
SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Jens har kanske kvar den bromsningen i hans dator, den 2340 cc motorn..
Ett par veckor sen det kom en Opel cih till min bänk, 155 hk på hjulet i en annan bänk en vecka före. Jag körde på 4 växel i bänk, lång slutväxel. Motorn orkade dra gasen i botten från under 2000 rpm, tänkte att måste vara en riktig bra motor....131 hk på hjulet? Då undrade inte längde att det drar från låga rpm så bra, max. effekt var på 5900 rpm. Det var bara att glömma 155hk på hjulet i denhär motorn. Bänkarna visar olika effekter.

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Ja min erfarenhet är att en rullbänk alltid visar skeva siffror *S*
Vill man veta exakt så är det kalibrerad motorbänk som gäller.
Jens har en sådan.
Vill man veta exakt så är det kalibrerad motorbänk som gäller.
Jens har en sådan.

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Kör vi en bil som ska lämna 100hk i motorn så lämnar den 99-101hk i vår bänk, kör vi en som ska lämna 400 så lämnar den 397-403h efter utrullning. Blir inte mycket mer exakt än så. Sen att vissa biltillverkare inte håller vad dom lovar är ju en annan femma.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Det handlar bara om korrigering i bänken och att inte lura sig själv.
Kolla lastcellen före varje bromsning om man kör med broms på rullen.
Intressant är att man brukar få mer effekt med bromsen på eftersom motorn accelererar långsammare.
Mindre effekt går förlorad till att accelerera motorns rörliga delar.
Erland
Kolla lastcellen före varje bromsning om man kör med broms på rullen.
Intressant är att man brukar få mer effekt med bromsen på eftersom motorn accelererar långsammare.
Mindre effekt går förlorad till att accelerera motorns rörliga delar.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Joo, samma sak, jag kör mycket otrimmade bilar i min bänk för att se vilken skillnad det blir. Man kan säga att bland vanliga personbilar, tillverkarna ljuger inte på effektsiffror, kan säga att de har lika bra bänk som jag har..
Jag kollar elektriska störningar för varje repa, alltid, där blir det fel ganska ofta om det finns mycket spikar på tändningssystem etc. alla gör inte det. Jag har visat till många personer de störningar, att hur mätningssystem tror att motorns rpm kurva ligger där var spikningar är högsta. Om det går inte att rensa, rensar bort hela mätningen, tiotals hästar kan komma mer helt onödigt som är inte sant fast bänken har kalibrerat helt rätt. Tex. en 1000hk turbobil kan ha 200 hk extra för störningar, kanske därför alla bilar är inte så snabba som man väntar.
Förresten, Europas snabbaste vw bubbla NA med original bottenplatta är tillbaka i Finland från Norge, den gick 10,43 på kvartsmilen flera år sen, en europa rekord. Jag gjorde då den sista finfilning till topparna och körde bilen i bänken, ca. 280 hk. 2.8 liter. Motor har inte öppnat efter det vad jag vet, nu på sommaren den gick 10,37. en ny rekord.
Går en 280 hk bil låga tior i sverige?
https://www.youtube.com/watch?v=_CUE5OM8GDI

Jag kollar elektriska störningar för varje repa, alltid, där blir det fel ganska ofta om det finns mycket spikar på tändningssystem etc. alla gör inte det. Jag har visat till många personer de störningar, att hur mätningssystem tror att motorns rpm kurva ligger där var spikningar är högsta. Om det går inte att rensa, rensar bort hela mätningen, tiotals hästar kan komma mer helt onödigt som är inte sant fast bänken har kalibrerat helt rätt. Tex. en 1000hk turbobil kan ha 200 hk extra för störningar, kanske därför alla bilar är inte så snabba som man väntar.
Förresten, Europas snabbaste vw bubbla NA med original bottenplatta är tillbaka i Finland från Norge, den gick 10,43 på kvartsmilen flera år sen, en europa rekord. Jag gjorde då den sista finfilning till topparna och körde bilen i bänken, ca. 280 hk. 2.8 liter. Motor har inte öppnat efter det vad jag vet, nu på sommaren den gick 10,37. en ny rekord.

