Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar
Okej om du sett filmen så vet du att bilen gick som en påse nötter, jag är ju glad amatör så jag vet inte vad som är fel, ska nu lägga fram den fakta jag lyckades samla in.
Soppatryck = 34PSI = 2.4kg
Tändstift = Biltema just för att jag inte vill bränna mina Platinumstift(150kr/st)
Mappning = Steg1 BSR
Spridare = 630cc
LMM = 86.5mm (ska vara 87.6 men materialet räckte inte)
Bredbandslambdan ville inte stabilisera sig, jag justerade upp trycket till 40psi då fick jag 14.7 påtomgång, vid gas hade jag 11-13.. Återgick till tomgång då hoppa lambda upp till 18 o ner till 15 med jämna mellanrum, ibland hoppa den ner till 13 på tomgång också. Varje gång jag gasa så gick den neråt 11.8.
Fick gasa upp motorn sakta vid för mycket gas ville den dö, jag antar att det har med stiften att göra att den inte orkar tända?
Jag kollade BTRn o trycket sjunker inte när jag gasar som jag upplevde förra gången o då hade jag glömt plugga en vakuumingång på insuget så det ska inte vara tjuvluft denna gången.
När jag skulle köra in bilen stå startade den inte, jag körde lite på starten o sen lossade jag ett stift och det var inte blött av bensin..
Tips, idéer är varmt välkomna från er som kan och har provat!
Soppatryck = 34PSI = 2.4kg
Tändstift = Biltema just för att jag inte vill bränna mina Platinumstift(150kr/st)
Mappning = Steg1 BSR
Spridare = 630cc
LMM = 86.5mm (ska vara 87.6 men materialet räckte inte)
Bredbandslambdan ville inte stabilisera sig, jag justerade upp trycket till 40psi då fick jag 14.7 påtomgång, vid gas hade jag 11-13.. Återgick till tomgång då hoppa lambda upp till 18 o ner till 15 med jämna mellanrum, ibland hoppa den ner till 13 på tomgång också. Varje gång jag gasa så gick den neråt 11.8.
Fick gasa upp motorn sakta vid för mycket gas ville den dö, jag antar att det har med stiften att göra att den inte orkar tända?
Jag kollade BTRn o trycket sjunker inte när jag gasar som jag upplevde förra gången o då hade jag glömt plugga en vakuumingång på insuget så det ska inte vara tjuvluft denna gången.
När jag skulle köra in bilen stå startade den inte, jag körde lite på starten o sen lossade jag ett stift och det var inte blött av bensin..
Tips, idéer är varmt välkomna från er som kan och har provat!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
kan vara en kam med som står fel
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
går motorn baklänges är det inte säkert kamremsspänningen funkar. då kan remmen hoppa. men hoppas inte motorn gick baklänges
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Jaha bara för jag fick finbesök av självaste mapparen Mattsson som skulle kolla lite på bilen så pissar det olja undetill mellan låda/motor,, troligen packboxen som gått utav någon dum anledning dock vet jag att det inte är förmycket olja i motorn och vevhuset är välventilerat så troligast är väl att man inte fått dit den redigt men jag minns att jag var noga så det är skumt.. Med min tur så är det väl en skruv eller något som vibbat loss o gjort ett fint hål.. Den som lever får se.
Ken och jag tog iallafall ett ryck och kasta ur motorn, 4h tog det i "lugn" takt så imorgon ska jag skruva isär och undersöka, förhoppningsvis är den ihop på Söndag igen.

Ken och jag tog iallafall ett ryck och kasta ur motorn, 4h tog det i "lugn" takt så imorgon ska jag skruva isär och undersöka, förhoppningsvis är den ihop på Söndag igen.

Idag har jag iallafall skruvat isär motorn och det var som jag trodde, packboxen. Den kan faktiskt inte Volvo vara nöjd med, för jag har slagit in den för långt (det finns inget stopp) så stålringen har trillat ner bakom vevaxeln så den inte klämmer packboxen och i framkant/nederkant har den tryckts ut och börjat läcka.
Tog min andra packbox på den andra veven som var splirrans när jag satte dit den och lyckades slå den för långt in, det var först då ljuset gick upp för mig så på Måndag ska jag köpa en splirrans packbox å klämma dit och lägga den jämsmed blocket.. Tur att det var så lättlagat, nu kan jag passa på att fixa de andra läckagen och sen banan..
Tog min andra packbox på den andra veven som var splirrans när jag satte dit den och lyckades slå den för långt in, det var först då ljuset gick upp för mig så på Måndag ska jag köpa en splirrans packbox å klämma dit och lägga den jämsmed blocket.. Tur att det var så lättlagat, nu kan jag passa på att fixa de andra läckagen och sen banan..
Mappning är prel.bokad nästa vecka, vet mer i veckan hur det blir. Ska komptesta motorn imorgon och se om det är fler anledningar än spridare/lmm/soppatryck som gjort att det stinker soppa i oljan.. Visar komptestet på problem så blir det att montera min andra topp med en halvdålig tryckarbrunn, passar på att porta den själv isåfall så det inte bromsar alltförtidigt samt att man kan få en mapp tills den andra toppen är 100%
För höga? Vad hade du då ungefär?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
det lyckades jag också läsa mig till via google efter jag postade tråden då jag sökte omvandling.. hihi.larsat skrev:när ska folk lära sig att kompression & kompressionsförhållande inte är samma sak?
fick samma komp på alla cylindrar iallafall, 10kg, o då drog jag runt 1-2-3 varv bara så det är inte tillräckligt men motorn har stått 2-3v utan olja i sig så jag ville inte köra förlänge utan oljetryck utan bara få en indikation om något var fel. får väl köra upp oljetryck då så jag får korrekt värde så man slipper fundera mer på det

Senast redigerad av auspuff den tis mar 11, 2008 8:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.