Lola t91, såld

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

varför sitter du hemma då :hihi: :whistle:

skämtåsido, ja jag har väll alltid gillat att vara färdig i god tid för säsongen, :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av 7aan »

JO exakt, så du hinner köra sönder grejer 3ggr på en säsong :D

kanske behöver svarv hjälp till avrinnings hylsa på b230block nått du kan smida ihop?
Micke Grönlund
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av j björk »

Skönt med uppstart :thumbright:
Hoppas allt funkar för dig nu, bromsning snart?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

javisst micke, kan kolla på det i veckan...

japp mappning är preliminärt bokat väldigt snart, får se om jag hinner få allla småsaker runt om kring klart innan jag vågar säga datumet på internet , men lär bli en bra film iallafal :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

sådär ja.

nu är bilen lastad på kärran, imorgon bitti avfärd mot AG:s bilverkstad för att ta första steget i mappningen.
har haft lite strul med att få den att gå rent, jag tror i dagsläget att det är nått fel på triggergivaren som hängt med från det gamla electromotivesprutet.

har dock inte lagt några större mängder tid på att felsöka.

uppstarterna är gjorda i egna garaget mestadels för att kunna varmköra ett par ggr å se att olja, vatten insug mm är tätt, och för att kunna efterjustera ventiler, efterdra topplock mm mm...

så imorgon så blir en första mappning för att förhoppningvis få den att gå vettigt, har en ny givare från elecrtomotive skickat med posten idag från Schmidt racing , så ifall vi märker imorrn att det inte vill lira med den gamla givaren så är det bara att klyva bilen/bort med motorn för att komma åt å byta den :hihi:

siktar bara att imorr få den skapligt grundmappad på lite lägre laddtryck,
sedan väntar en första provkörning så snart som vädret tillåter och jag fått tillgång till lämplig testområde. (flygplats eller bana)
där lär man få justera och logga mer , försöka få till laddtryckstyrning att funka bra på alla växlar, hitta vart man behöver mer/mindre vridmoment osv.

sedan i ett senare skede ska jag byta till större aggregat för att kunna få ur mer effekt, funderar då att i samma veva även bygga nytt insug med separata spjäll osv....
återkommer imorgon med rapport hur det funkar! :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Klabbe Persson »

Ja hur går de nu då, gör ni några framsteg? :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av 7aan »

Nåå? Hur går det?
Micke Grönlund
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Xuri »

Kom igen nu nikke vi vill ha info :D

varit sugen på att ringa å fråga ett tag nu :P
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Xuri »

7aan skrev:JO exakt, så du hinner köra sönder grejer 3ggr på en säsong :D

kanske behöver svarv hjälp till avrinnings hylsa på b230block nått du kan smida ihop?
Mikke, vet inte hur snabbt du behöver ha hylsan men jag kanske kan lösa de till dig.

jag rullar nog förbi ditt vecka 11, vi kanske kan lösa snurran å v-lådan då ?

Mvh
Jens Hedlund.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

äntligen hemma efter en lång och jobbig dag.
en sak är säker, det är såå mycket enklare med en gatbil,
då kan man bygga klart bilen starta den och ut och testköra lite lätt INNAN man kommer till mappning/bromsbänk för att reda ut alla små uppstartsstrul :(


började med att baxa upp bilen på bänken (som dock gick ganska så bra även om det va tight att det fick plats)
dock så blev vi tvugna att svetsa om avgasystemet först av allt därför att slutrören som i mitt fall slutar i venturin , pekade rakt mot ett gäng givare mm som satt under den skyddsplåten vi va tvugna att skruva bort för att få plats med bilen.

nåväl, till en början massa små missar på triggersignal som vi lyckades få bättre efter en stunds justerande, däck väldigt svårt attt hitta nått vettigt att stobba mot osv,

hade inte helt fått klarhet i varför ena sidan går magert, testade byta spridare och koppla till motsånd osv, men vart fortfarande inte helt bra,

fick lov att plocka bort ventilkåpor och mäta upp ventillyft så kammarna verkligen satt rätt.


efter att ha skruvat bort ventilkåporna (som sitter med m7 skruv) så lyckades vi inte dra fast skiten igen, gängtorsk på ett par ställen, dessutom samma bultar som håller fast fuelrail, nåväl, "bara borra upp till m8" tjena, hittade ingen gängtapp , iväg å köpte gängtapp,. och det gick ju bra å ett par ställen men på ett ställe tog inte gängan så bort med skiten igen å dra i helicoil.

dit med allt, så klart fan man lyckats ha sönder en o-ring så var ju bara ta isär allt igen, dessutom så bränsleslangen som jag använt mellan spridare och fuelrail verkar inte som den tålde etanolen riktigt så när väl alla oringar var på plats började det pissa om slangen istället.

och ungefär så här höll det på hela dagen, så fort vi löste ett mindre bekymmer ,så han vi bara börja mappa så kom nästa småstrul.

när till siste ena ANkopplingen till ena turbons oljeretur började droppa igenom olja, plus en spridarkoppling började droppa soppa igen så bestämmde vi oss för att sluta för dagen och bokar in ett nytt datum för mappning igen om några veckor.

så nu har jag en lista med ett gäng mindre saker som måste åtgärdas först.

det vi iallafall lyckades komma fram till under dagen.

spridarna funkade inte bra seriekopplade , triggergivaren som fick sitta kvar från electromotive, gav en riktigt svag signal som var svår att få tillräckligt ren, i kombination med att den som byggt fästet för triggerhjulet byggt på ett slarvigt/dumt sätt, plus väldigt klent triggerhjul (skuret i 2mm plåt) dessa sakerna måste med åtgärdas så jag är säker på att få bättre signal till nästa mappning.
plus att det blir till å bygga helt nya fuelrails med..


vi kom tyvär aldrig så långt med mappningen att jag kan uttala mej om vilken effekt som finns i den, men vi har redan nu konstaterat att aggen är på tok för små för att ge någon bra slutefekt.
fullt grundladd på 0.8 bar uppnås strax efter 2000 rpm...

Bild

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
ErikR
För mycket laddtryck
Inlägg: 287
Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Ort: Norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av ErikR »

Rom byggdes inte på en dag.... Bättre att ha alla strul innan säsongen börjar. Bryt ihop och kom igen!
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

visst är det så, och det är ju exakt av den anledningen som jag redan har haft första dagen i bänk... och jag hade ju dessutom rédan räknat med minst ett par dagar till innan det är dags för första ritkiga körning :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av RoGGaH »

Surt med strul :( Men som sagt bara att bita ihop och komma igen blir nog kanon till slut.

Hade du kopplat spridarna i serie förstår jag att de blev konstigt, de får man absolut inte göra
står ett stycke om det i manualen till Linket.

Har haft nån bil här som kopplat så och det går inte alls att få nån fason på gången på dem.

Så bara du fixar det kommer den genast gå mycket bättre. :)

2mm lät tunt till triggern. De vi kör är strax över 3 vill du ha en billig givare som funkar bra och är lätta att få tag på så ta en till BMW M20 med motronic.

Kommer bli styggt vrid i den med fullt ladd vid 2000rpm :D wrc maskin hehe
lite fel typ av register för en formelbil.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av JohanK »

Hm, pratade med PPF ang det här med att seriekoppla spridare och enligt dem gör de alltid så på vipec v44 (Link G4) och sa att det funkar hur bra som helst.
Blev också lite skeptisk när det stod i manualen att man inte fick göra så, men de har ju fått ut en hel del motorstaka bilar så man känner ju att det bör fungera?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

ja precis, jag har ju kopplat 3st m50 motorer, en rb25 p+lus min egna m30 med lucas 1200cc spridare och seriekopplat, dock med vipec v44. så jag utgick ifrån att det skulle gå bra även i detta fallet, detta är som sagt efter rekomendation av ppf som brukar koppla så...

men men, nu vet vi ju att det inte går till nästa gång...

ja registret är verkligen lite fel.

ang givaren så va tankarna innne på å svarva en ny svängningsdämpare med bättre styrning/centrering,
byta från 60-2 till ett 36-1 hjul i 3 eller 4mm istället,
sen en volvo eller bmw givare,
problemet är att det bara är ca 12-14mm mellan framkant på mottorn och tanken/cockpit, så är tveksamt om en boschgivare får plats, måste klyva bilen och se och sen testa montera ihop igen , = en hel del jobb.

givaren som sitter nu är en 1/8" givare dvs drygt 9-10mm i diamater.

lär justera om kammarna lite samt sen när man får lite mer tid lagt på tändkurvan , och eveneutllt nya klenare WG klockor så hoppas jag man kan få lite annat register till nästa bänkning, skulle vilja ha kanske 0.5 i grundladd. måste få ner vridmomentet i låga och mellan registret, kommer bli svårt att få ner effekten i backen i kurvor annars
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar