Volvo C30 Rallycross
-
- Forumsberoende
Re: Volvo C30 Rallycross
Niklas!
Då kan man utesluta att det är fel på diffen!
Ni får väl testa på isen så kanske ni hittar felet. Det är säkert något simpelt.
Då kan man utesluta att det är fel på diffen!
Ni får väl testa på isen så kanske ni hittar felet. Det är säkert något simpelt.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- För mycket laddtryck
Jo det har ju varit så mycket annat strul att det har inte hunnits med någon djupdykning i frågan ännu, kan ju vara nått som flexar under belastning.
/ Niklas Sandström
-
- För mycket laddtryck
Jo det har ju varit så mycket annat strul att det har inte hunnits med någon djupdykning i frågan ännu, kan ju vara nått som flexar under belastning.
/ Niklas Sandström
-
- Forumsberoende
Niklas!
Jag har ett aluminiumhus. Har ni det också?

I kväll har det gått tungt. Jag har svurit och skrikit (mest könsord), så nu har jag nog blivit diagnostiserad Tourettes syndrom av alla som hörde mig. Det hade säkert gått bättre om jag haft några fler händer...
Jag fick i alla fall köra lite rondell, så det var i alla fall kul tills....

...jag slant med rondellen och gjorde hålet för stort!
Jag har ett aluminiumhus. Har ni det också?

I kväll har det gått tungt. Jag har svurit och skrikit (mest könsord), så nu har jag nog blivit diagnostiserad Tourettes syndrom av alla som hörde mig. Det hade säkert gått bättre om jag haft några fler händer...
Jag fick i alla fall köra lite rondell, så det var i alla fall kul tills....

...jag slant med rondellen och gjorde hålet för stort!
Hoppsan! Det blev ett brevinkast
Nicklas,skulle det funka att sätta filmkameror i hjulhusen och kolla vad som händer,tänkte om det går att se om något inte funkar som det ska?

Nicklas,skulle det funka att sätta filmkameror i hjulhusen och kolla vad som händer,tänkte om det går att se om något inte funkar som det ska?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
-
- Forumsberoende
Love!
Ja, hålet blev lite för stort, så jag måste "fuska" till det lite!

Micke Lugnö och jag spenderade några timmar i garaget på förmiddagen idag. Detta resulterade i att torpeden nu är svetsad och att tunneln sitter punktad på plats. Jag har några kvällars svetsning framför mig innan det är dags för bågen.
Ja, hålet blev lite för stort, så jag måste "fuska" till det lite!

Micke Lugnö och jag spenderade några timmar i garaget på förmiddagen idag. Detta resulterade i att torpeden nu är svetsad och att tunneln sitter punktad på plats. Jag har några kvällars svetsning framför mig innan det är dags för bågen.
-
- Forumsberoende

Har svetsat lite, men måste kosta på mig att öppna förpackningen till lamellskivorna. Det får bli morgondagens projekt. Har lite mer att bränna ihop också, men det borde inte ta så lång tid.
-
- Lite mer laddtryck
Vad gör du på sista bilden?
-
- Forumsberoende
j-fransson!
Jag antar att du menar urjackningen på höger sida av växellådstunneln?
Efter att ha studerat både nybyggen och äldre bilar, har jag konstaterat att nästan alla har en urjackning för downpipen. Antingen är den på sidan som i mitt fall, men har även sett dom som har urjackningen uppåt. Även de som bygger de flesta bilarna som går internationellt bygger med urjackning, så jag antar att det är ett vedertaget ingrepp.
Jag antar att du menar urjackningen på höger sida av växellådstunneln?
Efter att ha studerat både nybyggen och äldre bilar, har jag konstaterat att nästan alla har en urjackning för downpipen. Antingen är den på sidan som i mitt fall, men har även sett dom som har urjackningen uppåt. Även de som bygger de flesta bilarna som går internationellt bygger med urjackning, så jag antar att det är ett vedertaget ingrepp.
-
- Lite mer laddtryck
Okay men det ser utt spm det är längre än 200 mm in
Men det kanske bara är en synvilla. Eller du kanske inte
Kör fullbredd fram i tunneln?
Mvh
Men det kanske bara är en synvilla. Eller du kanske inte
Kör fullbredd fram i tunneln?
Mvh
-
- Forumsberoende
j-fransson!
Bra att du är med!
Tunneln är lite smalare än maxbredd, men jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om hur lång urjackningen är. Ska åka till garaget direkt och kolla. I värsta fall får jag göra om.
Det händer ibland att det går fort men fel, så även med körningen!
Bra att du är med!
Tunneln är lite smalare än maxbredd, men jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om hur lång urjackningen är. Ska åka till garaget direkt och kolla. I värsta fall får jag göra om.
Det händer ibland att det går fort men fel, så även med körningen!

