Här är en film på Koenigseggs projekt
http://youtu.be/Bch5B23_pu0
Det är därför att det är bra som trimmare att testa hur det fungerar i verkligheten.Jarmo Y skrev:En dataloggningssystem skulle vara mycket bra att ha i bilen. En Renault Clio Williams 2.0 hade en logg.system som visade hur det blev efter kambyte på banan, det blev mycket sämre än original trim.![]()
Utgångshastighet från kurvorna var sämre och han förlorade en sekund på rakan, det blev många sekunder på en rund.
Bottenvrid saknades helt med trimkammar, effekten gick längre där uppe, toppeffekt ändrades inte, ca 170-175hk, men bilen blev slöare.
Motorn var annars original så det var en dum ide att köpa dyra trimkammar på den och inget annat, original kammar åkte in..
Ut från kurvorna är det som gör skillnad på banan, om du har bottenvrid, du kan köra in till kurvan långsammare, ingen åker förbi i kurvan, bilen vänder bättre och du kan göra saken sämre till andra som inte har bottenvrid..
Erland, nu kan du prova med mindre förgasare hur det påverkar bantiderna, tuna båda system i bromsbänken och sen göra test på samma dag. Effekt i bromsbänken hjälper inte allt när bilen är in action på banan med delar som den har, tex. utväxling, låda, vikt, förare etc..
Jag kollade en incar film från Kemora asfalt, föraren körde hela tiden mellan 3000-6000 rpm, jag är säker att det mesta effekt i motorn var mellan 6000-8500![]()
Du har väl provat hårdade bakfjädrar i bilen eller något annat, egengjorda länkarmar i fronten etc.
Är det helt uteslutet att ha nån annan kaross som Volvo men med volvo teknik?
Kadett4wd skrev:Vad skådar mitt norra öga? spekulationer?
Var kan man läsa om hjuluphängning och annat på den eller den finns inte i nån tråd?Pacman skrev:Erland, du fick ju två slicks av mig. Sätt de fram. Ca -3gr camber vill de ha.
Sen hade du väl ställbara kränghämmare på den bilen? Justera lite på ena eller andra hållet och ha Bjarne att klocka varvtider. Kör 5-10 varv i stöten och justera.
Jag har åkt taxi i en 240 runt Knutstorp på 1,06 och han körde om i kurvorna på utsidan!!
Det verkar vara ett grymt system som helt klart kan vara lönt att lära sig att hantera.Dennis M skrev:Man kan sitta hemma och analysera, lägga flera varv över varann och se vilken linje som var snabbast, vilken växel som är bäst i vilken kurva osv.
Absolut bäst är predictive laptiming som jämför med ditt bästa varv hur du ligger i tid plus eller minus.
En stapel visar med och det är så lättöverskådligt att man kan kolla på den under tävlan.
Kolla länken, man ser direkt hur man kommer ur kurvan, bromsar eller får till växlingen.
https://youtu.be/neOtI9DordA
Jämför en logger med en bromsbänk eller flödesbänk, man får data som man kan analysera det man gör det med.