Sida 25 av 85

Postat: ons dec 23, 2009 9:53 am
av MotorKnyttet
Jens Gustavsson skrev:345hk vid 6500rpm

919grader avgstemp

25 grader tändning

lamda 0.82

laddtryck 1.25bar

avgastryck 1.05
Oliven: "Den börjar väl gå snålt därför avgastempen börjar dra iväg eller är jag helt fel ute? För mer soppa kyler väl?"

Jo helt klart snålt med lamda 0.91-0.94 :shock:
Men jag reagerade faktiskt redan här(citerat ovan) och tyckte det va hög avgas temp.

Har jag förbisätt något, eller är jag bara korkad helt enkelt? :lol:

Postat: ons dec 23, 2009 10:24 am
av fredde_vit_pv
Jens Gustavsson skrev: 366hk /7000rpm

1.30bar ladd

1.15 avgastryck

1000+grader avgastemp :shock: (tror inte mätarn går längre då den stod på exakt 1000grader minnet)

lamda 0.91-0.94 (fetat på över 6500rpm nu) måste nog dit med en till pump tills i morgon, nu då jag än bara kör med en stor 044 bosch.
jag tycker jens har en bra gissning! :)

/F

Postat: ons dec 23, 2009 12:29 pm
av Jens Gustavsson
jo det är mest på grund av att den går snålt sen är det några grader för lite tändning för det varvtalet också.

men jag tycker den går lite varmare hela tiden den här motorn än min andra motor? E85 påvärkar kanse? eller pågrund av att förbräningen är för långsam?

Postat: ons dec 23, 2009 12:36 pm
av niclas_ab
Låter det inte konstigt att en 044 pump "bara" skulle räcka till 366hk, speciellt vid det relativt låga laddtrycket så hade jag trott att den skulle räcka en bit till?

Postat: ons dec 23, 2009 1:01 pm
av Eric Wiklund
E85 samt att bosch pumparna verkar tappa mycket på tryck

Postat: ons dec 23, 2009 1:06 pm
av robban
Alla pumpar tappar på högre tryck speciellt jänkepumparna, _men_ kan omöjligt vara högt tryck än vid de laddtrycket om ni inte har 7bar grundtryck vilket ni inte har? :)

Och de är inte en äkta borsch 044 antar jag utan nån vanlig kjetare? Annars har jag svårt att köpa att pumpen är bottnad under rätt förutsättningar :)

Postat: ons dec 23, 2009 1:07 pm
av Jens Gustavsson
jag har 4.5ms på 7000rpm och 1.3bar ladd, 3.0bar grund tryck och 1600cc spridare.

vems shopp pump (ej kopia)

duty% blir väll kring 40-45% då? (gissar bara hinner inte räkna) då går det åt ca 2.9L/min och då kan nog trycket börja minska.

det går ju att öka ms reält och köra mer effekt ur en pump men det är inte rätt vag att gå tycker jag.

jag kan ha skräp i spridarna igen också får nog kolla det också, vart kommer det ifrån???

Postat: ons dec 23, 2009 1:28 pm
av Mats Ivarson
Du har inget MSD system (typ 6a) liggandes så du kan gå upp o gnistgap igen? Det borde göra nytta för effekt och kanske också för din förbränningshastighet.

Mats

Postat: ons dec 23, 2009 1:57 pm
av robban
Jag tror inte gnistgapet gör nått, vad jag sett och hört andra testat så gjorde det inte en hk med enbart ökat gnistgap i bänk.

Men intressant vad bara lite tändenergi på gnistan kan göra av sig, för det är orginaltändning nu?

Postat: ons dec 23, 2009 2:46 pm
av Jens Gustavsson
Mats Ivarson skrev:Du har inget MSD system (typ 6a) liggandes så du kan gå upp o gnistgap igen? Det borde göra nytta för effekt och kanske också för din förbränningshastighet.

Mats
det är en MSD 6al jag kör de tål inte mycket gnistgap över 6000rpm där de bara skjuter en gnista på en 4 cyl motor.

jag skulle behövt min MSD 10 då hadde jag kunna köra 1.0mm gap utan problem men jag har inte lämnat den på servis än.

här finns lite andra teorier om sånt som vi märkt, vad tror du om de? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 13&start=0

Postat: ons dec 23, 2009 2:49 pm
av Jens Gustavsson
robban skrev:Jag tror inte gnistgapet gör nått, vad jag sett och hört andra testat så gjorde det inte en hk med enbart ökat gnistgap i bänk.

Men intressant vad bara lite tändenergi på gnistan kan göra av sig, för det är orginaltändning nu?

på vissa motorer gör det skilnad, speciellt på dellast och snåla blandningar. man kan också behöva mindre förtändning med kraftigare gnista då blandningen tar fyr bättre i första början har jag läst i tjocka 900sidors gula boken (internal combustion engins)

jag vet inte hur mycket skilnad det vart i effekt mellan de båda testen men den tappade mindre vrid tyckte jag därför mätte jag på 7000rpm istället.

jag ska prova att varva 7500rpm sen och se om effekten ökar där.

det blir fortsatta test i morgon.

Postat: ons dec 23, 2009 7:28 pm
av Erland Cox
Man behöver ju inte lika stort gnistgap vid höga laddtryck heller. Vid 1 bars ladd finns det dubbelt så många molekyler mellan gnistgapen så halva gapet borde tända lika bra. Det är väl mest vid dellast som det behövs stora gnistgap.
Visst, har man en tändning som orkar så är det absolut inte fel med större gap. Erland.

Postat: ons dec 23, 2009 7:59 pm
av Kadett4wd
Jens Gustavsson skrev:jag har 4.5ms på 7000rpm och 1.3bar ladd, 3.0bar grund tryck och 1600cc spridare.
Hur räknar du duty´n?
lika som Hestec? 4.5x2?
Jag har för mig Haltech räknar 1 öppning per cykel och hestec 2 öppningar.
hursom Mitt dta räknar 1 öppning på cykel.
och skulle jag ha 4.5ms så är det inte möe effekt alls.

Postat: ons dec 23, 2009 8:39 pm
av Driddler
robban skrev:Jag tror inte gnistgapet gör nått, vad jag sett och hört andra testat så gjorde det inte en hk med enbart ökat gnistgap i bänk.

Men intressant vad bara lite tändenergi på gnistan kan göra av sig, för det är orginaltändning nu?
Du "Tror" inte gnistgapet gör något. Men du vet inte?

Förövrigt Jens. Du bjuder verkligen på dej själv. Lycka till!

Postat: ons dec 23, 2009 10:04 pm
av T_Hedman
Kadett4wd skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag har 4.5ms på 7000rpm och 1.3bar ladd, 3.0bar grund tryck och 1600cc spridare.
Hur räknar du duty´n?
lika som Hestec? 4.5x2?
Jag har för mig Haltech räknar 1 öppning per cykel och hestec 2 öppningar.
hursom Mitt dta räknar 1 öppning på cykel.
och skulle jag ha 4.5ms så är det inte möe effekt alls.
Helt med dig Patrik...

720 grader (2 varv, 1 cykel) tar 17,14 msec vid 7000 rpm.
4,5 msec är således 26% duty, det dubbla verkar vara mer rimligt alltså att du har kring 9 msec och dryga 50% duty x 4 spridare vilket blir kring 200 l/h. Flödestestar du bränslesystemet så ser du ju direkt om det är pumpen som inte orkar...