optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jarmo Y »

Jag är bara nyfiken på vilken land and seas inlagda korrektion är och som certifierad användare borde du veta det. Erland

Det är en STD race dyno och den ger 1% mer effekt än DIN 70020 korrigering :) inte mer skillnad.

Men hur många bars medeltryck blir det om du får 290 Nm på 4500 varv? Erland

Hur många bar det blir då?
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Erland: :)
Jag kan ändra när jag skapar en ny Dyno körning om jag går in i programmet kan jag gå in allt finns där men det står inte en handskriven formel utan det står endast DIN-SAE etc etc etc då ser jag bara vad slut korrigeringen blir med rådande yttre omständigheter sedan står det på alla Dyno grafer eller info blad om vad det är för korrigering som används. Nu till stora frågan ? Varför har man korrigering? Detta för att man skall kunna göra jämförelse på körningar om det görs vid tex olika årstider där väder förhållandet är annat samt om det man mäter med har tex stora förluster eller inga alls eller reagerar på ett sätt vid tex viss temperatur av vattnet etc etc etc etc. det är parametrar tillverkaren har testa fram för att få det så rätt som möjligt. Inget annat. och om du vill finna svaret på hur en vass kam funkar så är det inte där du finner det för då skulle den gå dåligt i bilen tycker då jag att den borde? jag länka ju en film från första varven han körde och tycker inte att man hör så mycket suckande eller låg rpm problem där.

Min fråga igen tror du någon seriös motor byggare skulle tolerera några konstiga diffar som någon tar från luften. Återigen folks skull dö på andra sidan pölen om det deras stor kunder börja redovisa siffror som är korrigerade för månens yttre förhållanden eller en faktor som användes på 18 hundratalet för ånlock det hoppas jag du förstår det annars blir jag orolig. :wink:

Finns endel roliga saker inom det ämnet det finns ett företag som heter Vortec Pro dom har tydligen dyno cellen på en alph topp har sett korrigeringar på :shock: 30+% (dom kör Superflow anläggning) men då får dom åxå 700+hp på en snäll gat 496 bigblock med minsta AFR locken 265 tror jag dom heter men en lite förgasare och mack soppa med en hydrall roller. Finns mycke diskussioner om detta med Brillko i spetsen på försvarande sidan.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
SpeedAddict
Lite mer laddtryck

Inlägg av SpeedAddict »

loop skrev:
SpeedAddict skrev:Men seriöst, stjäla mätdata? Tycker du verkligen att det är ett bra argumentet för att priset inte är avgörande för kvaliten på ett motorsimuleringsprogram?? Även om du lyckas stjäla tillräckligt med mätdata för att validera ett helt motorsimuleringsprogram så kvarstår det faktum att nån har betalat för den från början. Den uppstod inte av sig själv... Det innebär alltså att även om det finns aktörer som snor och kopierar från andra så överlever dessa aktörer inte utan det finns seriösa aktörer som kan göra de nödvändiga investeringarna i utvecklingen av programvaran. Jag vet vilken av dessa aktörers produkter som jag skulle haft störst förtroende och vara villig att betala för iaf...

Sen visst, det går relativt enkelt att bygga matematiska modeller i antingen Matematica eller Matlab för att beräkna enskilda fysikaliska fenomen som uppstår i en förbränningsmotor. Men att skapa en modell i dessa program som levererar lika mycket information och som är lika träffsäkert som ett seriöst motorsimuleringsprogram är ju bara att glömma. Det skulle kosta alldeles för mycket tid/pengar i jämförelse med att köpa ett färdigt program så det är inget vettigt alternativ. Sen att det är intressant att sitta och testa och lära sig i sådana program är en annan sak. Det är dock inget alternativ för den som verkligen är i behov av ett kompetent motorsimuleringsprogram.
Ja. Det är ett bra argument. För program kopieras, plankas, stjäls osv, det är inget som går att göra nåt åt. Och det påverkar priset.
Vad du har förtroende för och är villig att betala för är inte en parameter,det är tyckande.

Det går, det var dit jag ville komma. Finns entusiaster som älskar att skriva kod.
Nej, det är inget bra argument! Läs mitt inlägg igen utan din naiva inställning kring open source-mjukvara så inser du varför. Visst i teorin går det mesta att sno och kopiera men i praktiken är det i de flesta fall mycket svårt för inte säga omöjligt i det här fallet. För att exemplifiera lite så är det är inte bara att hacka sig in någonstans och sno några Excel-tabeller och sen sitta och jämföra med sitt eget program när det gäller validering av så här pass avancerade program. Om du tror det så har du verkligen ingen koll!

Det hjälper inte heller att det finns entusiaster som "älskar att skriva kod". Dessa entusiaster måste även vara experter på termodynamik, fluidmekanik och matematik ifall de överhuvudtaget ska ha en möjlighet att skriva ett vettigt motorsimuleringsprogram. Det existerar knappast så pass kompetenta experter som sitter arbetlösa hemma och kodar gratis, de har välbetalda jobb!

Slutligen det bästa beviset på att priset är väldigt avgörande när det gäller den här typen av mjukvara är ju att det finns i princip inget vettigt alternativt att tillgå ifall det ska vara gratis. Sen eftersom de kommersiella alternativen har funnits i årtionden så borde det ju krylla av gratisalternativ ifall det nu bara är att "kopiera, planka och stjäla" som du argumenterar för! Din argumentation håller helt enkelt inte.

Till och med de avskalade alternativen som PipeMax och EngMod4t, vilka är skrivna för entusiaster och småskaliga motortrimningsaktörer, kostar pengar och det finns inga gratisalternativ som konkurrerar med dem.

(Ber trådskaparen om ursäkt för att jag fortsätter att diskutera detta sidospår men har svårt för att låta en så pass felinformerad åsikt stå oemotsagd.)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo, jag får inte till matematiken just nu. Blir bara idiotsvar så jag får tänka till lite senare.
Nu ska jag ut och testa min 100hk/liter maskin på bana.
Det är körning på Sturup varannan tisdag.
Ska bli kul att se hur kammen ser ut efter det.
När jag startat upp och kört in kammen såg alla tryckare förjävliga ut så jag plockade ur kammen och tryckarna.
Tryckarna polerar jag på en 240 smärgelduk som ligger på en helt plan aluminiumskiva.
Sen satte jag upp kammen i kamdrevet och polerade den med smärgelduk också.
Det visade sig att det var fullt med facetter i kammen och den gick runt betydligt lättare efter polering.
har bara bänkat sen dess och efter det såg kammen bra ut.
Så allt man får är tydligen bara halvfabrikat och det är inte bara från en leverantör och jag vet många fler som har detta problemet.
Man ska väl inte behöva köra på smörjfett med 50% zink som vissa gör.

Erland
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

SpeedAddict
De flesta som läst "termodynamik, fluidmekanik och matematik" har använt sig av Matematica eller MathLab. Och förmodligen skrivit rätt avancerade saker i det. Även på fritiden.

När det gäller experter och jobb, så nej. Det finns arbetslösa experter inom alla områden eller så jobbar dom med nåt annat och har sin expertis som hobby typ. Eller så finns dom inom universitetsvärlden och forskar mm.
Inte direkt så att alla mina lärare på universitetet forskade, trots sina masters.

Du har en typisk inställning från nån som jobbar inom industrin.
Jag har träffat folk som varit kärnfysiker (fil. dr) som jobbat som biologilärare på högstadiet osv. Det finnas massor med människor som lämnat en karriär av olika skäl. Och därför inte har välbetalda jobb trots sin expertis.

Ok. Möjligt att det inte finns gratisalternativ. Men det lär finnas massor med piratkopior, som folk inte betalat för. För att citera dig
SpeedAddict skrev: Kontentan blir att priset kan vara väldigt avgörande för kvaliten på en mjukvara även om det inte är så i alla fall. Det beror helt enkelt på användningsområdet. Man ska därför akta sig för att generalisera för mycket angående prisets betydelse.
Men om du känner att du vill ha rätt. Så visst du har rätt.
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Jag länkar här till dyno körningar hos Vortec Pro grabbarna. Jag ska börja skruva ner skylten och packa ihop för nått fel gör man helt klart :( :) :) :) det finns många körningar om ni kollar på användarn.

https://www.youtube.com/watch?v=LvFFqx77ZkE
Peter Forlund /PFracing
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Erland : fy fan vad avis jag blir på er bankörning har alltid velat göra det men de ca 50mil till närmaste banan :( satans skit bo här uppe ibland känns de som
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vi har tur som har så många banor häromkring så det blir många tillfällen att köra.
Nu gick motorn mindre fett över 7000 varv men sämre längre ner efter att jag kortat grenröret.
Sturup är en bana med lika många meter kurvor som rakor så utgångshastighet ut på de korta rakorna är allt.
Jag har satt på en vinge bak för att få bättre grepp ut ur kurvorna och det fick jag men nu hade jag inget grepp fram.
Det finns inget mer irriterande än en bil som glider med framhjulen när man försöker svänga.
Det enda som hjälper är att köra långsammare men det retliga är att andra kan köra snabbare.
Jag vet inte om framdäcken är slut, det är inte mycket kvar eller om bakvingen har med det att göra.
Får i varje fall byta däck och försöka få lite downforce fram.
På denna kurviga bana är bra grepp och låg vikt väldigt viktigt.
Känner att jag definitivt hade behövt en tätare låda nu med trimmad motor.
Steget mellan 3:an och 2:an är för stort så i en del långsamma kurvor får jag sega den i 3:an från 3500 varv.
Det blir till att stoppa i en tät M45.
Och klura på hur jag ska kunna få mer grepp.
Det är ett gäng som kör där med 744:or och en av dom har fått ner sin bil i under 1000kg med förare.
Jag skulle gärna velat ha ner vikten mer på 240:n, det borde hjälpa mycket på kurvhastigheten.
Intressant att testa på bana för där ser man verkligen hur viktigt det är att motorn stämmer till utväxlingen runt banan.
Min bil gillar Knutstorp mycket bättre men det ska väl på nåt vis gå att få till den till denna banan också.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

PFR skrev:Erland : fy fan vad avis jag blir på er bankörning har alltid velat göra det men de ca 50mil till närmaste banan :( satans skit bo här uppe ibland känns de som

Otroligt att det inte byggs en bana i norr, motorintresset finns ju samt flera större städer.
Det går ju hålla nere kostnaden genom att kombinera med dragstripp, trafikövning, rallycross eller utnyttja delar av någon gammal flygplats.
Man är imponerad över de från norr som åker ända till skåne och kör, jag har elva mil till mantorp och anderstorp men har ändå inte fått tummen ur på ett par år.

Erland,

Är det verkligen så hög kurvhastighet så vingen gör nytta?
Tror mer på däcken, gps loggar du?
För mig har racelogics predictive laptiming gjort mer än någon bilmodifiering (förutom att montera rdäck).

Mvh
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag brukar inte ens få laptimern att fungera, den har mer än en knapp.
Hur funkar gps loggning?
Det är nog framdäcken som är slut, det är inte mycket mönster kvar på dom.
Fan vet varför jag kör på R däck överhuvudtaget, jag borde köra på slicks.
Men det känns som om jag måste göra mer än bara byta däck för att rå på de med lättare bilar.
Jag har lite mer effekt men nån av dom har 250kg mindre vikt.
Funderar på hur jag ska kunna få samma kurvhastighet som honom, får nog bli en ny front med splitter.
Ska fördjupa mig i nån väghållningsbok och se om jag kommer på nåt.
I värsta fall får jag också skaffa en lättare bil.
Har en rätt grym 142:a som nog inte väger så mycket.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Vad skådar mitt norra öga? spekulationer? ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Dennis M skrev:
PFR skrev:Erland : fy fan vad avis jag blir på er bankörning har alltid velat göra det men de ca 50mil till närmaste banan :( satans skit bo här uppe ibland känns de som

Otroligt att det inte byggs en bana i norr, motorintresset finns ju samt flera större städer.
Det går ju hålla nere kostnaden genom att kombinera med dragstripp, trafikövning, rallycross eller utnyttja delar av någon gammal flygplats.
Man är imponerad över de från norr som åker ända till skåne och kör, jag har elva mil till mantorp och anderstorp men har ändå inte fått tummen ur på ett par år.

Mvh
Det körs ju faktiskt endel Trackdays på Skellefteå drive center, även om det väl mest är konbana och inte en "riktig" bana.

Problemet är befolkningsunderlaget, samt att man i allmänhetens ögon är idiot om man har motorintresse (speciellt i Norrbotten...).
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

En dataloggningssystem skulle vara mycket bra att ha i bilen. En Renault Clio Williams 2.0 hade en logg.system som visade hur det blev efter kambyte på banan, det blev mycket sämre än original trim. :)
Utgångshastighet från kurvorna var sämre och han förlorade en sekund på rakan, det blev många sekunder på en rund.
Bottenvrid saknades helt med trimkammar, effekten gick längre där uppe, toppeffekt ändrades inte, ca 170-175hk, men bilen blev slöare.
Motorn var annars original så det var en dum ide att köpa dyra trimkammar på den och inget annat, original kammar åkte in..

Ut från kurvorna är det som gör skillnad på banan, om du har bottenvrid, du kan köra in till kurvan långsammare, ingen åker förbi i kurvan, bilen vänder bättre och du kan göra saken sämre till andra som inte har bottenvrid..

Erland, nu kan du prova med mindre förgasare hur det påverkar bantiderna, tuna båda system i bromsbänken och sen göra test på samma dag. Effekt i bromsbänken hjälper inte allt när bilen är in action på banan med delar som den har, tex. utväxling, låda, vikt, förare etc..
Jag kollade en incar film från Kemora asfalt, föraren körde hela tiden mellan 3000-6000 rpm, jag är säker att det mesta effekt i motorn var mellan 6000-8500 :hihi:

Du har väl provat hårdade bakfjädrar i bilen eller något annat, egengjorda länkarmar i fronten etc.
Är det helt uteslutet att ha nån annan kaross som Volvo men med volvo teknik? :D
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Erland, du fick ju två slicks av mig. Sätt de fram. Ca -3gr camber vill de ha.
Sen hade du väl ställbara kränghämmare på den bilen? Justera lite på ena eller andra hållet och ha Bjarne att klocka varvtider. Kör 5-10 varv i stöten och justera.

Jag har åkt taxi i en 240 runt Knutstorp på 1,06 och han körde om i kurvorna på utsidan!! :hey:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Erland Cox skrev:Jag brukar inte ens få laptimern att fungera, den har mer än en knapp.
Hur funkar gps loggning?
Det är nog framdäcken som är slut, det är inte mycket mönster kvar på dom.
Fan vet varför jag kör på R däck överhuvudtaget, jag borde köra på slicks.
Men det känns som om jag måste göra mer än bara byta däck för att rå på de med lättare bilar.
Jag har lite mer effekt men nån av dom har 250kg mindre vikt.
Funderar på hur jag ska kunna få samma kurvhastighet som honom, får nog bli en ny front med splitter.
Ska fördjupa mig i nån väghållningsbok och se om jag kommer på nåt.
I värsta fall får jag också skaffa en lättare bil.
Har en rätt grym 142:a som nog inte väger så mycket.

Erland
det finns flera loggers, gtech är rätt kass, det finns hyffsade till telefonen men de har lite dålig uppdateringshastighet ca. 5hz. Låter kanske inte så illa men jagar man mindre än en sekund per varv så är det lite i lägsta laget.

racelogicen är väl "standard" för hobbyåkare och budgetteam och mäter även 402m med bra noggranhet samt 100-0 och annat man testar på bilar.
För en som kör på strippen icke klistrat så kan man testa starter och justeringar hemma.
Skriv svar