammarna verkligen satt rätt.
efter att ha skruvat bort ventilkåporna (som sitter med m7 skruv) så lyckades vi inte dra fast skiten igen, gängtorsk på ett par ställen, dessutom samma bultar som håller fast fuelrail, nåväl, "bara borra upp till m8" tjena, hittade ingen gängtapp , iväg å köpte gängtapp,. och det gick ju bra å ett par ställen men på ett ställe tog inte gängan så bort med skiten igen å dra i helicoil.
dit med allt, så klart fan man lyckats ha sönder en o-ring så var ju bara ta isär allt igen, dessutom så bränsleslangen som jag använt mellan spridare och fuelrail verkar inte som den tålde etanolen riktigt så när väl alla oringar var på plats började det pissa om slangen istället.
och ungefär så här höll det på hela dagen, så fort vi löste ett mindre bekymmer ,så han vi bara börja mappa så kom nästa småstrul.
när till siste ena ANkopplingen till ena turbons oljeretur började droppa igenom olja, plus en spridarkoppling började droppa soppa igen så bestämmde vi oss för att sluta för dagen och bokar in ett nytt datum för mappning igen om några veckor.
så nu har jag en lista med ett gäng mindre saker som måste åtgärdas först.
det vi iallafall lyckades komma fram till under dagen.
spridarna funkade inte bra seriekopplade , triggergivaren som fick sitta kvar från electromotive, gav en riktigt svag signal som var svår att få tillräckligt ren, i kombination med att den som byggt fästet för triggerhjulet byggt på ett slarvigt/dumt sätt, plus väldigt klent triggerhjul (skuret i 2mm plåt) dessa sakerna måste med åtgärdas så jag är säker på att få bättre signal till nästa mappning.
plus att det blir till å bygga helt nya fuelrails med..
vi kom tyvär aldrig så långt med mappningen att jag kan uttala mej om vilken effekt som finns i den, men vi har redan nu konstaterat att aggen är på tok för små för att ge någon bra slutefekt.
fullt grundladd på 0.8 bar uppnås strax efter 2000 rpm...
