Ska lägga upp några bilder på den del av restriktorn man normalt inte ser.
Kanske experterna kan tala om varför leverantören av turbon gjort så här?

Helt rätt tänkt PerPer Ohlsson skrev:Problemet är väl restriktorn i en rallycrossmotor och då är det väl utformningen av den man ska lägga energin på? Spontant tycker jag att man ska lägga krutet på att få motorn att leverera pulver inom de varvtal som luften räcker till genom restriktorn. Det måste väl finnas en hel del att göra på utformningen av restriktorn för att få ladd så tidigt som möjligt?
Det kan ju förklara varför flera jag pratat med som bygger turbo motorer till rally och rallycross säger att dom vill ha milda ramper på kammen på insug, tvärtemot sugmotor. Medans avgasnocken aldrig kan vara för aggressiv i öppning och stängning, tvärtemot sugmotor.Kadett4wd skrev:
Går pulserna från motorns andning upp i tryckröret mot turbon så kommer ju turbon få det jobbigt.
Impellern vill helst pumpa med ett jämt fint pulsfritt flöde.
Har turbon 'ported shroud'?
whilliam skrev:Vätet är "snabbare" på att förena sig med syre, så detta sker helt automatiskt vid överberikning. Tas även upp i tidigare inlägg angående detta. (sid 16)Erland Cox skrev:Hur förbränner du vätet utan att förbränna kolet?
Erland
Ja, är inte det bra?
Vart kan man läsa sånt som RimboMartin skrivit?whilliam skrev:Det jag skrev ovan är "common knowledge" och även om uppgifter kommer från RimboMartin så vet jag att det stämmer (har iaf. hyffsad koll på hur man läser ett kompressordiagram)
Kolla länken, det han glömmer att förklara är att en sämre kompressorverkningsgrad även kommer att belasta avgassidan mera, självfallet, drar en kompressor mer effekt när dess verkningsgrad sjunker och inser man inte det så tror man kanske att det går att kyla bort problemet med en stor I/C https://www.youtube.com/watch?v=Mzia8smn9rc
Precisera gärna vad det är som du vill ha specificerat, eftersom det är flertalet påståenden. Det enda som är "öppet" för diskussion är att en portning och VE ökning av motorn på höga varvtal kommer (till viss, liten del) att kunna ge högre effekt.
Att effekten ökar beror på att turbon inte klarar höga P/R så man kan inte hålla uppe laddtrycket när man har undertryck bakom restriktorn och därmed blir den målsättning som ofta ses här på forumet viktig (max effekt med minsta laddtryck)
Skulle turbon ha klarat höga P/R med bibehållen verkningsgrad (som exempelvis de stora turbona på dieselmotorer gör, även till viss del den lilla TR30R för WRC) ja, då skulle man kunna ladda 2-2.5Bar utan problem och då ger även en oportad maskin hög effekt.
Den "sugmotortimmade" maskinen kommer inte att kunna vara lika duktig på de lägsta varvtalen och registret blir lidande. Det hör ju även det till "common knowledge" att en 2-litersmotor som trimmas för att ge över 250Hp som sugis inte blir lika stark på de lägsta varven som en som är gjord för 180-200Hp (mest beroende på kammar och gashastighet i insug)
Hur tänker du här?whilliam skrev:När man utnyttjar en restriktor fullt ut så är trycket framför turbon bara hälften av normalt.
Jo, Jag försökte bara förstå funktionen med restrikorns baksidaPer Ohlsson skrev: Ja, är inte det bra?
Precis det du nyss citerade.... där kan du läsa detjompazx skrev:Vart kan man läsa sånt som RimboMartin skrivit?whilliam skrev:Det jag skrev ovan är "common knowledge" och även om uppgifter kommer från RimboMartin så vet jag att det stämmer (har iaf. hyffsad koll på hur man läser ett kompressordiagram)
Kolla länken, det han glömmer att förklara är att en sämre kompressorverkningsgrad även kommer att belasta avgassidan mera, självfallet, drar en kompressor mer effekt när dess verkningsgrad sjunker och inser man inte det så tror man kanske att det går att kyla bort problemet med en stor I/C https://www.youtube.com/watch?v=Mzia8smn9rc
Precisera gärna vad det är som du vill ha specificerat, eftersom det är flertalet påståenden. Det enda som är "öppet" för diskussion är att en portning och VE ökning av motorn på höga varvtal kommer (till viss, liten del) att kunna ge högre effekt.
Att effekten ökar beror på att turbon inte klarar höga P/R så man kan inte hålla uppe laddtrycket när man har undertryck bakom restriktorn och därmed blir den målsättning som ofta ses här på forumet viktig (max effekt med minsta laddtryck)
Skulle turbon ha klarat höga P/R med bibehållen verkningsgrad (som exempelvis de stora turbona på dieselmotorer gör, även till viss del den lilla TR30R för WRC) ja, då skulle man kunna ladda 2-2.5Bar utan problem och då ger även en oportad maskin hög effekt.
Den "sugmotortimmade" maskinen kommer inte att kunna vara lika duktig på de lägsta varvtalen och registret blir lidande. Det hör ju även det till "common knowledge" att en 2-litersmotor som trimmas för att ge över 250Hp som sugis inte blir lika stark på de lägsta varven som en som är gjord för 180-200Hp (mest beroende på kammar och gashastighet i insug)
så han har ingen webbsida eller forumstråd?Kadett4wd skrev:Precis det du nyss citerade.... där kan du läsa detjompazx skrev: Vart kan man läsa sånt som RimboMartin skrivit?
Enligt fysikens lagar så ska det vara så att restriktorn sätter "tvärstopp" när tryckskillnaden uppgår till 2:1 (alltså halva trycket bakom restriktorn jämfört med framför) Man har då uppnått ljudhastighet i restriktorn och flödet ökar inte längre, trots att undertrycket blir ännu större.super7 skrev:Hur tänker du här?whilliam skrev:När man utnyttjar en restriktor fullt ut så är trycket framför turbon bara hälften av normalt.