Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!

Då kan man utesluta att det är fel på diffen!
Ni får väl testa på isen så kanske ni hittar felet. Det är säkert något simpelt.
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Jo det har ju varit så mycket annat strul att det har inte hunnits med någon djupdykning i frågan ännu, kan ju vara nått som flexar under belastning.
/ Niklas Sandström
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Jo det har ju varit så mycket annat strul att det har inte hunnits med någon djupdykning i frågan ännu, kan ju vara nått som flexar under belastning.
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!

Jag har ett aluminiumhus. Har ni det också?

Bild

I kväll har det gått tungt. Jag har svurit och skrikit (mest könsord), så nu har jag nog blivit diagnostiserad Tourettes syndrom av alla som hörde mig. Det hade säkert gått bättre om jag haft några fler händer...
Jag fick i alla fall köra lite rondell, så det var i alla fall kul tills....

Bild

...jag slant med rondellen och gjorde hålet för stort!
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Hoppsan! Det blev ett brevinkast :lol: :lol:
Nicklas,skulle det funka att sätta filmkameror i hjulhusen och kolla vad som händer,tänkte om det går att se om något inte funkar som det ska?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!

Ja, hålet blev lite för stort, så jag måste "fuska" till det lite!

Bild

Bild

Micke Lugnö och jag spenderade några timmar i garaget på förmiddagen idag. Detta resulterade i att torpeden nu är svetsad och att tunneln sitter punktad på plats. Jag har några kvällars svetsning framför mig innan det är dags för bågen.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Bild

Har svetsat lite, men måste kosta på mig att öppna förpackningen till lamellskivorna. Det får bli morgondagens projekt. Har lite mer att bränna ihop också, men det borde inte ta så lång tid.
Där du har seglat, där har jag rott!
j-fransson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: fre dec 26, 2008 5:20 pm
Ort: arvika

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av j-fransson »

Vad gör du på sista bilden?
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

j-fransson!

Jag antar att du menar urjackningen på höger sida av växellådstunneln?
Efter att ha studerat både nybyggen och äldre bilar, har jag konstaterat att nästan alla har en urjackning för downpipen. Antingen är den på sidan som i mitt fall, men har även sett dom som har urjackningen uppåt. Även de som bygger de flesta bilarna som går internationellt bygger med urjackning, så jag antar att det är ett vedertaget ingrepp.
Där du har seglat, där har jag rott!
j-fransson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: fre dec 26, 2008 5:20 pm
Ort: arvika

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av j-fransson »

Okay men det ser utt spm det är längre än 200 mm in
Men det kanske bara är en synvilla. Eller du kanske inte
Kör fullbredd fram i tunneln?
Mvh
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

j-fransson!

Bra att du är med!
Tunneln är lite smalare än maxbredd, men jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om hur lång urjackningen är. Ska åka till garaget direkt och kolla. I värsta fall får jag göra om.
Det händer ibland att det går fort men fel, så även med körningen! :hihi:
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Precis som j-fransson skrev tidigare så får man bara göra jackningen 200 mm. Jag hade helt enkelt otur när jag läste reglerna, men sånt händer ibland och av någon anledning händer sånt mig ofta! Jag fick helt enkelt bygga om lite.


Bild

Sedan har Världens bäste Tomas (Arnesson) drejat åt mig. Han har gjort ett fäste för kringlan som jag sedan ska vrida på.
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Niklas Sandström »

Hur brett är urtaget i torpeden? Dom där 200mm är från torpedens ordinarie plats
"Installing components up against or passing through the
bulkhead is permitted, provided that they do not protrude
into the cockpit by more than 200 mm (as measured
horizontally from the original bulkhead position)."

Frågan är ju då om dom menar att saker du gör plats för får inte sticka in för långt eller om det är urtaget som inte får vara större?

Men gör man den 550mm bred i torpeden som konar ner till den tillåtna bredden 400mm, 1m längre bak så blir det ganska gott om plats. Tunneln får ju placeras 100mm i sidled så då får man plats med stolen också.
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!

Min torpedvägg sitter på originalplacering. Skillnaden är att den är slät, medan originalet som bular in i motorutrymmet. Jag vet inte riktigt hur man ska se det gällande om det är tunneln eller delarna ska få råda då man pratar om dessa 200 mm. Jag tog det säkra framför det osäkra och gjorde tunneln 200 så slipper man allt gnäll då man ska ut i världen med bilen. Tanken är ju att någon stjärnförare ska hyra den för flera miljoner varje år...

Det där med att skjuta tunneln i sidled är nog kanske inte så lyckat. Jag har fått informationen att motorn ofta måste monteras åt vänster för att ge plats åt framdiffen. I så fall har man ju flyttat problemet till andra sidan av tunneln bara. Har ännu inte kommit så långt, men det kommer visa sig om någon månad.
Där du har seglat, där har jag rott!
j-fransson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: fre dec 26, 2008 5:20 pm
Ort: arvika

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av j-fransson »

Det är urtaget som inte får vara längre in
Än 200 mätt ifrån främsta punkt på orginal torped. Det är stora
Tunnlar men det vill gärna bli trångt. Man får flytta tunneln i
Sidled men starten i torpeden ska vara i centrum.
Gott nytt år :dance2:
Skriv svar