Sida 25 av 31
Re: B20 turbo dragster (whellie och HAVERI)
Postat: sön jul 08, 2012 11:05 am
av Mikael S
Tråkigt med haveri! Ni har vässat den där stackars B20:in alldelles för mycket

Re: B20 turbo dragster (whellie och HAVERI)
Postat: sön jul 08, 2012 3:30 pm
av PerAage
Åker dom inte 4-sylindrigt i top fuel nu?
Motoren startade inte ens. Det gick för mycket förbränningstyck ut sprickorna (spesielt den ena) till at den fick sylindertryck. Den blåser med andra ord spesielt ur ena sprickan och betongen har inte sjans då, brinnas bort.
Det börjar bli et gjenntagande problem, varje vecka, det här med motorhaveri..
Två motorer på en vecka...
Motorer måste tydligen ha kylvatten..
Bakmotordragsters är lite skumma, i alla fall när killen bak spakorna gjer fullt ovätande om at vattnet är borta.
Med frontmotor hadde man vetat vad som hände, men kokt bort ansiktet.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Re: B20 turbo dragster (whellie och HAVERI)
Postat: sön jul 08, 2012 3:38 pm
av Richard
En sak som jag tänkte på när ni körde wheelierepan var att det såg ut att vevhusventilera rätt mycket...
Iaf om man jämför med förra sommarn.
Men nu vet jag iofs inte vad som ska föreställa vara normalt med årets setup

Re: B20 turbo dragster (whellie och HAVERI)
Postat: sön jul 08, 2012 3:56 pm
av PerAage
Gamla motoren började ryka rejält för at 4ans sylinder var pajj, och till slut gick hål på. Dom 2 förra racen har jag suttit i dimman på startlinjen.
Ifjor på MSI laddade vi dessutom 1 bar mindre ungefär, så då är inte blowby så framtredande.
Den här motoren var borrat till 0,18mm spel, vilket är max för Venoliakolvarna, och hadde bara varit på fullt tryck 4 gånger före start (provdrag mot converteren), så ringarna var nog inte innkjörd än.
Det strulade under borrningen,så det blev 4 sylindrar på max-spel i stället för 0,12-0,14 spel.
Vevhusburken är lite kasst designat, så troligen brann den av lite vattenhållig olja som har legat där sen forriga motor, men jag tycker at den rök för mycket ja.
Nu skal den inte ryka mer i alla fall
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Re: B20 turbo dragster (whellie och HAVERI)
Postat: sön jul 08, 2012 6:07 pm
av Kadett4wd
Nu ska jag ta en lite grej ni får testa om ni vill.
Man kan ta filspån från topplocksportning, men gärna från kopparslipning och blanda i nån epoxi.
Sen sätter man ned stålrör i blocket som även de håller i fodret, lite som man gör på vitmotorn med med ihåliga stavar, dock ganska grova i godset, som en kolvbult ungefär.
Man får således fräsa ned säg 20mm i diam ca 8-10cm djupt,, inte ända mot botten.
Pressa ned stavarna, inte ända ned mot botten, lämna kanske 5mm.
Man får vattencirkulation i rören då.
bulta en platta på blocket, borra ett hål i frostpluggarna långt ned(ska fylla epoxi därifrån)
Vänd upp och ned på blocket.
fyll blocket så mycket det går genom frostpluggarna.
Värm blocket så smälter epoxin in i matrialet bättre.
Fyll INTE rören mao.. går iofs att borra ur igen.
När epoxin härdat en vecka,, borra blocket.
Detta kommer göra blocket OTROLIGT styvt kring cylindrarna med någorlunda bevarad kylning.
Har gjort liknande på opelmotorer, har funkat klockrent på gatan och hårdbelastning uppåt ~850hk
Inga som helst bekymmer med kylning och sprickor i block.
Mycket jobb dock,, men kanske värt att lägga ett par veckor på det istället för stressmeck och få bygga än en motor.
B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: mån jul 09, 2012 2:12 pm
av PerAage
Hörs interessant ut, men efter å ha kollat med Fredrik Holmgren, och upptäckt at han åker med samma betong som oss, i et mer tunnväggigt block än våran B20, kjäns det ut som at värmkjörningen har skuld i sprickorna, inte betongen. Han har ju nu åkt 7,63s med o-ring och kopparpackning och hard blok. Så det kjäns som man törs sjansa på samma patent en gång till..men vi har lösa kopparringar förstås.
Men hörs interessant ut med rör och epoxy. Utvider det sej på samma sätt som gjutjärn?
Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: mån jul 09, 2012 5:53 pm
av Toffe
vad varvar ni denna och ungefärlig effekt? hur ser toppen i deckplan ut?
B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: tis jul 10, 2012 12:01 am
av PerAage
Decplanet ser "ok" ut. Förbränningsrum, avrundade kanter emot planet:

Ser ingen öppenbara fel efter haveriet.
Växlar på 7800varv, reporna har i snitt gått på 2,1 bar, vilket borde gje rundt 650hk, enligt stallspeed (för er som gillar exact vetenskap

) 960-1000Nm. Då på 83% duty-cycle på 2000cc spridarna och lambda på 0,82.
På startelinjen bygger den upp emot 2,55bar på transbraken, och gjer då högre vrid och drar då 93% duty-cycle och gjer wheelies och låga 60-fötter. Vi är jävelsk sugna på å få den till å hålla 2,5bar stabilt.
Vi skal byta wastegaten nu, då vi tror den årsakar tryckfallet ut från startlinjen. Så måste vi byta block.
Den gick helt till jag slo den av, men ville inte starta några timmar seinare. Vi tror värmen gav sprickorna. Vi ser ingen spikningstekn på kolvar och lager. Kopparringarna är deformerade åt samma sida som sprickorna finns på. Troligen mäst värmeavledning ut mot avgassidan, därmed sprickor och deformerade ringar åt den sidan.
Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: ons jul 11, 2012 12:20 am
av PerAage
Nya tillskottet i idéer är kolvslammer p.g.a. för stort spel. Vi låg på max-spel 0,18mm för Venolia-kolvarna, så teorin är faktisk inte dum. Ihop med mycket värm blir det flera grejer som kan ha årsakat sprickorna.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: lör jul 14, 2012 10:27 pm
av PerAage
Efter å ha pajjat en b20 varje hälg, på Evenes och i Piteå, bygde vi på nytt en ny B20 nu i veckan och åkte nytt världsrekord för B20 på 8,56s/241km/t.
Vi är nöjd, men nu vil man ju krana på mer effekt.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: lör jul 14, 2012 10:36 pm
av DanielW
Fan va kul för er efter era ras som ni haft.
Vad hade ni för 60-fot denna gång?
Grattis
Mvh/Danne
B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: lör jul 14, 2012 10:48 pm
av PerAage
1,16s. Slapp den iväg på bara 1,7bar. Då blev det ingen wheelie som i repan före, och den gick mycket snygt ut från starten.
Blev en 40-50cm wheelie i ena repan, då slapp jag gasen direkt ut från start. Samtidigt skjöt den av slangen från turbon, och slängde bromsskjärmen. Den ville helt enkelt bara åka 60-fot.

Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: lör jul 14, 2012 11:03 pm
av Richard
Re: B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: lör jul 14, 2012 11:07 pm
av larsat
Kul som fan när hårt arbete till slut ger resultat! Grattis!
B20 turbo dragster (wheelie och HAVERI)
Postat: lör jul 14, 2012 11:33 pm
av PerAage
Vi behöver isbitar som kylmedel till intercooleren här i Fällfors/Skellefteå. Finner Inget nu ikväll..
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster