Det är en STD race dyno och den ger 1% mer effekt än DIN 70020 korrigering

Men hur många bars medeltryck blir det om du får 290 Nm på 4500 varv? Erland
Hur många bar det blir då?
Nej, det är inget bra argument! Läs mitt inlägg igen utan din naiva inställning kring open source-mjukvara så inser du varför. Visst i teorin går det mesta att sno och kopiera men i praktiken är det i de flesta fall mycket svårt för inte säga omöjligt i det här fallet. För att exemplifiera lite så är det är inte bara att hacka sig in någonstans och sno några Excel-tabeller och sen sitta och jämföra med sitt eget program när det gäller validering av så här pass avancerade program. Om du tror det så har du verkligen ingen koll!loop skrev:Ja. Det är ett bra argument. För program kopieras, plankas, stjäls osv, det är inget som går att göra nåt åt. Och det påverkar priset.SpeedAddict skrev:Men seriöst, stjäla mätdata? Tycker du verkligen att det är ett bra argumentet för att priset inte är avgörande för kvaliten på ett motorsimuleringsprogram?? Även om du lyckas stjäla tillräckligt med mätdata för att validera ett helt motorsimuleringsprogram så kvarstår det faktum att nån har betalat för den från början. Den uppstod inte av sig själv... Det innebär alltså att även om det finns aktörer som snor och kopierar från andra så överlever dessa aktörer inte utan det finns seriösa aktörer som kan göra de nödvändiga investeringarna i utvecklingen av programvaran. Jag vet vilken av dessa aktörers produkter som jag skulle haft störst förtroende och vara villig att betala för iaf...
Sen visst, det går relativt enkelt att bygga matematiska modeller i antingen Matematica eller Matlab för att beräkna enskilda fysikaliska fenomen som uppstår i en förbränningsmotor. Men att skapa en modell i dessa program som levererar lika mycket information och som är lika träffsäkert som ett seriöst motorsimuleringsprogram är ju bara att glömma. Det skulle kosta alldeles för mycket tid/pengar i jämförelse med att köpa ett färdigt program så det är inget vettigt alternativ. Sen att det är intressant att sitta och testa och lära sig i sådana program är en annan sak. Det är dock inget alternativ för den som verkligen är i behov av ett kompetent motorsimuleringsprogram.
Vad du har förtroende för och är villig att betala för är inte en parameter,det är tyckande.
Det går, det var dit jag ville komma. Finns entusiaster som älskar att skriva kod.
Men om du känner att du vill ha rätt. Så visst du har rätt.SpeedAddict skrev: Kontentan blir att priset kan vara väldigt avgörande för kvaliten på en mjukvara även om det inte är så i alla fall. Det beror helt enkelt på användningsområdet. Man ska därför akta sig för att generalisera för mycket angående prisets betydelse.
PFR skrev:Erland : fy fan vad avis jag blir på er bankörning har alltid velat göra det men de ca 50mil till närmaste banansatans skit bo här uppe ibland känns de som
Det körs ju faktiskt endel Trackdays på Skellefteå drive center, även om det väl mest är konbana och inte en "riktig" bana.Dennis M skrev:PFR skrev:Erland : fy fan vad avis jag blir på er bankörning har alltid velat göra det men de ca 50mil till närmaste banansatans skit bo här uppe ibland känns de som
Otroligt att det inte byggs en bana i norr, motorintresset finns ju samt flera större städer.
Det går ju hålla nere kostnaden genom att kombinera med dragstripp, trafikövning, rallycross eller utnyttja delar av någon gammal flygplats.
Man är imponerad över de från norr som åker ända till skåne och kör, jag har elva mil till mantorp och anderstorp men har ändå inte fått tummen ur på ett par år.
Mvh
det finns flera loggers, gtech är rätt kass, det finns hyffsade till telefonen men de har lite dålig uppdateringshastighet ca. 5hz. Låter kanske inte så illa men jagar man mindre än en sekund per varv så är det lite i lägsta laget.Erland Cox skrev:Jag brukar inte ens få laptimern att fungera, den har mer än en knapp.
Hur funkar gps loggning?
Det är nog framdäcken som är slut, det är inte mycket mönster kvar på dom.
Fan vet varför jag kör på R däck överhuvudtaget, jag borde köra på slicks.
Men det känns som om jag måste göra mer än bara byta däck för att rå på de med lättare bilar.
Jag har lite mer effekt men nån av dom har 250kg mindre vikt.
Funderar på hur jag ska kunna få samma kurvhastighet som honom, får nog bli en ny front med splitter.
Ska fördjupa mig i nån väghållningsbok och se om jag kommer på nåt.
I värsta fall får jag också skaffa en lättare bil.
Har en rätt grym 142:a som nog inte väger så mycket.
Erland