Går en 280 hk bil låga tior i sverige?
https://www.youtube.com/watch?v=_CUE5OM8GDI
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
BMW ljuger med effekten.
Både 3 liters och 3,2 liters lämnar enligt Volvos tester 310 hästar.
Vi körde en sån i rulle och fick 308 hästar istället för angivna 321.
Men nära det som bromsats vid konkurrenttest hos Volvo.
Honda ljuger väldigt mycket. S2000 är inte i närheten av 240 hästar original.
Erland
Både 3 liters och 3,2 liters lämnar enligt Volvos tester 310 hästar.
Vi körde en sån i rulle och fick 308 hästar istället för angivna 321.
Men nära det som bromsats vid konkurrenttest hos Volvo.
Honda ljuger väldigt mycket. S2000 är inte i närheten av 240 hästar original.
Erland
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Erland.
Stämmer väldigt bra angående BMW och Honda mätningarna
Stämmer väldigt bra angående BMW och Honda mätningarna

PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Här känns som det lurar en hund begraven.
En bil som man räknat fram ger 'den här mängden' i motorn i våran rullbänk.
Om den bromsas igen med en helt annan modell av däck, bredd,höjd,tryck som ändrar deformationmodulen på däcken.
Ger den lika då?
Eller manipuleras siffrona egenhändigt till att ge lika igen?
Har man exakt samma diam på rullarna i alla bänkar?
Hur länge bromsar man?
Hur varma blir däcken?
Går man efter däcktillverkarnas rekommendationer kring belasting?
Spänns hjulen lika tangentiellt på rullarna?
Det är så många variabler, så att kunna ange så exakt med repeterbarhet är inte illa pinkat.
Det låter tyvärr för bra för att vara sant.
En bil som man räknat fram ger 'den här mängden' i motorn i våran rullbänk.
Om den bromsas igen med en helt annan modell av däck, bredd,höjd,tryck som ändrar deformationmodulen på däcken.
Ger den lika då?
Eller manipuleras siffrona egenhändigt till att ge lika igen?
Har man exakt samma diam på rullarna i alla bänkar?
Hur länge bromsar man?
Hur varma blir däcken?
Går man efter däcktillverkarnas rekommendationer kring belasting?
Spänns hjulen lika tangentiellt på rullarna?
Det är så många variabler, så att kunna ange så exakt med repeterbarhet är inte illa pinkat.
Det låter tyvärr för bra för att vara sant.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Ja den ger lika om man byter däck, hjul hk blir inte samma men motoreffekt blir det samma. Däcktrycket kontrolleras och körs samma vid alla bromsningar.
Våra rullar är exakt 388mm stycket och balanserade till 360km/h
Oavsett hur vi spänner så skiljer inte motor hk utan bara hjul hk.
Dvs på bilar med rimlig effekt. På högeffekts motorer över 600hk blir det lite jobbigt att mäta bra utrullning dock och förlust, därav ser man att dynapack tex visar 16-19% mer på "hjulen"
Därför räknar jag dynapack WHP som motoreffekt när vi jämför med våran.
Svepen körs på 600 rpm / sek.
Våra rullar är exakt 388mm stycket och balanserade till 360km/h
Oavsett hur vi spänner så skiljer inte motor hk utan bara hjul hk.
Dvs på bilar med rimlig effekt. På högeffekts motorer över 600hk blir det lite jobbigt att mäta bra utrullning dock och förlust, därav ser man att dynapack tex visar 16-19% mer på "hjulen"
Därför räknar jag dynapack WHP som motoreffekt när vi jämför med våran.
Svepen körs på 600 rpm / sek.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Erfarenhet..Kadett4wd skrev:Här känns som det lurar en hund begraven.
En bil som man räknat fram ger 'den här mängden' i motorn i våran rullbänk.
Om den bromsas igen med en helt annan modell av däck, bredd,höjd,tryck som ändrar deformationmodulen på däcken.
Ger den lika då?
Eller manipuleras siffrona egenhändigt till att ge lika igen?
Har man exakt samma diam på rullarna i alla bänkar?
Hur länge bromsar man?
Hur varma blir däcken?
Går man efter däcktillverkarnas rekommendationer kring belasting?
Spänns hjulen lika tangentiellt på rullarna?
Det är så många variabler, så att kunna ange så exakt med repeterbarhet är inte illa pinkat.
Det låter tyvärr för bra för att vara sant.

Jag har aldrig sett att bilfabrikanter talar om effekt på hjulet. När vi bromsade en
vw typ 4 motor, det blev först ganska liten hjulpower, jag gjorde utrullning för att se förlust, det var mycket. Sen märkte vi att vänster broms var glödande het, fixade det och gjorde en repa till, 40 hk mer på hjulet och efter utrullning precis samma så kallad motoreffekt.
Bmw 325 24 v ger ganska nära 192 hk, förra wintern det var en Extreme klass bmw i min bänk, otrimmad ska vara men varvstopp får höjas, alla snackar att det ger mer effekt, till 210 hk? Varför, när effektkurvan går redan nedåt före varvstopp. Det lättar bara körningen, inget annat. 187 hk vi fick av den. Vanliga NA personbilar stämmer mycket bra vad de lovar. Dieselbilar stämmer också.
Hur är det med Rototest? a true measurement, den ger lika mycket på naven vad det ska vara i motorn.

Jens, har du backat kamaxeln redan, jag skulle vrida den ordentlig så cylindertryck går upp. Fiat tc med långa insug har intake centerline under 100 grader, lobe centerline ca. 104-105. Erlands topp flöder mycket på max. kolvhastighet då så det kan hjälpa, vet inte innan man provar.
Jag är ganska nöjd på min bänk, repeterbarhet är så bra att man ser lilla skillnader väldigt bra, det duger för mej, det är det som är viktigt, inte hk värde.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
här har jag jämfört med nollad kam och 2-3grader adv kam.
har kört 4 pull på raken med båda inställningarna med dagens väder så är dessa två grafer bra jämförelser.
vart ganska "så som det borde svara" med lite mer toppeffekt med nollad kam och lite mer under 5000rpm med advansad kam.
jag kommer skruva av toppen i morgon nått snabbt jag ska testa före?
mvh jens

har kört 4 pull på raken med båda inställningarna med dagens väder så är dessa två grafer bra jämförelser.
vart ganska "så som det borde svara" med lite mer toppeffekt med nollad kam och lite mer under 5000rpm med advansad kam.
jag kommer skruva av toppen i morgon nått snabbt jag ska testa före?
mvh jens

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Detta är nåt som tyvärr är fysiskt omöjligt, och mao slår hål på massvis med variabler och beräknanden mellan tummen och pekfingret.Jarmo Y skrev:
Hur är det med Rototest? a true measurement, den ger lika mycket på naven vad det ska vara i motorn.jag kollar ofta deras sidor att jämföra likadana bilar i min bänk.
Man har ALLTID förluster i drivlinan, hur mycket får nån annan dabbla om.
Men så är det.
Annars skulle exempelvis inte kylflänsarna på min bakaxelklump behövas.

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
jag testa en grej jag kom på i går kväll där jag tänkte att eftersom det är så låg kompa, kall insugs luft och e85 att den kanske vill ha varmare kyl vatten än 72 graders termostat som jag ofta kör och med en 92 graders och några uppvärmnings pull så va det ingen mätbar skillnad i toppeffekt eller pik vrid. men bra att ha testat då jag hört historier ibland att (5 vill ha varmare vatten men inte på denna motor iallafall.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Där är inte mycket olja i en sån diff så om man ligger på Autoban tillräckligt länge så är det klart att det blir varmt med tiden och lite kylflänsar hjälper till. Räcker ju att diffen tar lilla minsta effekt så blir det ju varmt.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)
Finns ju ett avsnitt om det i någon av Bells böcker.Jens Gustavsson skrev:jag testa en grej jag kom på i går kväll där jag tänkte att eftersom det är så låg kompa, kall insugs luft och e85 att den kanske vill ha varmare kyl vatten än 72 graders termostat som jag ofta kör och med en 92 graders och några uppvärmnings pull så va det ingen mätbar skillnad i toppeffekt eller pik vrid. men bra att ha testat då jag hört historier ibland att (5 vill ha varmare vatten men inte på denna motor iallafall.
mvh jens
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan