
Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
läste nån stans du hadde bromsad 574whp med 530 topp, vad for spec på ventiler och kamaxel i den? 

MG Performance
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Inte jag som bromsat utan Matias_a6 här på forumet.
Det var std ventiler med en folkracekam har jag för mig, var ju ett tag sedan nu.
Inget konstigt alls.
Dock en hx60 har jag för mig
Det var std ventiler med en folkracekam har jag för mig, var ju ett tag sedan nu.
Inget konstigt alls.
Dock en hx60 har jag för mig

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Ja den gav fint med effekt. Sitter i en skit liten röramsbil nu. Om Mattias ser detta kan han flika in lite.
Finns en tråd på sävar med.
Annars i garaget justeras det folkracemotor nu, byggs grenrör och topparna ligger på rad.
Har besiktat min plogbil som jag haft i vinter med. En suzuki sj413.
Vore kul att få råd att slänga på lite större sluor på den.
Har inte orkat få ihop racebilen min heller, Är inne i en lite motivationssvacka igen med den vilket är välldigt synd.
Någon som har tips på motivationshöjjare
Åka och titta på tävling brukar väcka dom mest sömniga racenerverna:)
Finns en tråd på sävar med.
Annars i garaget justeras det folkracemotor nu, byggs grenrör och topparna ligger på rad.
Har besiktat min plogbil som jag haft i vinter med. En suzuki sj413.
Vore kul att få råd att slänga på lite större sluor på den.
Har inte orkat få ihop racebilen min heller, Är inne i en lite motivationssvacka igen med den vilket är välldigt synd.
Någon som har tips på motivationshöjjare

Åka och titta på tävling brukar väcka dom mest sömniga racenerverna:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
En "miss wet t-shirt"- tävling kanske?Tommy Luhr skrev:Åka och titta på tävling brukar väcka dom mest sömniga...

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Motivationshöjjare utan dess like det
Dock inte för dragracing hehe

