Sida 24 av 33

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: sön jun 24, 2012 12:17 pm
av Jonathan_
Tack ska ni ha! Nu har jag blåst på coatingen på de andra rören igen. Det här är första grejen jag gör till Dustern i mitt egna garage inser jag nu :-)
Man ska egentligen inte lägga två lager och låta torka mellan gångerna (står på burken iaf), men jag tror ändå det kommer flyta ihop när det blir varmt på bilen. Annars får jag skylla mig själv, hehe.

Bild

Bild

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: sön jun 24, 2012 12:19 pm
av nicke.t
snyggt hantvärk. :thumbright:

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: sön jun 24, 2012 7:18 pm
av David Herbertsson
Ser bra ut! Fina jobb du gör :thumbright: Var coatingen på sprayburk och hur mycket kostade den?

/David

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: sön jun 24, 2012 7:26 pm
av Jonathan_
Tackar! Nej coatingen kommer i små burkar som kostar 500 kr styck. Man behöver tre stycken till en singelturbo V8 och den läggs på med en vanlig lackspruta. En liten är att föredra :-)

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: sön jun 24, 2012 7:29 pm
av David Herbertsson
Ok. Det va ett j-a pris.. Men ser fint ut och funkar säkert bra!

/David

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: sön jun 24, 2012 8:57 pm
av Jonathan_
Haha, jag tycker det inte är så farligt faktiskt. När jag lindade de tidigare grenrören så blev det nästan samma pris om man räknar in färgen till bandaget osv. Får se hur det fungerar när jag får fart på maskinen. :-)

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: mån jun 25, 2012 6:56 am
av Klabbe Persson
Detta ser sjukt nice ut! :thumbright:
Bra jobbat! :)

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: mån jun 25, 2012 7:31 am
av nicke b
jag behöver coating... vart köpte du eller har du att sälja?

behöver den inte gräddas i ugn?

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: mån jun 25, 2012 7:56 am
av freddan302
Jag köpte min coating på deamontweeks i england..
Wierd performance har också om man vill köpa i sverige!

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: mån jun 25, 2012 7:57 am
av Jonathan_
Tackar Klabbe! Blir kul att se Volvon "klar" sen! Eller körklar iaf, helt färdiga blir dom ju aldrig..

Nicke, har en skvätt kvar men jag tänkte coata avgashuset på turbon sen så har dessvärre inget till övers.
Men maila Weird Performance så skickar han på postförskott, funkar utmärkt!

Ja, egentligen ska coatingen härdas i ugn i en timme och 400 grader.
Det går att montera på bilen och låta avgaserna sköta härdningen, men coatingen är känslig för olja, slag osv innan den är härdad så man måste vara ganska försiktig.

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: ons jun 27, 2012 6:28 am
av Painlake Racing
Ang universalfläkten. Nu vet jag ju inte vad du köpt för något men mina erfarenheter är att de inte flyttar tillräckligt med luft för en 340 med så mycket grenrör under huven. Jag ska testa en V70 fläkt nästa säsong. Hellre ett batteri till än en motor som går varm hela tiden ;)

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: ons jun 27, 2012 6:42 am
av Jonathan_
Det är den kraftigaste PPF hade på 3430 kubik i timmen så den räcker nog :-) I slutet av förra säsongen hade jag en billig KL-fläkt monterad direkt på min gamla kylare (utan kåpa) som var något mindre än min nya så jag hoppas det kommer funka.

Är det nån som vet kapaciteten på en remdriven fläkt på säg 6000 rpm?

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: tor jun 28, 2012 9:48 pm
av turbodart
Synes å huske at jeg en gang har lest at mopars 5 blads viskosevifte drar 3000cfm på 1000 rpm?

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: mån jul 16, 2012 10:28 pm
av Jonathan_
Sådärja, nu är den startad igen med den nya setupen! :)

Det som är gjort nu (grovt) mot förra säsongen är;

Nya grenrör + mellandel. 48,3x2,6 tubrör + 3" tubrör i mellandel.
Ny wastegate, Precision 66 mm.
Ny vattenkylare, Griffin. Helt standard förutom omsvetsad nedre anslutning.
Bortfrästa gavlar på befintlig KL-intercooler och ditsvetsade egna gavlar.
Nya tryckrör.
Flyttad vevhusventilation med grövre rör från ventilkåpa, 25mm inv.
Ny bröstkåpa för vattentillförsel till blocket.
Ny tryckslang till turbo, denna gång pressad PTFE-slang med JIC-kopplingar.
Momentstag till motor.
Ny fläktkåpa med ny fläkt till vattenkylare.
Omsvetsad triggerskiva för bättre centrering mot svängningsdämpare.

Det är vad jag kommer på nu, inte några stora jobb egentligen förutom grenrören och IC-ombyggnationen.
Men på något konstigt sätt så flyger vintern iväg ändå.

Den är alltså startad (efter lite felsökning pga. tankevurpa deluxe :oops: ) men bara kort pga. av att jag inte har något vatten inkopplat ännu.
Ville blåsa ur grenrören innan jag monterade turbon, och den vrålade igång finfint efter jag vridit triggerskivan rätt. :D

Så det som är kvar nu är 4 st. smidda AN12 kopplingar från Torques i England och lite slang så jag kan koppla in trycksidan på vattenpumpen till bröstkåpan på blocket.
Sen tillverka kickdown-funktionen, sen ska jag gasa helvetet!

Lite pics;

Nedre vattenrör, punktat

Bild

Bild

Tryckrör med dump. Dumpen vill gärna fladdra på tomgång trots max inskruvad fjäder. För klen fjäder eller något annat tok?

Bild

Bild

Bröstkåpa i 10mm laserskuren aluminium. Förvånansvärt fint snitt trots tjockleken måste jag säga!

Bild

Ny plats för vevhusventilation, blev lite trångt på andra sidan pga. downpipen.
Hade inte tillgång till något vidare bra bockningsverktyg så det kan hända att jag gör om detta röret i svetsböjar vid senare tillfälle. Blev rätt buckligt och fult, men funkar nog bra.

Bild

Helhetsbilder på installationen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så var det med det, slänger nog upp en liten film när jag fått fart på vattnet och börjat prova lite.
Wastegaten står på 0,62bar i grundtryck just nu.. ;)

Mvh J

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Postat: mån jul 16, 2012 10:32 pm
av Roger Berglund
ser riktigt jävla bra ut! ,hoppas du lägger upp nån film framöver så man får se vad vid dundret går för :thumbright: