Sida 25 av 33

Postat: tis feb 19, 2008 8:01 pm
av auspuff
Okej om du sett filmen så vet du att bilen gick som en påse nötter, jag är ju glad amatör så jag vet inte vad som är fel, ska nu lägga fram den fakta jag lyckades samla in.

Soppatryck = 34PSI = 2.4kg
Tändstift = Biltema just för att jag inte vill bränna mina Platinumstift(150kr/st)
Mappning = Steg1 BSR
Spridare = 630cc
LMM = 86.5mm (ska vara 87.6 men materialet räckte inte)

Bredbandslambdan ville inte stabilisera sig, jag justerade upp trycket till 40psi då fick jag 14.7 påtomgång, vid gas hade jag 11-13.. Återgick till tomgång då hoppa lambda upp till 18 o ner till 15 med jämna mellanrum, ibland hoppa den ner till 13 på tomgång också. Varje gång jag gasa så gick den neråt 11.8.

Fick gasa upp motorn sakta vid för mycket gas ville den dö, jag antar att det har med stiften att göra att den inte orkar tända?
Jag kollade BTRn o trycket sjunker inte när jag gasar som jag upplevde förra gången o då hade jag glömt plugga en vakuumingång på insuget så det ska inte vara tjuvluft denna gången.

När jag skulle köra in bilen stå startade den inte, jag körde lite på starten o sen lossade jag ett stift och det var inte blött av bensin..

Tips, idéer är varmt välkomna från er som kan och har provat!

Postat: tis feb 19, 2008 11:38 pm
av auspuff
Har snackat runt lite nu och flera st tror att den går för snålt och att anledningen tex kan vara TPS eller LMM som gör att den går i limphome mode, vilket låter rätt troligt så nu har jag lite att felsöka, bara hoppas den startar alls eftersom den inte startade när jag skulle köra in den..

Postat: ons feb 20, 2008 7:35 pm
av Tommy Luhr
kan vara en kam med som står fel

Postat: ons feb 20, 2008 9:04 pm
av auspuff
Tommy Luhr skrev:kan vara en kam med som står fel
Inte troligt då jag använde Volvos nollningsverktyg, skulle vara kamremmen men högst otroligt.. Plus att jag nollade veven och då låg kammen rätt såg jag för jag hade ju vänt plåtbrickan 180grader fel så den gick igång baklänges :P

Postat: ons feb 20, 2008 9:49 pm
av Tommy Luhr
går motorn baklänges är det inte säkert kamremsspänningen funkar. då kan remmen hoppa. men hoppas inte motorn gick baklänges

Postat: tor feb 21, 2008 8:35 pm
av auspuff
Jaha bara för jag fick finbesök av självaste mapparen Mattsson som skulle kolla lite på bilen så pissar det olja undetill mellan låda/motor,, troligen packboxen som gått utav någon dum anledning dock vet jag att det inte är förmycket olja i motorn och vevhuset är välventilerat så troligast är väl att man inte fått dit den redigt men jag minns att jag var noga så det är skumt.. Med min tur så är det väl en skruv eller något som vibbat loss o gjort ett fint hål.. Den som lever får se.
Ken och jag tog iallafall ett ryck och kasta ur motorn, 4h tog det i "lugn" takt så imorgon ska jag skruva isär och undersöka, förhoppningsvis är den ihop på Söndag igen.

Bild

Postat: tor feb 21, 2008 9:41 pm
av saabpower
Du börjar kunna det där med å lyfta ur å i motorn nu :) . Hoppas att du får den å funka snart...

Postat: tor feb 21, 2008 9:42 pm
av auspuff
saabpower skrev:Du börjar kunna det där med å lyfta ur å i motorn nu :) . Hoppas att du får den å funka snart...
Jag har övat lite! Är ju så när man är glad amatör!

Postat: fre feb 22, 2008 5:38 pm
av auspuff
Idag har jag iallafall skruvat isär motorn och det var som jag trodde, packboxen. Den kan faktiskt inte Volvo vara nöjd med, för jag har slagit in den för långt (det finns inget stopp) så stålringen har trillat ner bakom vevaxeln så den inte klämmer packboxen och i framkant/nederkant har den tryckts ut och börjat läcka.
Tog min andra packbox på den andra veven som var splirrans när jag satte dit den och lyckades slå den för långt in, det var först då ljuset gick upp för mig så på Måndag ska jag köpa en splirrans packbox å klämma dit och lägga den jämsmed blocket.. Tur att det var så lättlagat, nu kan jag passa på att fixa de andra läckagen och sen banan..

Postat: fre feb 22, 2008 6:15 pm
av auspuff
Fick åka å låna Macs mutterpicka min bara stod å hoppa, sjukt vrid i hans det är lixom inget snack om att en skruv ska ut, tryck på knappen så skjuter den snabbare än LuckyLuke..
Bild

Här har vi iallafall felet, så ska det INTE se ut *duh*
Bild

Postat: mån mar 10, 2008 9:50 pm
av auspuff
Mappning är prel.bokad nästa vecka, vet mer i veckan hur det blir. Ska komptesta motorn imorgon och se om det är fler anledningar än spridare/lmm/soppatryck som gjort att det stinker soppa i oljan.. Visar komptestet på problem så blir det att montera min andra topp med en halvdålig tryckarbrunn, passar på att porta den själv isåfall så det inte bromsar alltförtidigt samt att man kan få en mapp tills den andra toppen är 100%

Postat: tis mar 11, 2008 3:44 pm
av auspuff
komptest utfört med lite diffusa värden, det var kompression på alla cylindrar dock för hög men det är en biltema manometer så jag litar inte ett dugg på den MEN den påvisade ju att där är kompression och det var det jag ville veta!

Postat: tis mar 11, 2008 4:59 pm
av RoGGaH
För höga? Vad hade du då ungefär?

Postat: tis mar 11, 2008 5:06 pm
av larsat
när ska folk lära sig att kompression & kompressionsförhållande inte är samma sak?

Postat: tis mar 11, 2008 7:08 pm
av auspuff
larsat skrev:när ska folk lära sig att kompression & kompressionsförhållande inte är samma sak?
det lyckades jag också läsa mig till via google efter jag postade tråden då jag sökte omvandling.. hihi.

fick samma komp på alla cylindrar iallafall, 10kg, o då drog jag runt 1-2-3 varv bara så det är inte tillräckligt men motorn har stått 2-3v utan olja i sig så jag ville inte köra förlänge utan oljetryck utan bara få en indikation om något var fel. får väl köra upp oljetryck då så jag får korrekt värde så man slipper fundera mer på det :)