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Rallycross 2150n körd.
2heat segrar och 3plats i b-final
Det på tredje Rc tävlingen för Knutte.
Grattis
2heat segrar och 3plats i b-final
Det på tredje Rc tävlingen för Knutte.
Grattis
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Suttit och läst igenom hela tråden nu , Riktigt imponerande arbete du gör!
Hur lär man sig? Har du/ni som portar toppar någon utbildning bakom detta , eller är det bara vilja och jävlaranama allt kommer ifrån?
Får bannemig ta och slänga ihop ett litet bord med lampor och dyligt för att test porta nu i vinter (bara för att testa om man kan åstadkomma något), Finns det möjlighet att skicka toppar för test flöde hos dig?
Mvh
Hur lär man sig? Har du/ni som portar toppar någon utbildning bakom detta , eller är det bara vilja och jävlaranama allt kommer ifrån?
Får bannemig ta och slänga ihop ett litet bord med lampor och dyligt för att test porta nu i vinter (bara för att testa om man kan åstadkomma något), Finns det möjlighet att skicka toppar för test flöde hos dig?
Mvh
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Att lära sig har tagit mig säkert runt 10 år i studier och tester.
Sen att ha det som hobby och sitt yttersta intresse gör att man utvecklas mycket.
Idag är jag bra påläst men känner att jag fortfarande utvecklas.
Hela tiden kommer det program till datorer som backar upp det man lärt sig och hjälper en att tänka rätt.
Detta forumet är guld värt för att ventilera tankesätt och funderingar då det sitter många väldigt duktiga människor här med stor kompetens.
Med flödesbänken utvecklas jobben i en hiskerlig fart.
Som exempel så gör jag nästan inte en 530 topp idag som flödar under 200cfm (46mm) eller 190cfm på 44mm.
Varit uppe på 245cfm på 531or.
Flåsat ut 334cfm ur 16v locken.
Detta med kalibrerad bänk som ligger ca 15cfm bakom vid 400cfms kallibreringen men inom ramarna på lägre flöden.
Vill man få flås ur locken skall man sätta sig och testa, testa och testa igen.
Man skall nästan glömma att man inte får röra botten i kanalen som dom klassiska tipsen var/är.
Det är i botten mycket flöde sitter och det kan bli en helt annan kanal med annat utformande på botten och innerradien.
Ytterradien bestämmer man mer hur grytan ser ut med samt kanalens area.
Väldigt generellt sagt.
Vill man dock vara säker på att man inte förstör en topp skall man bara runda av innerradien samt putsa bort onödiga saker som får luften att sväng i onödan.
Ofta är 531 toppar rikligt portade i tak, dock utan större flödesförbättring.
531or är även tickande bomber när man slipar rätt kanalen vid innerradien.
Blir lätt för tunna och kan spricka eller så visar sig hålet direkt vid tillverkning.
Har du några funderingar är du välkommen med frågor. Vill du flöda så skicka hit locken skall jag flöda dom åt dig.
Sen att ha det som hobby och sitt yttersta intresse gör att man utvecklas mycket.
Idag är jag bra påläst men känner att jag fortfarande utvecklas.
Hela tiden kommer det program till datorer som backar upp det man lärt sig och hjälper en att tänka rätt.
Detta forumet är guld värt för att ventilera tankesätt och funderingar då det sitter många väldigt duktiga människor här med stor kompetens.
Med flödesbänken utvecklas jobben i en hiskerlig fart.
Som exempel så gör jag nästan inte en 530 topp idag som flödar under 200cfm (46mm) eller 190cfm på 44mm.
Varit uppe på 245cfm på 531or.
Flåsat ut 334cfm ur 16v locken.
Detta med kalibrerad bänk som ligger ca 15cfm bakom vid 400cfms kallibreringen men inom ramarna på lägre flöden.
Vill man få flås ur locken skall man sätta sig och testa, testa och testa igen.
Man skall nästan glömma att man inte får röra botten i kanalen som dom klassiska tipsen var/är.
Det är i botten mycket flöde sitter och det kan bli en helt annan kanal med annat utformande på botten och innerradien.
Ytterradien bestämmer man mer hur grytan ser ut med samt kanalens area.
Väldigt generellt sagt.
Vill man dock vara säker på att man inte förstör en topp skall man bara runda av innerradien samt putsa bort onödiga saker som får luften att sväng i onödan.
Ofta är 531 toppar rikligt portade i tak, dock utan större flödesförbättring.
531or är även tickande bomber när man slipar rätt kanalen vid innerradien.
Blir lätt för tunna och kan spricka eller så visar sig hålet direkt vid tillverkning.
Har du några funderingar är du välkommen med frågor. Vill du flöda så skicka hit locken skall jag flöda dom åt dig.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 topp
Kan inte säga att ja är något proffs någonstans, är för de mesta självlärd och ingen att luta mig imot när det blir lite svårare uppgifter, men viljan finns till att lära och detta forum är som du säger väldigt bra att ventilera sig! Fasten mina frågor kanske ibland är korkade:)
Har en 531 topp som är såpass dålig att den kommer bli isär sågad och undersökt, ska sätta slipstiftet i den också för att få till känslan lite!
Får ge det ett försök och se va de leder till! Har man inte känslan för portning så är det ju i te hela världen!
Finns ju kompetenta folk inom detta lik som dig som kan utföra jobbet i värsta fall!
Kommer säkerligen med mer frågor i framtiden!
Mvh Joni
Har en 531 topp som är såpass dålig att den kommer bli isär sågad och undersökt, ska sätta slipstiftet i den också för att få till känslan lite!
Får ge det ett försök och se va de leder till! Har man inte känslan för portning så är det ju i te hela världen!
Finns ju kompetenta folk inom detta lik som dig som kan utföra jobbet i värsta fall!
Kommer säkerligen med mer frågor i framtiden!
Mvh Joni
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Här kommer ett litet kvällsprojekt jag haft för mig för att kunna bryta vardagen och leka lite i skogen 





















Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Henrik Wessman
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 386
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
- Ort: Munkfors
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
terräng åka är mkt underskattat, hade en Lada Niva ett tag som ja åkte i princip överallt med i skogen. Blir verkligen som ett litet barn bakom ratten
Med dom nya däcken du har där och vinsch är de inte mkt som sätter stop
Blev sugen på en Niva igen när ja såg dessa bilder, inte bra


Blev sugen på en Niva igen när ja såg dessa bilder, inte bra

--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426
Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Tommy, om du skulle gjort enn topp tils en 500hk gata/street race på bensin, skulle du gjort topp på 530 lr 531 då, och hvilka ventiler och varför?
om man får ut 572whp ur en 530 med std ventiler, ser jag nästan inte vitsen med 531 längre på turbo bil i 500-600hk området.
Har du nån visdoms ord om 530 vs 531 och turbo?
mvh
om man får ut 572whp ur en 530 med std ventiler, ser jag nästan inte vitsen med 531 längre på turbo bil i 500-600hk området.
Har du nån visdoms ord om 530 vs 531 och turbo?

