Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Erland Cox »

Välkomna och lägg gärna upp en tråd.

Erland
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Tack Jens & Erland

Jag har haft en låg profil på 4t sidan men det har alltid varit grund intresset men 2t sidan (snöskoter) har ju varit störst utåt men sen 2 år tillbaka så har jag minska ner där kände inte motivation mer efter 10år i cirkusen och sista fabriks kontraktet sas upp till denna säsong :thumbright: Så Bil motor jobben har ökat och tester i mängder har det blivit sedan jag köpte en till Ny Dyno som klar mer effekt de 3år sedan men riktig kul känns det som. På tal om 530 toppar jobbar jag med 4st just nu 1st blir steg 2 turbo 44-38 2st blir Sug motor 46-38 ska sitta på B23 och skall Dyno köras och sedan 1st till en "240 GLT" 46-35 blir den med en trevlig kam och övrigt extraktor + helsystem ca 190hp med upp justerar sprut etc etc.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för dyno anläggning nu?

blir intresant att höra mer om topparna du grejar med :thumbright: kommer de att bromsas?

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Hej jag börja Dyno köra med den mindre enheten för några år sedan bilmotorer åxå främst volvo rödblock sug motor men sen 3år har jag 2st olika anläggningar men Båda är av märket Land and sea har deras system rakt av med alla program och Autoload etc etc. Sen har jag komplimentera med en 4 gasmätare för att få fram Hc och co etc etc för det tycker jag var viktigt när jag jobba med bla med fb rums designen så man ser hur effektiv eller dåligt det blev samt inovate lambda system Ena Dyno enheten klara ca 350hp och en ca 1400hp vid 7000rpm. Den mindre enheten har jag haft i 10år tiden går fort.

Ja det kommer att Dyno köras 2st minst av dom 4st 530 topparna som jobbas med just nu sedan ligger det några 531or åxå bla en modell extrem där vi ska försöka pressa 4 siffrigt hp med turbo men det är ett extremt projekt har designa kamaxel å sådant. Gör kamarna hos Kent cams efter egna tankar sen ett par år. Har Dyno kört mängder av kammar av alla olika slag och tillverkare och sen vart det att bryta egen väg för eget intresse på en projekt Volvo knota med goda resultat har jobbat mycket med relation mellan ex och in (duration och lyft). Kostar satan :( men kul och intressant :)

Väntar bara på att Dynon blir ledig har nu en egen motor där en 598ci V8 med Prostock EPD toppar 2x 1150 fuggar egen framtagen Lunati cam etc etc som jag byggt ihop här under sommaren sen väntar en 582ci bigblock samt 496 bigblock senare under vintern som jag bygger på nu .
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

provkörning i malå, låter fin tycker jag :thumbright:

https://www.youtube.com/watch?v=TfplWB6yEUw
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Lägg gärna upp en tråd om dina projekt Peter.
Särskilt Volvo motorer ligger mig varmt om hjärtat men det har varit en hel del V8:or genom åren.
Tror nästan att den vanligaste motorn efter Volvo hos mig är Ford Small Block för historisk racing.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Lars det vart tyvär fel ventilkåps packning vi behöver en B21-B23 packning du hadde köpt en B230 tror jag (inte lätt för oss B20 trimmare att veta allt om dessa motorer :) ) sen så har vi inga stift vad jag kan se? NGK B7ES eller B8ES blir bra.

täckbrickan över bränsle pumpen.

olja filter.

generator och rem.

jag har monterat weber 50 gasarna nu iallafall och weber designern som valt att behålla weber 45 bult mönstret skulle haft en smäll på truten nästan :lol: då det är trångt! jag har snackat med kjell om trattarna också. tror vi går på 44mm halsringar också har funderat och snackat med några om det, kan nog tappa några pik hk men det blir nog bättre tider på isen och lättare att bestycka in. vi ska ju inte varva över 7000rpm heller.

mvh jens
Stefan P
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Stefan P »

Det kan vara "lite" trångt när man ska dit med muttrarna men här är lösningen på problemet :
http://www.ebay.co.uk/itm/WEBER-48-50-5 ... 2572cdddc7

man kan även slipa ner husen på förgasarna utvändigt så muttrarna går fritt men det bästa är ju att använda pinnbultar som ser ut så här..förgasarna styr även på delen som är mellan gängorna på bilden så det inte det minsta glapp osv..rekommenderas varmt iaf :thumbright:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

Jag brukar montera 50-55 weber med Svarvade insex m8 bultar ta ner skallen i Dia så funkar det fint sen borrar du ett hål som du kan trä en Ståltråd igenom så skruvar dom inte ur sig.
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo jag funderade på att svarva ned pinbultarna till M6 på förgasar ändan men vi har dåligt med tid så det fick gå ändå. till nästa gång vet man ju om detta och att det fins lösningar färdiga :thumbright:

mvh jens
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

Det finns M8 muttrar med mindre skalle och en liten fläns istället att köpa från England.
Jag gjorde det för några år sedan, men kommer inte ihåg varifrån jag tog dom
Micke
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Från VW bubbla affärer kanske. Bubbla insugsbultar är 8mm och till de finns muttrar som skruvas på 11mm nyckel.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Går det använda bultar så har Volvo lastbilar 10:ans skalle med fläns på M8 numera
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det är unc mot insuget. weber standard verkar det som?
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... knut-k-nut

Här var det!
Finns både tum och mm
Micke
Skriv svar