Sida 23 av 26

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: sön sep 11, 2011 11:43 pm
av robban
Jag har 3" och ut bak... vem är doldisen utan?

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: mån sep 12, 2011 2:53 pm
av chellquist
Trodde nog du körde grövre än så :hihi:

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: mån sep 12, 2011 3:54 pm
av robban
Racepipan är grövre, har just nu kört på lågtryck pga sprucket grenrör ca 500whp får slut på växlar ändå med gatdäck.... Är du klar med bilen snart, bytt packning?

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: mån sep 12, 2011 9:26 pm
av chellquist
Har sökt ledigt 5dagar för älgjaken men ska va i garaget :whistle: Säg inget till chefen bara. Ska dit med kamsynk och packningen.
Håller på å grunna på om jag ska köra tändningstabellen också mot tps?

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: mån sep 12, 2011 9:33 pm
av super7
Går det att kompensera tändning mot laddtryck, samtidigt som
du kör den mot TPS?

//Nisse

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: tis sep 13, 2011 1:21 am
av robban
Ja i många sprut kan man de, men det är lite overkill skulle jag påstå speciellt på en turbomaskin.

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: tis sep 13, 2011 8:02 am
av chellquist
Jo det går köra med mixad tabell typ tryckkompensering eller switchad tabell att man kliver över i en ny 16x16 vid en viss händelse ex.v 120kpa.
Ska göra lite tester på gatan å se vad som känns enklast

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: tis sep 13, 2011 4:53 pm
av super7
robban skrev:Ja i många sprut kan man de, men det är lite overkill skulle jag påstå speciellt på en turbomaskin.
Det vet jag ju redan :hey:
Men här var ju frågan om hans skulle köra tändning mot rpm och TPS.

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: ons nov 16, 2011 3:21 pm
av chellquist
Nedräkningen kan börja. Nu är datumet bestämt
http://www.youtube.com/watch?v=0xwc54G2Ur8" onclick="window.open(this.href);return false;

Måste få igång abris bara :hey:

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: ons nov 16, 2011 4:59 pm
av Whiplash
Passageraren i 02:an fick en rejäl smäll 30 sekunder in i klippet :shock:

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: ons nov 16, 2011 11:09 pm
av Erik Persson
chellquist skrev:Nedräkningen kan börja. Nu är datumet bestämt
http://www.youtube.com/watch?v=0xwc54G2Ur8" onclick="window.open(this.href);return false;

Måste få igång abris bara :hey:
1:05 blandade kast med delad bakaxel.

Re: chellquist BMW 2002 - 73, Preppar inför ringen/italien,

Postat: tis dec 06, 2011 10:41 pm
av chellquist
186 dagar kvar till ringen

Bakvagnen ner för byte av slitdelar och montering av renoverade/moddade diffen.

Silentblock tii, bmw
Silentblocks förstärkning, jaymic
Hardyskiva 6bult, bmw
Diffbussningar, jaymic
Låsbart tanklock, bmw
Hjullager, momentum
Diffpackboxar / packningar, bmw
Kränghämmare bak 19mm, jaymic
Nylon bussningar, racetep
Packning tankarmatur

Re: chellquist BMW 2002 - 73 Uppgraderar sprut och diffen si

Postat: fre dec 09, 2011 12:47 am
av chellquist
Recaro sportstolar typ e30 eller liknande sökes. Nån som har 2 fällbara över att sälja?

Tips mottages gärna

Re: chellquist BMW 2002 turbo - Förbereder lång resa till ri

Postat: mån maj 07, 2012 11:24 am
av chellquist
Här måste det uppdateras lite.

Exakt 1 månad kvar nu tills avresa mot nurburgring och vidare till Milano. Jag och abris kommer åka varsin 02 ner till banan och hämta upp varsin familj i Milano för lite turbobilsemester i italien :lol: . 270mil enkel väg är det visst + ca 100mil i italien. Vi har kört hårt med 3 garagekvällar i veckan sen lucia och nu börjar det se ut som att vi kommer hinna få ihop allt. Det känns om man vill ha 50-100 hemma innan man drar iväg söderut.

Abris regbesiktade sin veckan som gick och nu jobbar vi för att få ut min klar till besiktning. Jag har ju bara kontrollbesiktningen så det ska väl vara lungt tycker jag. Klarar man inte besiktningen kanske man inte ska ge sej på att åka 700mil :hey:

Dokumenterar lite så jag minns till senare

Bakvagnen...
Monterat 3,45 lamelldiffen med extra lamellerna. Hoppas det funkar (Syntrax ls 75W-140)
Ny förstärkta silentblock
21mm Krängare bak
Fjäderbensstag bak
Bytt till skivbromsar bak med golf III ok / passat skiva
Byggt om bränslesystemet

Fix i motorrummet...
Svetsat om grenröret så det ryms bättre mot innerskärmen
Flyttat wastegate som spruckit förra säsongen. Nu sitter den via en flexkoppling.
Monterat fin toppen som har nya styrningar och som jensa flödat samt gjort sätes jobb på.
Samma block som ifjol (Cougar syntet rak 50)
Fräst ventiluttag
Ny oljepump
Ny kamkedja mm
Skvalp plåt
Ny vattenpump
Kamsynk gt1
Skärringspackning och nya packningar i övrigt.

Under bilen...
5vx låda 345 (redline mtl)
Kortat kardan
Nytt stödlager
Ny hardy. Linjerat in kardan. 0,5mm offset
Ny sachs 215mm koppling som tryckte 720kg vid 2mm
Nytt urtrampningslager. Förlängt 7mm
Nytt 3" avgassytem

Framvagn...
Ny styrled hö fram
Ny krängare fram 22mm
Nya bromsklossar runtom
Nya stålomspunna bromsslangar runtom
Ny bussning till rattväxel
Bytt bromsservo som dött laddtrycksdöden i smällen för 2år sen
Kollat över alla bussningarna i övrigt

Invändigt...
Monterat recaro stolar
Orginal varvräknare som verkar funka fint mot MS3x'et
Larm med centrallås och gps tracker
Monterat 3 rullbälten bak

Om nån vill se bilder så skrik till.

Re: chellquist BMW 2002 turbo - Förbereder lång resa till ri

Postat: mån maj 07, 2012 11:31 am
av chellquist
Det skulle vara kul att ha kontakt med bmw tokar på vägen ner och helst i tyskland/ italien ifall man hamnar i problem av nån anledning men hur ska man hinna med sånt.

Är det nån som känner folk eller har kontakter så hojta gärna till vettja. Funderar på om kanske bmw02touring bjuder på kaffe i nyköping :)