budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

du kan dina grejjer ! :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ta det försiktigt bara med koppligen, är det värt ett par tusen att riskera att man kapar bort fötterna eller att få splitter i ansiktet?

jag skulle först bygga en sprängkåpa av 6mm plåt som inte har nåra öppningar där det kan komma ut skrot igenom innan jag skulle tordas exprimentera så där.

har sett olyckor med egna ögon där bilar har brunnit upp(kapade bränsle ledningar) och stora järn klumpar flugit omkring i cupen.

kom också ihåg att det är varvtalet som avgör hur stor smällen blir inte om man har 100hk eller 1000hk.

inget personligt men vill bara informera hur det kan gå för folk som läser detta och som kanse inte har så mycke egen erfarenhet och ska bygga om sina koppligar.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Kan inte poängteras nog ofta att kopplingsskott inte är att leka med.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nej vet att det är högrisk med denna kombinationen.
Det skall inte varvas så mycket nu under vintern, eller så blir det ett satans varvande hehe.

hela kopplings arragemanget är lite i "bonnigaste" laget.

Känner mig grymt snål när jag håller på så här.

Har med sett svänghjul som exploderat och det är ju inte så trevligt.

jag har verkligen inget bra svar på frågan om jag skall åka med den?
Ja tillsvidare blir ju antagligen svaret.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

det här har nog gått över gränsen om vad som är riktigt vettigt!? :doh:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

TAXI674 skrev:det här har nog gått över gränsen om vad som är riktigt vettigt!? :doh:

Hehe, ja det är nog fan så :)

det enda som jag funderar på om det håller är bultarna som håller fjädern till tryckplattan..

allt är bra centrerat och annars är det inga problem.
körde med bult i den förra kopplingan med och det gick då inte sönder när kopplingen small men det är ju ingen garanti nu.

har en sprängmatta till övers som jag kan donera till detta som säkerhet.

skulle vilja byta låda till getrag och bättre koppling framöver.

Skulle ni våga åka med den med en sfi godkänd sprängmatta?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

Har sett för ett antal år sedan en kille labba med 10:9 bult till svänghjulet och det slutade inte bra!vid starten så komme hela svänghjulet inkl. koppling ut och upp genom golvet,värmepakete upp på huven!benet tog inte ens i grejjena men det såg inte frächt ut!på nått vis vilade han benet mot golvet och av det så svällde benet upp!mystiskt men ändå otrevligt! :shock:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

TAXI674 skrev:Har sett för ett antal år sedan en kille labba med 10:9 bult till svänghjulet och det slutade inte bra!vid starten så komme hela svänghjulet inkl. koppling ut och upp genom golvet,värmepakete upp på huven!benet tog inte ens i grejjena men det såg inte frächt ut!på nått vis vilade han benet mot golvet och av det så svällde benet upp!mystiskt men ändå otrevligt! :shock:

låter inge bra det faktiskt..
hmm.
en ny platta är det jag behöver alltså..
suck
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Fler exempel.

En kille jag känner till med Volvo turbomaskin fick nyligen kopplingsexplosion. Vet ej om även svänghjulet sprängdes?

Han hadde INTE spränkåpa. Det såg ut som det exploderat kring fötterna. till och med skyddet över tårna på skyddskon hadde slitits upp. Men han klarade sej.

Han brukar läsa här på forumet och kan kanske förklara närmare...
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har personligen varit med om det själv.(kopplings'explosion')

men ändock ser jag inte att kopplingen ska bli sämre om man är riktigt nogrann med att se till att inga bultar kan lossna och centrerar noga mm mm.

Det är juh vanligt 'blötjärn' i nitarna de är nitade med.
en 12.9 bult borde ha flera ggr bättre hållfasthet.
Men nåt jag skulle akta mig för är att ha 'gänga genom hålen'
Utan slät rund bult där bulten går genom gods.
Sen se till att bultarna är riktigt tajta utan glapp i godset.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är ju tyvärr gänga genom hålen.
dom är dragna ordentligt
svetsade stumma så dom kommer aldrig gänga upp sig.

Det enda är om det klipper dom rakt av isåfall.
det som händer då är ju att plattan lossnar innuti korgen.

det kommer ju inte hända på varv utan på plötsliga ryck eller liknande. kör med fjädrat centrum i lamellen så lite tamare bordse det bli.

själv har jag sett ett svänghjul som varit lite väl optimistiskt lättat och det låt som man tappade en stor blomvas i kristall när det exploderade.
det klippte upp kardantunneln som en konservöppnare.

Det är det farligaste man kan laborera med när det gäller trimning så är det kardan och koppling.
borde inte vara snål på det, men det finns inga pengar till det helt enkelt.
men klart att fötterna är värda mer än 2500 som en platta kostar.

suck..

det är 707 plattan som är för plant svänghjul på 240mm väll?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nu har jag monterat en avgastemp. tack kl-racing
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Som påpekats handlar det om säkerhet,men å andra sidan e detta inget för amatören.
Dit tycker jag nog inte riktigt du hör,å eftersom det bla finns en svarv samt lite kunskap tillgängligt..så viss fan fixar du detta om du bara vill.
Som sagts,använd de diametrar som hålen tillåter,centrera mkt mkt noga..så ser iaf inte jag problemet.
Om så är,så e ju faktiskt en beggad sprängfilt från nån av raggarna inte en speciellt dyr historia.

Kan inte se att detta e mkt värre än det jag hållt/håller på med.

Åkte ju omsvarvade tryckpunkter(alltså "öppnad") orginaltryckplatta på mercan länge.Vart bara noga med just koncentritet när det begav sig.

I nuläget åker jag omsvarvat hjul för en flerskivig Sachs,å det e ju inte mkt bättre det om man ser det så.
Funderat mkt allvarligt på att svarva till ett nytt hjul i smidd aluminium med slitplatta i stål faktiskt-till den nye motorn.

Använd skallen e mitt råd.Finns inget man löser på Luk/Sachs mm som du inte gör med den maskinparken tillgänglig.

Skitfränt projekt fö!!

Men...som sagt...det KRÄVER att man vet vad man håller på med,å detta e INGET man ger sig i kast med me en MIG tillgänglig i ett skruvstäd.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tack för förtroendet 2,3-16. det är ju vanliga bult i kopplingan nu fast dom styr lika bra som niten som satt där, och med tanke på att dom var nit sä är det inte det hårdaste materialet man kan hitta.

Men nu har jag dragit på mig en JÄTTE gförkylning och allt går i slowmotion.
Har varit hemma från jobbet och får nästa abstinens efter att få greja mned fingrarna men huvudet håller på att sprängas av snor och liknande hehe.

men på många dagar han nu detta blivit gjort, Remhjul med trigger!!

gjorde ett centrerings don till att sytra upp triggerhjulet på remskivan.
Fick ta ett remhjulfrån b23, den vulkade skiten fick bli till nått annat.

Fräste och svarvade och dolade lite så blev det kanon:)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kommentarer uppskattas:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det där triggerhjulet är väl inget som sitter som standard på någon original-motor väl ?

Personligen skulle jag då lätt ha gjort två metallbitar att trigga en Hall-givare med, och hade jag behövt köra utan fördelare då lagt till en Hall-givare att trigga på något vid kamaxlarna. Men det beror ju på vad sprutet du kör med klarar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar