Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

phonic skrev:
larsat skrev:när ska folk lära sig att kompression & kompressionsförhållande inte är samma sak?
det lyckades jag också läsa mig till via google efter jag postade tråden då jag sökte omvandling.. hihi. det jag d'remot inte hittar var en formel för att översätta kpa till kompressionsförhållande, hjälp??
fick 1000kpa ~ snitt
det går inte översätta. kompförhållade är förhållandet mellan 2 teoretiska volymer. trycket påverkas av kamtider o täthet, så det man kan använda det till är att felsöka o kolla så alla är lika.
mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Martin H skrev:
phonic skrev: det lyckades jag också läsa mig till via google efter jag postade tråden då jag sökte omvandling.. hihi. det jag d'remot inte hittar var en formel för att översätta kpa till kompressionsförhållande, hjälp??
fick 1000kpa ~ snitt
det går inte översätta. kompförhållade är förhållandet mellan 2 teoretiska volymer. trycket påverkas av kamtider o täthet, så det man kan använda det till är att felsöka o kolla så alla är lika.
mvh
okej då är jag med. dumma google som inte gav mig svaren jag sökte ;)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

ja det börjar likna en bil, en dammig bil.. jag har goda förhoppningar om att bilen är körklar i veckan, tyvärr saknar jag pengar till mappningen så jag får åka runt på otroliga 0.2-0.3 och 35% gas då det finns risk att den spikar med 100% större spridare/lmm..

Bild
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

phonic skrev:ja det börjar likna en bil, en dammig bil.. jag har goda förhoppningar om att bilen är körklar i veckan, tyvärr saknar jag pengar till mappningen så jag får åka runt på otroliga 0.2-0.3 och 35% gas då det finns risk att den spikar med 100% större spridare/lmm..

Bild
bra du jobbar på!
kan du inte ge mig en kick så ja får ihop mitt:P

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Daniel 850 skrev: bra du jobbar på!
kan du inte ge mig en kick så ja får ihop mitt:P

//Wigge
Det kan behövas ibland, själv dricker jag 10 koppar kaffe innan jag går ut i garaget, annars sitter man kvar o klickar vid datorn.. :thumbdown:

Lgspeed.se sponsrar med subframebussningar i delrin och flygplansaluminium. Det kompletterar min framvagn till STENhård.

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Fick lite gjort i garaget idag..
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Fick igång åbäket å var ute å körde en sväng idag, låter SJUUUUKT gott med raka rör och 1 japsdämpare där bak 8)
http://www.gatfilmer.com/film/176/Testk ... olvon.html

VARNING! Totalt meningslös film.. VARNING!
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

phonic skrev:Fick igång åbäket å var ute å körde en sväng idag, låter SJUUUUKT gott med raka rör och 1 japsdämpare där bak 8)

Jättekul att se att den går! Lär riktigt gott. Har jag missat det eller vad var det som gjorde att den gick som en potta skit sist? Nu verkar det ju "bara" vara att mappa den. :thumbright:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Johnny skrev:
phonic skrev:Fick igång åbäket å var ute å körde en sväng idag, låter SJUUUUKT gott med raka rör och 1 japsdämpare där bak 8)

Jättekul att se att den går! Lär riktigt gott. Har jag missat det eller vad var det som gjorde att den gick som en potta skit sist? Nu verkar det ju "bara" vara att mappa den. :thumbright:
Jag hade luftfiltret direkt på luftmassemätaren så det blir turbulens, har flyttat den nu det var väl egentligen bara det och att jag gjorde fel när jag ställde soppatrycket :)
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck

Inlägg av Göte »

Skön känsla med uppstart. :thumbright: Får önska lycka till i sommar, vi ses väl på uråsa?
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Göte skrev:Skön känsla med uppstart. :thumbright: Får önska lycka till i sommar, vi ses väl på uråsa?
Absolut, jag ska dit den 20e april, jag har hyrt det för konbana och 402m tune-in. :)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Var ute en sväng i garaget och såg att motortempgivaren inte var inkopplad, inte konstigt den gick lurigt igår.. Kontakten hade trillat ner bakom AC/n så det var inte så svårt att missa den fick verkligen syna för att hitta den..

Satte mig ner och började på en ny hemsida. Blev klar med två sektioner ikväll, vill du kolla in så finns den här:
http://www.sjukast.com/tomuch/ - fakta + förare fungerar..

Sålde f.ö stakarna ikväll så nu vankas mappning om allt vill sig..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag var jag och Mac i garaget en sväng för att kolla hur det ligger till med motorn.

Vi varmkörde den riktigt, tog ett varv i byn och sedan komptestade vi den.

Tyvärr så har jag flera läckage att fixa, alla utom ett kan jag troligen fixa utan att lyfta motorn men det sista är det förbannade oljeinloppet till turbon som den lokala hydraulikfirman fixade, tyvärr inte bra nog men det läckaget får vänta tills motorn är mappad.
Det läcker på 2 ställen i toppen där det är kryssgängor, så det blir att borra på plats och gänga om med större bult.
Sen verkar oljetermostaten läcka på 2ställen, dels vid blocket och dels uppe vid en anslutning, har två liggandes så skall prova byta ut den mot en annan och se om det hjälper.
Vattenläckage, tror det bara är en slangklämma som jävlas så det är nog rätt lätt avhjälpt.
Sen var det ett konstigt ljud vid kamremmen men vi gissar på att det är plastkåpan som ligger emot lite så jag ska ta en koll där, ljudet uppkom när vi hade motorn igång så det är nog inget allvarligt.

Sen är soppapumpen lite dum, när jag växlar ner så går den snålt men vi kollade med multimetern och det verkar som dåligt jord, kan vara min skarvning så jag ska ta och löda om kablarna så man kan utesluta det.

Är ett otroligt tråkigt missljud i lådan, en plastbit till kopplingsarmen som trillat, har hänt en gång tidigare låter som vevlager-ras tills man kopplar ur.. Nöter det inte till sig så får jag släppa låda och slänga plastbiten åt h-vete när jag fixar oljeinloppet till turbon(efter mappning).

Kompet är ett halvkilo lägre på 5ans, var över ett kg när den var kall så det var ju helt klart positivt! Det får nöta till sig, det är trots allt min testmotor, nu vet man allt man inte ska göra på den riktiga sen ;)

Det är väl det hela innan mappning kan man säga, är helt sjukt omotiverad nu men det kan bero på den förbannades rättegången på Tisdag, sjukt jävla omotiverande.. Men på Onsdag så förhoppningsvis är det väl hopp om livet igen, eller dödslängtan.. Det visar sig.. =)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag har det kopplats el, gröve matarledning till soppapumpen har dragits (6mm2) även ett extra relä kopplades in. Stort tack till Mac o Ibro för elektrikerhjälpen.

Ska efter kaffet läcksöka och ev börja gänga om i toppen om orken dyker upp från ingenstans :)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Har idag donat lite med läckagen, tyvärr så kommer jag inte åt de allra två värsta så de får vänta tills efter mappning, hur fel det än är med läckage.
Jag tänker såhär:
Mappa motorn med läckage, se ifall den skrotar ihop eller inte.. Om den överlever så riva och fixa det sista, sprängs den så måste den ju rivas i tusen delar och då vill man ju inte precis ha lyft den för att fixa ett läckage så roligt är det inte..

Imorgon kommer jag lägga energi på att montera alla saker som gör att bilen går att framföra på vägarna (lysen m.m) sen ber jag till gud att den håller..
Skriv svar