mvh
MG Performance
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop , garagebilder och test med 631 to
Terrängåka är bra söndagsnöjje och kul avslappning:)
Angående 500hk gat motor.
En sådan motor kan byggas på många olika sätt och det finns olika varianter beroende på vad man har för krav och mål.
Vilken volym har motorn?
vilket register skall den ha?
vilken kamaxel skall den ha?
vilken turbo skall man använda?
Vilken växellåda skall man köra?
Listan kan göras lång och svaret på 500hk kan se olika ut.
En 2,3liters motor klarar sig med ett 530 huvud medans en 2,5liters motor skulle utnyttja 531 bättre.
Det är gashastigheten som är viktig i kanalen för att bygga bra toppar (givetvis även flöde)
Kanalens area utgör senare hur långt denna kanalen räcker i varvtal och effekt.
Där är 531 större och kommer vara mer godtycklig på att lämna effekt och varva mer.
Hemligheten bakom dessa toppar är inte flödet utan att få dom att gå turbulensfritt och inte stalla i flödet.
Kanalens hastighet har stor inverkan på slutresultatet.
Vilken hastighet man får vet man när man har arean och flödet.
Arean skall läggas efter hur motorns prestanda skall se ut.
Att 530 toppen som gav 574whp lämnade så mycket effekt var inte alls tänkt så från början och jag blev mycket förvånad själv över resultatet samt glatt överasskad.
Men att göra en 530 topp till 500hk är inga problem.
Det kan man få med std ventiler men det är inte schysst mot grejjerna då vi måsta ladda stora mängder laddtryck.
Detta bygger värme, värme vill man inte ha extra i en motor utan man vill omvandla energin till rörelseenergi.
Hårdare belastning som blir med lågt flödande topp kan göra att motorn inte mår bra och till slut kastar in handduken.
En 500hk 46-38mm topp jämfört med en 500hk 44-35mm topp kan ha stora skillnader i indata från vattentempgivare,laddtryck, mottryck och avgastempgivare. Även bränsletabeller och tändkurvor ser annorlunda ut samt att vridmoment kommer se annorlunda ut med bonus på den bättre flödande toppen
Angående 500hk gat motor.
En sådan motor kan byggas på många olika sätt och det finns olika varianter beroende på vad man har för krav och mål.
Vilken volym har motorn?
vilket register skall den ha?
vilken kamaxel skall den ha?
vilken turbo skall man använda?
Vilken växellåda skall man köra?
Listan kan göras lång och svaret på 500hk kan se olika ut.
En 2,3liters motor klarar sig med ett 530 huvud medans en 2,5liters motor skulle utnyttja 531 bättre.
Det är gashastigheten som är viktig i kanalen för att bygga bra toppar (givetvis även flöde)
Kanalens area utgör senare hur långt denna kanalen räcker i varvtal och effekt.
Där är 531 större och kommer vara mer godtycklig på att lämna effekt och varva mer.
Hemligheten bakom dessa toppar är inte flödet utan att få dom att gå turbulensfritt och inte stalla i flödet.
Kanalens hastighet har stor inverkan på slutresultatet.
Vilken hastighet man får vet man när man har arean och flödet.
Arean skall läggas efter hur motorns prestanda skall se ut.
Att 530 toppen som gav 574whp lämnade så mycket effekt var inte alls tänkt så från början och jag blev mycket förvånad själv över resultatet samt glatt överasskad.
Men att göra en 530 topp till 500hk är inga problem.
Det kan man få med std ventiler men det är inte schysst mot grejjerna då vi måsta ladda stora mängder laddtryck.
Detta bygger värme, värme vill man inte ha extra i en motor utan man vill omvandla energin till rörelseenergi.
Hårdare belastning som blir med lågt flödande topp kan göra att motorn inte mår bra och till slut kastar in handduken.
En 500hk 46-38mm topp jämfört med en 500hk 44-35mm topp kan ha stora skillnader i indata från vattentempgivare,laddtryck, mottryck och avgastempgivare. Även bränsletabeller och tändkurvor ser annorlunda ut samt att vridmoment kommer se annorlunda ut med bonus på den bättre flödande toppen
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169