Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Re: Jakten på Salt&Peppar
Hur får du "pluggen" att sitta kvar?
Presspassning? Limmad? Eller behövs det inget alls?
Presspassning? Limmad? Eller behövs det inget alls?
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Dom är inknackade med lite lagom presspassning. Sen sitter det låsskruvar i delningen mellan plugg och topp, bara för att dom inte ska flytta på sig under bearbetning. När allt är klart och insug mm sitter på plats, kommer dom ingenstans.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Så har det gasats lite igen, på Emmaboda motorfestival. Körningarna fortsätter i morgon.
Sen jag körde i Hultsfred i juni, har jag inte rört en skruv på bilen. Har varken haft tid eller ork. Så tändningsproblemen sen sist var kvar.
Jag kör med MSD 6al, blaster 2 spole, och triggar med ignitor. Jag tror problemet ligger i fördelaren. Kanske mitt ignitor inte lirar som det ska, det verkar bli störningar på nåt sätt. Ibland när man står och tomvarvar sakta uppåt, så kan växlingslampan plötsligt tändas vid 5-6000 varv. Den var inställd på 7600. Det tyder väl på att boxen får konstiga signaler. Jag provade att koppla bort 2step modulen, men ingen skillnad. Bytte också tändkablar och lite annat.
Jag kommer nog att byta fördelaren i morgon, och prova med brytare för att se om det är ignitorn som strular.
Om nån Msd-kunnig har några tips, så är jag tacksam.
Det blev i alla fall en 10,72-202 som bäst, det var nog den enda repan den gick utan misständningar.



Sen jag körde i Hultsfred i juni, har jag inte rört en skruv på bilen. Har varken haft tid eller ork. Så tändningsproblemen sen sist var kvar.
Jag kör med MSD 6al, blaster 2 spole, och triggar med ignitor. Jag tror problemet ligger i fördelaren. Kanske mitt ignitor inte lirar som det ska, det verkar bli störningar på nåt sätt. Ibland när man står och tomvarvar sakta uppåt, så kan växlingslampan plötsligt tändas vid 5-6000 varv. Den var inställd på 7600. Det tyder väl på att boxen får konstiga signaler. Jag provade att koppla bort 2step modulen, men ingen skillnad. Bytte också tändkablar och lite annat.
Jag kommer nog att byta fördelaren i morgon, och prova med brytare för att se om det är ignitorn som strular.
Om nån Msd-kunnig har några tips, så är jag tacksam.
Det blev i alla fall en 10,72-202 som bäst, det var nog den enda repan den gick utan misständningar.



- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Emmaboda motorfestival, dag 2:
När jag kom dit i morse (hade bilen kvar där över natten) så bytte jag ut fördelaren mot en med brytare. I hopp om att misständningarna skulle upphöra. Och mycket riktigt, första svängen ut gick den helt rent. Hade dock lite dålig 60-fot tyckte jag, och fick sen höra att jag gick iväg helt utan hjulspinn. Kopplingen..... Jag provade en repa till, och nu kände jag tydligt att det inte sög iväg som det skulle från start, helt klart greppade inte kopplingen som den skulle. Vi rev ju lådan på EDPS i våras, och shimsade ut tryckplattan 1,5 mm, dom enda brickor vi hade då. Redan då misstänkte vi att det kanske var i mesta laget, och har sinterbeläggen slitits lite också så gör det ju inte saken bättre. Jag hittade 1 mm brickor som skulle funka om man borrade upp dom till 8 mm. Problemet var bara att klockan var tolv, och elimineringarna skulle börja klockan ett. Jag insåg att jag aldrig skulle hinna fixa det själv, och hade ingen med mig som kunde hjälpa mig. Men Johan Almström, som strax innan dök upp med sin superfina Amazonkombi, http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=57978" onclick="window.open(this.href);return false; för att ställa ut den, erbjöd sin hjälp, och vi bestämde oss för att göra ett försök. Upp på pallbockar, bort med kardan, ner med lådan, borra brickor, byta brickor, upp med lådan och ihop med allt, ner med bilen. Uppstart, och fram till linekön fem i ett! Ett stort tack till dig, Johan! Vad vore racelivet utan vänner...
Första svängen ut mot en Camaro, kapabel till niosekunderstider. Det var bara att satsa allt, och hoppas på det bästa. Och jag tror att vi fick till kopplingen riktigt bra, för direkt när jag dumpar kopplingspedalen så säger bakaxeln upp sig med brak och rassel. Så det var definitivt färdigkört. Ingen av dom mer lyckade racehelgerna alltså, men förbaskat trevlig tillställning ändå, och kalasväder.
När jag kom dit i morse (hade bilen kvar där över natten) så bytte jag ut fördelaren mot en med brytare. I hopp om att misständningarna skulle upphöra. Och mycket riktigt, första svängen ut gick den helt rent. Hade dock lite dålig 60-fot tyckte jag, och fick sen höra att jag gick iväg helt utan hjulspinn. Kopplingen..... Jag provade en repa till, och nu kände jag tydligt att det inte sög iväg som det skulle från start, helt klart greppade inte kopplingen som den skulle. Vi rev ju lådan på EDPS i våras, och shimsade ut tryckplattan 1,5 mm, dom enda brickor vi hade då. Redan då misstänkte vi att det kanske var i mesta laget, och har sinterbeläggen slitits lite också så gör det ju inte saken bättre. Jag hittade 1 mm brickor som skulle funka om man borrade upp dom till 8 mm. Problemet var bara att klockan var tolv, och elimineringarna skulle börja klockan ett. Jag insåg att jag aldrig skulle hinna fixa det själv, och hade ingen med mig som kunde hjälpa mig. Men Johan Almström, som strax innan dök upp med sin superfina Amazonkombi, http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=57978" onclick="window.open(this.href);return false; för att ställa ut den, erbjöd sin hjälp, och vi bestämde oss för att göra ett försök. Upp på pallbockar, bort med kardan, ner med lådan, borra brickor, byta brickor, upp med lådan och ihop med allt, ner med bilen. Uppstart, och fram till linekön fem i ett! Ett stort tack till dig, Johan! Vad vore racelivet utan vänner...
Första svängen ut mot en Camaro, kapabel till niosekunderstider. Det var bara att satsa allt, och hoppas på det bästa. Och jag tror att vi fick till kopplingen riktigt bra, för direkt när jag dumpar kopplingspedalen så säger bakaxeln upp sig med brak och rassel. Så det var definitivt färdigkört. Ingen av dom mer lyckade racehelgerna alltså, men förbaskat trevlig tillställning ändå, och kalasväder.
Senast redigerad av Lindqvist Racing den mån sep 05, 2011 8:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Jakten på Salt&Peppar
Det var ju retfullt, vad hände med bakaxeln? Var det utväxlingen som gick? Vad har du för utväxling?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Jakten på Salt&Peppar
Riktigt synd, då B20'in lät argare än på hela helgen under söndag's stege 

Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar
bra jobbat och fin rapport
du skulle fått dit en riktig crank trigger och en data logg med bb lamda mm till nästa år.
jag har lite ideer där om du är intresserad?
mvh jens

du skulle fått dit en riktig crank trigger och en data logg med bb lamda mm till nästa år.
jag har lite ideer där om du är intresserad?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Jakten på Salt&Peppar
Jag har inte synat bakaxeln än, men det verkar som jag har rensat lite kuggar på utväxlingen, kör med 4,88. Det lät inte vackert där bak när jag efteråt i depån startade upp och smög upp kopplingen på ettan....
Crank trigger har jag haft i tankarna, det är naturligtvis helt rätt väg. Det får väl bli så till nästa år. Och vem vet, kanske jag blir så modern så jag skaffar lamda också!
Crank trigger har jag haft i tankarna, det är naturligtvis helt rätt väg. Det får väl bli så till nästa år. Och vem vet, kanske jag blir så modern så jag skaffar lamda också!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
- Ort: Sälen, Dalarna
Re: Jakten på Salt&Peppar
Hur kommer man i kontakt med den här Göran Bjäreborn som du kjöpt fjäderbenen av??? har googlat men hitta honom inte .(
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar
jag skulle nog fundera på om inte ett vems som alternativ. med det så kan du styra tändningen på olika lustgas steg, inbyggd BB lamda, inbyggd SD logg som du kan plugga in datorn efter en repa eller en tävlig och analysera alla givare du orkat koppla in. sen går det att bygga en enkel crank trigger liknande min som triggas av en GT1 givare.
tror det blir både billigast och bäst
mvh jens
tror det blir både billigast och bäst

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jakten på Salt&Peppar
funkar Vems bra med spjällägesbaserad map?
Alpha N eller vad de kallar det.
Alpha N eller vad de kallar det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar
jag snackar förgasare i övrigt. tror det är så Lindqvist vill ha det och jag förstår det då det är helt ok på en sug motor 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jakten på Salt&Peppar
ja men tändningen blir väl lika svårmappad den med om man går på mapsensor med elaka kamxlar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar
Göran BjärebornJocke_Karelius skrev:Hur kommer man i kontakt med den här Göran Bjäreborn som du kjöpt fjäderbenen av??? har googlat men hitta honom inte .(
Mobil: 070-5626366
Telefon: 044-212016
Adress
Hallingavägen 87
290 34 FJÄLKINGE
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21742
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar
man kör tänd punkten bara varvtals styrd och lustgas styrd allt annat är onödigt på en sugmotor dragrace bil.Kadett4wd skrev:ja men tändningen blir väl lika svårmappad den med om man går på mapsensor med elaka kamxlar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/