Sida 26 av 68

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: fre sep 30, 2011 8:30 pm
av JohanK
självklart, sex i bilen är det enda rätta, visst är det trångt och bökigt ibland, men det är värt det.

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: mån okt 03, 2011 4:08 pm
av JohanK
Så var iaf locket av, inte ett spikmärke i vare sig kolv eller topp, stakarna verkar också ha klarat sig från krökningar iaf.
Imorn blir det till att riva botten för att inspektera lager mm.

Bild

Bild

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: tis okt 04, 2011 10:48 am
av JohanK
Då har man plockat ut en kolv och konstaterat att block och kolvar är skrot, av någon anledning är cylindervägg och kolv grovt repiga, har bara plockat ut sexans kolv ännu så jag vet inte om problemet finns på övriga burkar.
Om det beror på krokiga stakar, höga cylindertryck eller etanolens förmåga att "tvätta" bort oljefilm låter jag vara osagt, men vevlagrena såg iaf okej ut.

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: tis okt 11, 2011 6:43 pm
av JohanK
Fick nytt shortblock igår, loppen var infettade men efter att ha tvättat bort fettet fann jag rejäla rostfläckar på sina ställen, tror inte de hade gått att hona bort, så nu söker jag ny motor igen :(

Fick iaf en trevlig grej idag:

Bild

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: tis okt 11, 2011 7:52 pm
av Patrik P
Så det fick bli ett vipec, kommer säkert göra gott :revs:
Hoppas du hittar ett bra block snart, inte kul när man hittar
sådana missöden :(

Mvh

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: tis okt 11, 2011 9:27 pm
av Anton Dahr
Hej, fin bil!

Synd att du har så många motgångar =( Hoppas inte du blir modfälld. Tänk på belöningen att gasa mercaturbo! Denna tråd har varit god inspiration för mig fast min merca får skämmas bredvid din...

Vad menar du med nytt short-block? Jag trodde alla mercasexorna var samma block, är dom inte det? (m103 och m104)

Mvh

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: tis okt 11, 2011 10:15 pm
av JohanK
shortblock är en benämning på en motor utan topp.

Kör du också merca?

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: ons okt 12, 2011 6:18 pm
av Anton Dahr
JohanK skrev:shortblock är en benämning på en motor utan topp.

Kör du också merca?
Aha, något nytt varje dag... Här är min, ska se till att få mer fart på den under våren och förhoppningsvis ha råd att tanka nästa sommar! =)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=59887" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: sön okt 16, 2011 9:09 am
av JohanK
Efter att ha upptäckt problemen med att hitta en ny fräsch M103 har jag börjat snegla åt en M104 igen, har förhoppningar att jag ev. kan bygga om mitt grenrör för att få det att lira på en 24V, sedan är det en hel drös annat smått och gott som också måste fixas, som insug, spjällhus, fuelrail, trigger, tryckrör, downpipe mm. men vintern är ung ännu, hoppas ju på att bilen ska vara körbar och klar för mappning till våren.

En fuelcell är fixad och en hel drös AN-kopplingar, ett twin 044 soppapumpsfäste och lite annat är beställt så soppasystemet ska snart vara kirrat.

Hoppas på att få hem mina MSD 8245 spolar i veckan med tillsammans med en laddtrycksventil till sprutet så att jag kan reglera laddtrycket på ett smidigt sätt.

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: sön okt 16, 2011 10:37 am
av Kadett4wd
ja en 24v är rätt väg att gå..
Har du kosing ska du utgå från en C36 maskin.
Byta stakar och sänka kompet så funkar den bra långt upp i effekt.
Den motorn svarar sjukt bra på tuning,, min har ökat i slutfart på 402m från 162 till 177km/h, då även med byte till mera tungrullade hjul.
Med bara lite justeringar, fortfarande sugmotor.
Tippar på den ligger på straxt runt omkring mellan tummen och pekfingret på ca 325hk numera.
Och med den 'grundeffekten' drar den igång stora turbos ganska lätt ;)

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: sön okt 16, 2011 1:59 pm
av JohanK
Ja det är fina motorer, hade varit najs att bygga på en sådan men de växer ju inte på trän precis.

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, ny motor mm. på gång

Postat: mån okt 17, 2011 3:28 pm
av JohanK
Så var en 24V beställd, blev en 3.2 litersmaskin, hoppas nu bara på att grenröret går att bygga om för att passa på nya moroten, annars får det bli att bygga ett nytt *puh*

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: mån okt 17, 2011 3:41 pm
av 7aan
Gillas SKARPT! :D

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: mån okt 17, 2011 4:27 pm
av Patrik H
för oss som inte är så mb kunniga . kan du beskriva motorn lite , vilken bil kommer den ifrån , hk , nm, osv :wink:

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: mån okt 17, 2011 4:44 pm
av JohanK
Motorn jag tidigare körde på var en 12V 3,0 kallad 300E i exempelvis W124, motorn satt även i SL, G-Klasse och S-Klass, den låg på 178hk sugeffekt med Mercedes egna mekaniska insprutning.

Nya motorn M104 finns i en drös olika varianter men hittas vanligast i W124 och E-klasse från 96-02, det är en 24V motor med 10:1 i komp och just 3.2.an levererar 220 sughästar. Finns även i 2.8, 3.0 och 3.6 AMG utförande med varierande effektgrad.

24 ventilaren har i stort sett samma botten som M103-pannan och den körde jag helt standard upp till effekten i min signatur, finns folk som kör en bra bit över 600 kusar med samma motor och standard botten, så det bör finnas potential i grejerna.