Sida 25 av 64
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: tis apr 12, 2011 8:51 pm
av Kadett4wd
hmm vad var det.. 1.4mm?.. kommer inte ihåg riktigt, kolla längre bak i tråden.
jag går efter ritsade markeringar jag gjorde då jag höll på med det.
Rammodifikation till det tyngre

MT5an som ligger ned har jag lagt ned så den inte ska ramla omkull, den där bakom

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: ons apr 13, 2011 8:04 am
av smokke
fan det blir schysst stuk på den! lagomt o pyssla med tills reeden ramlar ned i brevlådan;) mvh///
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: ons apr 13, 2011 8:34 am
av Kadett4wd
Blir juh lite förstärkt nere vid svingen också, typ 'boxar' ramen där.
allt för lite modernare look samt lite stabilare ram.
Nu är dessutom spalten borta som blev mellan rampipan och tank då jag flyttade tanken/sadeln bakåt pga bredare 'balken'
Tänkte eventuellt gjuta av dakarkåporna och göra nya lite lite längre bakåt för att dölja förlängningen av moppen.
BTW:
Satt å glana på den där 110c cylindern till AM6
Feta överströmmare i cylindern men fattigt utblås.
Känns som det inte harmonerade riktigt, men sånt brukar gå att ändra på

Fin kolv verkar det vara,, 55mm 12mm kolvbult.
hmm

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: ons apr 13, 2011 11:15 am
av smokke
ja man kanske ska svarva till ett nytt foder och bygga sig en big bore honda cylle,kolven var inte gratis men wattehell!
det kan bli gött med vrid iallafall:)
spånade runt lite på youtube o 110 kitet verkar gå gött,man får spara lite o sätta dit en på am6:an:)Mvh//
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: ons apr 13, 2011 7:29 pm
av Kadett4wd
ja lite portning i den så den blir lite vassare kan vara göttans.
Finns juh en gyllene regel,, kubik äter duration....
Juh mer kubik man har desto mera duration kan man ha och ändå få bra register.
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: tor apr 14, 2011 1:22 pm
av Kadett4wd
Varit och beställt 0.5mm reedblad också,, ska testa det på V-force sedan.
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: tor apr 14, 2011 6:18 pm
av Kadett4wd
Andra sidan:
sulla på lite mattsvart för å kolla stuket.
Men det blir så mycket mattsvart att ramen kanske blir röd ändå.
Syns dåligt men gjorde ett sött litet urtag ur balken på den här sidan för avgasröret.
Bilderna blir bra kassa från Facebook

Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: tor apr 14, 2011 9:02 pm
av smokke
faen den kommer bli grann med lite ny lack o sadelöverdrag!!! mvh///
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: tor apr 21, 2011 7:12 am
av Kadett4wd
Mm,, grejerna liger å väntar, synd bara framskärmen fick sig en skavning då den trilla omkull.
Hursom, har jag tur så kommer reedbladen idag.
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: tor apr 21, 2011 6:21 pm
av moddlaren
smokke skrev:ja man kanske ska svarva till ett nytt foder och bygga sig en big bore honda cylle,kolven var inte gratis men wattehell!
det kan bli gött med vrid iallafall:)
spånade runt lite på youtube o 110 kitet verkar gå gött,man får spara lite o sätta dit en på am6:an:)Mvh//
smokke köp inte parmakitet det är skit, det finns inte material någonstans o porta i ca 1-1,5mm över allt, det är ett F-skin alu mellan pinnbultar o avgas sidoportar, nicasilen är så kass att man kan pilla bort den med en rits. 132 i prim o sec .184 i avgas durr .118 i boost .blowedown 26. Avgas kanalen genomvatten manteln är mindre metall än i 50cc original cylinder.
Jag har ju ett kit hemma så jag vet tyvärr.
vill du ha bilder på skrotet så PM ditt mob nr.
kadett4wd
Sorry för allt jag hetsar upp mej ibland jag läser lite för mycket nya böcker och vill nog hemskt gärna sälja in ny tänkandet i 2T alldeles för hårt.
sorry igen mvh moddler
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: fre apr 22, 2011 8:38 am
av Kadett4wd
Vadå för nytänkande?
Att pipan är väldigt viktig?
Att små maskiner inte kan ha så mycket duration?
exempel: titta på en RC motor,, de har fånig duration men varvar juh 30000rpm+
titta sedan på en 1000cc arctic 2cyl skoter, monsterduration men varvar typ 8000rpm.
att pipan är viktig har man juh känt till sedan barnsben.
Det har väl mest vacklat fram och tillbaka huruvida vevhusvolymen spelar roll gentemot pipans funktion.
Man kan inte jämnföra en 88cc cylinder mot en 65cc, jag har juh rena bigblocken gentemot det.
dessa extra cc ger juh effektökning bara de även fast portingen är likadan.
Dessutom är vattenkylda cylindern jag utgått från en hel del fränare portad std än luftkylda.
Har MYCKET glesare mellan pinnbultarna till vevhuset än luftkylda, det frigör massvis med area att porta om man vill.
finns således massvis med potensial.
Vad det handlar om i slutänden är juh att försöka fylla cylindern med så mycket gotta som möjligt inför varje arbetstakt, hur man gör finns det nog ungefär lika många vägar som till Rom.
Jag anser att fylla vevhuset är det stora problemet.
Kolven funkar juh som en kompressor och trycker upp göttat genom transferportarna(den enkla biten).
Men som sagt, ned i vevhuset har man bara atmosfärtrycket till hjälp.
Får man sedan i massvis med godis så bygger juh maskin effekt,, och den effekten drar vi till nytta i pipan och skapar en 'lavineffekt' så draget i vevhuset ökar.
Så primära är just att få ned gasen i vevhuset,, annars kan man inte bygga fräna pipor.
man kan inte lura maskin med en vass pipa, grunden för effektuttag måste finnas.
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: fre apr 22, 2011 8:51 am
av Dennis Öhman
Fick en fundering kadett4wd, hur kommer cylindern hålla sig sig kall under körning? Jag minns ju som 14-15åring när man drog ut i skogen och kunde kopplingsslira sig framåt i 10km/h över stenar och stockar med en DT. Din är ju gjord för vattenkylning, varför inte kompletera med kylare och vattenpump?
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: fre apr 22, 2011 10:27 am
av smokke
tack ska du ha för rådet moddlarn!! då får man ta och fila i nånn annan cylindern då,har letat som fan efter att bara kunna köpa cylinder till min 45mm vev men dom sidor jag hittat har bara hela kit o sälja:( aja man får jaga vidare.
kadetten: har du fått nånn reed än??
Mvh///
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: fre apr 22, 2011 3:38 pm
av Crisse
Dennis Öhman skrev:Fick en fundering kadett4wd, hur kommer cylindern hålla sig sig kall under körning? Jag minns ju som 14-15åring när man drog ut i skogen och kunde kopplingsslira sig framåt i 10km/h över stenar och stockar med en DT. Din är ju gjord för vattenkylning, varför inte kompletera med kylare och vattenpump?
Du kanske missade det, men vattenmanteln är ju bortkapad och ersatt med flänsar..
Sorry för att ja spinner vidare lite på cylindersnacket några kom in på, någon som testat den vattenkylda Gilardoni 48mm 75cc för MTX/MBX/NSR motorn?
http://www.treatland.tv/honda-MBX-NSR-g ... cc-kit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Honda MT/MB bästa trimcylindern?
Postat: fre apr 22, 2011 6:56 pm
av moddlaren
smokke skrev:tack ska du ha för rådet moddlarn!! då får man ta och fila i nånn annan cylindern då,har letat som fan efter att bara kunna köpa cylinder till min 45mm vev men dom sidor jag hittat har bara hela kit o sälja:( aja man får jaga vidare.
kadetten: har du fått nånn reed än??
Mvh///
Jag har haft en airsal BB 88 hemma med där har du betydligt bättre grejor BLA trappstegs tätning på kammaren ångra att jag inte satsade på den, Den finns lös utan vev o det har du ju redan.
mvh