-
- Forumsberoende

Precis som j-fransson skrev tidigare så får man bara göra jackningen 200 mm. Jag hade helt enkelt otur när jag läste reglerna, men sånt händer ibland och av någon anledning händer sånt mig ofta! Jag fick helt enkelt bygga om lite.

Sedan har Världens bäste Tomas (Arnesson) drejat åt mig. Han har gjort ett fäste för kringlan som jag sedan ska vrida på.
-
- För mycket laddtryck
Hur brett är urtaget i torpeden? Dom där 200mm är från torpedens ordinarie plats
"Installing components up against or passing through the
bulkhead is permitted, provided that they do not protrude
into the cockpit by more than 200 mm (as measured
horizontally from the original bulkhead position)."
Frågan är ju då om dom menar att saker du gör plats för får inte sticka in för långt eller om det är urtaget som inte får vara större?
Men gör man den 550mm bred i torpeden som konar ner till den tillåtna bredden 400mm, 1m längre bak så blir det ganska gott om plats. Tunneln får ju placeras 100mm i sidled så då får man plats med stolen också.
"Installing components up against or passing through the
bulkhead is permitted, provided that they do not protrude
into the cockpit by more than 200 mm (as measured
horizontally from the original bulkhead position)."
Frågan är ju då om dom menar att saker du gör plats för får inte sticka in för långt eller om det är urtaget som inte får vara större?
Men gör man den 550mm bred i torpeden som konar ner till den tillåtna bredden 400mm, 1m längre bak så blir det ganska gott om plats. Tunneln får ju placeras 100mm i sidled så då får man plats med stolen också.
/ Niklas Sandström
-
- Forumsberoende
Niklas!
Min torpedvägg sitter på originalplacering. Skillnaden är att den är slät, medan originalet som bular in i motorutrymmet. Jag vet inte riktigt hur man ska se det gällande om det är tunneln eller delarna ska få råda då man pratar om dessa 200 mm. Jag tog det säkra framför det osäkra och gjorde tunneln 200 så slipper man allt gnäll då man ska ut i världen med bilen. Tanken är ju att någon stjärnförare ska hyra den för flera miljoner varje år...
Det där med att skjuta tunneln i sidled är nog kanske inte så lyckat. Jag har fått informationen att motorn ofta måste monteras åt vänster för att ge plats åt framdiffen. I så fall har man ju flyttat problemet till andra sidan av tunneln bara. Har ännu inte kommit så långt, men det kommer visa sig om någon månad.
Min torpedvägg sitter på originalplacering. Skillnaden är att den är slät, medan originalet som bular in i motorutrymmet. Jag vet inte riktigt hur man ska se det gällande om det är tunneln eller delarna ska få råda då man pratar om dessa 200 mm. Jag tog det säkra framför det osäkra och gjorde tunneln 200 så slipper man allt gnäll då man ska ut i världen med bilen. Tanken är ju att någon stjärnförare ska hyra den för flera miljoner varje år...
Det där med att skjuta tunneln i sidled är nog kanske inte så lyckat. Jag har fått informationen att motorn ofta måste monteras åt vänster för att ge plats åt framdiffen. I så fall har man ju flyttat problemet till andra sidan av tunneln bara. Har ännu inte kommit så långt, men det kommer visa sig om någon månad.
-
- Lite mer laddtryck
Det är urtaget som inte får vara längre in
Än 200 mätt ifrån främsta punkt på orginal torped. Det är stora
Tunnlar men det vill gärna bli trångt. Man får flytta tunneln i
Sidled men starten i torpeden ska vara i centrum.
Gott nytt år
Än 200 mätt ifrån främsta punkt på orginal torped. Det är stora
Tunnlar men det vill gärna bli trångt. Man får flytta tunneln i
Sidled men starten i torpeden ska vara i centrum.
Gott nytt år