Sida 24 av 42

Postat: tis apr 27, 2010 9:34 pm
av johan johansson
det rör sig sakta sakta har fått alla delar från svetsningen det blev riktigt bra sen har toppen kommit håller på att klura ut hur det ska bli minst jobb med att ställa ventilerna. alla kabelhärvor och dyligt är klara
Nu blir det att fixa klart soppasystemet med fuel rail och dyligt.
fick nya bultar till ramlagerna levererat i dag lite längre så jag kan skruva fast gördeln.
sen väntar jag på blocket när det är klart kan jag börja sätta i hop bottendelen.
Ska försöka få upp lite bilder i veckan

Postat: sön maj 02, 2010 5:59 pm
av JIMPA
den toppen var grym!!och bilen är asball.. :wink:

hoppas att vi får gasa lite i sommar..


de var kul att snacka lite..

mvh/jimpa

Postat: sön jun 20, 2010 10:32 pm
av johan johansson
snart snart är det uppstart.

håller på att sätta upp motorn i en vagn som den ska sitta i när jag ska bromsa.
allt har tagit lite tid att få i hop strulade lite när jag skulle fixa ventilspelet. Jag visste inte om jag skulle slipa laschcaps eller venitilerna. jag slipade av ventilerna till rätt spel MEN jag glömde räkna bort för ventilspelet på avgas så jag blev lite förvånad då jag hade rätt spel på insug men ingen ting på avgas. SUCK orkade inte ta i sär toppen nu när jag skruvat fast den så det blev att slipa till capsen på avgas.
Allt tar ju sådan förbaskat lång tid bara speciellt när man velar och inte kan bestämma sig

har bestämt mig för att åka med damper och har köpt en ati som jag har fått svarva om och dona med en del för att få den att passa men jag tror det kommer att bli bra när det är klart.

motorn blev ju lite värre än vad jag tänkt från början. :shock: det är väll ingen på detta forum som vart med om det innan. hahaha

så motor receptet som motorn e nu är

marin veven
je kolvar 7.9-1 i komp
parner stakar
ny iordniggjort block med lite mer betong
stödgördel
ati damper
mekanisk soppa pump
orginal påställd oljepump
autronic sm4
8st 1600cc spridare
80mm spjäll
msd separata ls1 spolar msd tändkablar
hx60/82 turbo med 83,5 mm inlopp 86mm ut med 1,26 hus
två nya wastgate delvis hemmagjorda
khöler kammar 284 grader 12,8in 11,9ut
lättvikts lyftare
nc portad khöler topp med 38,5-33 ventiler (samma som rallycross)

sen är det bara att be till gud att den håller i bänken.

ska försöka att ta några bilder på motorn också

/johan. johansson

Postat: sön jun 20, 2010 10:52 pm
av johan johansson
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

så ser den ut nu

Postat: mån jun 21, 2010 7:59 am
av carfreak
De va ingen dålig spis du har :) Riktigt bra jobbat! Ska bli kul å se motorn gå!

Postat: mån jun 21, 2010 9:32 am
av Jens Gustavsson
fina bilder och bra med info på vinterns uppdaterigar :thumbright:


vart ska du dyna?

Postat: mån jun 21, 2010 9:36 am
av mattias
Det här är en grym motor, det ska bli intressant att höra hur den fungerar för dig! :thumbright:

Vad tyckte du om ATI och deras svängningsdämpare? Dom har ju modeller till många motorer, behövde du modifiera din av någon anledning?
Jag är lite sugen på en själv efter att ha tittat runt lite och såg dom i en katalog i Jens garage.

Postat: mån jun 21, 2010 11:23 am
av johan johansson
mattias skrev:Det här är en grym motor, det ska bli intressant att höra hur den fungerar för dig! :thumbright:

Vad tyckte du om ATI och deras svängningsdämpare? Dom har ju modeller till många motorer, behövde du modifiera din av någon anledning?
Jag är lite sugen på en själv efter att ha tittat runt lite och såg dom i en katalog i Jens garage.
jag mailade till ati och skrev att jag hade en 2,5l rak4a och skulle ha runt 1000-1200hk och varva 9500 och undrade vad jag skulle ha
då rekomenderade dom en som var mellan 6,385-7,034tum och då köpte jag den billigaste som var i den storleken.

men eftersom den var till en cheva så passade den inte på veven så jag har fått svarva upp den innuti och göra om kilspåret.
vart lite trixande med det för att det är så lite av veven som sticker fram så därför svarvade jag ur kammdrevet 7mm också så att dampern sitter både innuti kamdrevet och utanpå veven, och då vart det ju naturligt vis lite strul med brikan som styr kamremmen då det inte fanns någon kant den kunde stå emot, så det blev att svarva en liten hylsa att klämma utanpå dampern som håller brickan.

det var lätt att svarva i hubben iaf som tur vad. Fick plocka i sär dampern så jag kunde spänna fast den innuti var en hel bunt med feta o-ringar och prylar i den.

det finns ju många fina med multirem spår utan på men dom var så dyra och så tyckte jag att det blir lire onödigt stor diameter, isf kommer ju generatorn varva 10-15000rpm. så det blev en slät med egen gjord remskiva framför.

JENS jag ska nog bromsa hos Per Eriksson (kolfiber c70in)

Postat: mån jun 21, 2010 11:44 am
av Jens Gustavsson
:thumbright: bättre än han på de här motorerna är nog svårt att hitta.

blir väldigt kul att höra hur det går.

kör inte bara för hårt i bänken så vi inte får se dig på banan i sommar bara :wink:

ska nog bli ett rickigt fint register i motorn nu :) behövs nog inte så mycket laddtryck för att få rickigt fina tider.

Postat: mån jun 21, 2010 1:37 pm
av j björk
Jäklar, här ska det bli mos :shock:
Som sagt, hoppas grejerna håller ihop.
Är bromsning redan bestämd?
(Alltså när det ska bli)

Postat: mån jun 21, 2010 2:36 pm
av sura
Prova att gå ut på gården vi Per under en bromsning och lyssna.
Halva byn brukar snubbla över när det hörs att det är potenta maskiner i bänken....

Fränaste var när dom bromsa en ilsken Wankel som sköt gigantiska eldkvastar ut genom väggen på avslag :thumbright:

Postat: mån jun 21, 2010 6:45 pm
av johan johansson
det är inte bestämt när det ska bromsas,det blir när dom har tid

Postat: mån jun 21, 2010 8:10 pm
av jonas landin
ser riktigt elakt ut!!! :twisted:
Dessutom i en riktigt elak bil!!!!!!!!!!!!!!!! :twisted: :twisted: :twisted:

Postat: tis jun 22, 2010 7:41 am
av Fredde Holmgren
Ser bra ut som vanligt, blir nog mycket effekt !

Postat: tis jun 22, 2010 10:14 pm
av snegor
Blir riktigt bra Johan!