Sida 24 av 53
Postat: sön sep 05, 2010 9:11 pm
av slaup
hur har du fått kåpan så ren å fin?
blästrat? eller bara tvättat den?
mvh: tomas
Postat: mån sep 06, 2010 6:30 am
av AsLoT
Ja glasblästrade den

Postat: mån sep 06, 2010 8:18 am
av Lyrre
Men du köpte du den där lådan av någon här uppifrån? Typ Piteå eller Skellefteå? och att Wallberg tog ned den åt dig när dom va och körd i Skellefteå? =)
För jag kom ihåg att dom nämnde den skulle in i en 200sx från Arboga så jag chansar lite nu

Postat: mån sep 06, 2010 8:29 am
av AsLoT
Det stämmer bra det!
Köpte den av en Uffe i Skellefteå som lämnade den till Wallberg som var där uppe och körde.
Dom hade båda ganska roligt åt att jag skulle ha den i en liten Nissan. Och hade svårt att tro att den skulle få plats

Postat: mån sep 06, 2010 9:04 am
av Lyrre
Hehe skönt att inte va ute å cykla för en gångs skull
Haha jag kan lova diskussionen kom upp direkt han kom med lådan

Då lencon är rätt lång

det är ba mäktigt å ha lenco i en 200

Postat: mån sep 06, 2010 1:06 pm
av Mattz Larsson
Jag kan bara nämna att en 200 är en STOR bil om man jämför med min
escort mk1:a. Jag måste köra med luftväxling för spakarna hamnar brevid min stol
Men man slipper en lång kardan......
Mattz
Postat: mån sep 06, 2010 2:12 pm
av AsLoT
Haha ja då kan jag tänka mig att det blev en kort kardan
Finns det nån projekttråd eller bilder ute på ditt bygge?
Vore intressant att kika lite på...
Postat: mån sep 06, 2010 2:59 pm
av Mattz Larsson
Nä tyvärr men det är väll på tiden att man fixar en tråd......
Mattz
Postat: tis sep 07, 2010 9:02 am
av AsLoT
Provmonterade kåpa med adapter och den passade bolt on

Skönt.
Har märkt ut rätt vinkel så nu är det bara att borra hålen för lådan sen är den klar.
Fick hem nya lameller till kopplingen igår också och även dom passade

Quartermaster med Fords stora spline. 1-3/8 10.
Har svarvat ner axeln lite i spetsen så den passar i bmw lagret.
Tanken är att mäta spelet in/ut när lådan sitter i bilen sen. Då kan jag svarva till en distans som träs på axeln och limmas fast för att få rätt spel. Ska vara 3-5tiondelar spel enligt uppgift...

Postat: fre sep 17, 2010 5:40 pm
av AsLoT
Nu har jag hängt i lådan i bilen
Skurit ur lite vid backväxeln på lådan men annars behövdes det inte kapas nått.
Men ja lär behöva skära bort lite mer sen för att få dit spakar, stag osv.
Växellådsbalk blir nästa nu.
Yoken på lådan hamnar där stödlagret satt förut

Postat: fre sep 24, 2010 7:36 am
av AsLoT
Växellådsbalk klart.
Använde Volvo 140 motorkuddar.
Plats så det går att tappa ur oljan.
Fick kapa ur kardantunneln lite mer för att det ska bli bra med spakar och stag...
Nått sånt här blir det.
Har även kapat av min 3mån gamla 10000kr kardan med en 200kr vinkelslip... PRICELESS

Del är skickad till kardanbyggarfirman.

Postat: mån okt 11, 2010 9:12 pm
av AsLoT
Postat: mån okt 11, 2010 10:06 pm
av knotan
jag är helt novis på detta men hur satans växlar med en sån låda
trodde det va typ en sån som gärna växla upp men va värre å växxxla ned med???
tänker eftersom du skriver om gatebil att det va uteslutet med den typen av växelåda???
Postat: mån okt 11, 2010 10:24 pm
av AsLoT
knotan skrev:jag är helt novis på detta men hur satans växlar med en sån låda
trodde det va typ en sån som gärna växla upp men va värre å växxxla ned med???
tänker eftersom du skriver om gatebil att det va uteslutet med den typen av växelåda???
Ja vet ju inte riktigt heller då jag aldrig kört sån låda eller åkt med nån...
Men det ska gå fint att växla ner.
Den här killen åker gata med sin.
http://www.youtube.com/watch?v=PIaLTN5sgO8
Sen hur det är att köra på bana har ja ingen aning om.. säkert lurigt men det är klart det går om man vill.
Postat: mån okt 11, 2010 10:44 pm
av knotan
iofs så har jag själv kört gatebil en hel dag med bara två fungerande växlar och utan fungerande synkringar
det funkar bra med tillräcklig med vrid å låg vikt
