Sida 24 av 71

Postat: tis mar 02, 2010 9:32 pm
av Kökarmicke
Tegheim skrev:Lite "synd" att du svetsat fast alla rör med slitsar i ifall du vill justera något i framtiden :) Cool "pickup" annars!
Hehe, ja de e nog lite så, hoppas man inte behöver justera nåt :) De blev en lite annorlunda fundering på pickup jo :thumbright:

Postat: tis mar 02, 2010 9:37 pm
av Kökarmicke
Idag fick jag hubben och drevet till torrsumpspumpen! Det blev riktigt fint tycker jag, drevet blev rätt långt fram nu på veven, dom fick rätt fria händer så. Det är bra, nu är det ganska enkelt att modifiera in en triggerskiva mellan remmarna om man skulle behöva i framtiden :thumbright:
Bild


Pumpen lite löst upphängd på gamla generatorfästet för att se lite hur det blir med remlängden och så
Bild

Postat: tis mar 02, 2010 9:52 pm
av Kadett4wd
cool...
spänn inte remmen för hårt bara.

Postat: tis mar 02, 2010 10:05 pm
av Kökarmicke
Den e i stål, så det brister nog inte tror jag. Men det kan ju belasta veven lite :? Men en tandrem ska man ju inte behöva spänna så hårt

Postat: tis mar 02, 2010 10:06 pm
av cossie_demon
vad kostar en verdi pump?

Postat: tis mar 02, 2010 10:14 pm
av Pro-Mille
På Lillis Viper så spänner vi remmen så att den går att plocka bort den utan att släppa pumpen.
Bra när man ska köra upp oljetrycket innan varmkörning. :)

Postat: tis mar 02, 2010 11:02 pm
av Tjernell
:thumbright:

Postat: ons mar 03, 2010 9:56 am
av Kadett4wd
Pro-Mille skrev:På Lillis Viper så spänner vi remmen så att den går att plocka bort den utan att släppa pumpen.
Bra när man ska köra upp oljetrycket innan varmkörning. :)
Precis så hårt ska det vara.
För hårt sliter även på axeln i pumpen.

Postat: ons mar 03, 2010 5:10 pm
av Tegheim
Hur har man en sussning om hur stor pump man ska ha på sin motor? Har alltid undrat hur det där med torrsump funkar, men aldrig satt mig in i det :)
Tycker pumparna verkar för dyra generellt :)

Postat: ons mar 03, 2010 5:40 pm
av Blom
Blir kalas. :thumbright:
Men se till att du lätt kommer åt att dra upp oljetryck innan start.
Du skrev att tanken rymmer 4 liter men var har du nivån då??
Svårt att se storleken på tanken på bild.

Postat: tor mar 04, 2010 6:17 am
av Kökarmicke
Cossie: En ny 4-stegs verdi kostar runt 15000kr

Pro-mille å kadett4wd: De låter vettigt jo, axeln är ju bara 15mm i diameter så man ska nog va försiktig

Tegheim: Denhär pumpen kan nog egentligen va lite stor för min motor, är nog tänkt till någon oval-V8 från början, så vi får väl se om det funkar.. Det är bra mycket billigare att köpa en sån än en ny iaf.

Blom: Det är tyvärr lite taskigt att komma åt att dra trycket så som pumpen blir placerad, skulle behöva en smalare kylare å intercooler, men ska se hur det blir med allt när jag har tid att va i garaget igen. Vet inte var nivån blir, har inte kollat, men tanken är väl 16x7" typ tror jag.

Postat: tor mar 04, 2010 6:21 am
av Pro-Mille
Om du fixar ett drev till batteriborrmaskinen så kan du ju köra upp trycket nerifrån med hjälp av remmen :)

Postat: tor mar 04, 2010 2:09 pm
av Toffe
:headbang:

Postat: tor mar 04, 2010 9:47 pm
av Kökarmicke
Pro-Mille skrev:Om du fixar ett drev till batteriborrmaskinen så kan du ju köra upp trycket nerifrån med hjälp av remmen :)
Jamen för fan, att så enkelt kan va så svårt :slap: Så får de bli! :thumbright:

Toffe: :headbang: :beerchug:

Postat: tor mar 04, 2010 10:48 pm
av Tegheim
Kökarmicke skrev:
Tegheim: Denhär pumpen kan nog egentligen va lite stor för min motor, är nog tänkt till någon oval-V8 från början, så vi får väl se om det funkar.. Det är bra mycket billigare att köpa en sån än en ny iaf.
Det går väl att strypa isåfall? Vad innebär "mycke billigare" :)