Sida 26 av 87
Postat: lör okt 23, 2010 5:03 pm
av Kadett4wd
Tegheim skrev:I'm back! Har idag suttit och ritat lite på hur man ska avsluta axeln emot växellådan. Nållager, gängor, splines osv...
Är fortf helt borta gällande splines, men har fått svar från företag att dom gärna hjälper mig att tillverka dem. Dock hade jag gärna velat veta teorin bakom själv innan jag lämnar bort det.
Har tyvärr inga bild-bevis på att jag jobbar, men ni får helt enkelt tro mig

cool..
jadu.. Splines är ingen barnlek att räkna fram.
det är kuggflankmått som ska stämma på både hona och hane.
kuggvinkel etc etc..
Enklast är juh 90graders kugg. då kan man enkelt sätta i delningsmaskin och fräsa med hörnet på en pinnfräs.
Ska det vara annan vinkel är det specialplattor eller skivfräs som gäller.
när man gör honan lämnar man bort,,,

Postat: sön okt 24, 2010 1:03 pm
av Tegheim
Honan kommer jag som du säger inte göra själv hur det än blir. Men jag skulle gärna velat göra hanen själv. Man vill ju ha gjort så mycket som möjligt själv

Kommer få lämna bort slipning och dylikt ändå

Postat: sön okt 24, 2010 3:28 pm
av FMR
Går och göra splins själv det har jag gjort i bland om det inte är på hundradelen exakt o honan är av en modell hylsa..
hanen är ju bara att fräsa som sagt. Honan tillverkade jag en hylsa med frästa spår i och drog sedan dom med kilspårstål..bara o sätta i ett kilspårs ämne efter varje dragning är klar sen har man en hona går rätt smidigt o snabbt..
Postat: sön okt 24, 2010 5:21 pm
av blackadder
Trådgnista invändiga splines går ju annars alldeles utmärkt.
Postat: tis okt 26, 2010 2:35 pm
av Mattias Hahlin
Jag har inget vetenskapligt att tillägga till "bomförbandet" som du skrev, ska kolla lite när jag kommer tillbaka till luleå.
Men mitt tips är att gå på ngnt standardmått, tex så märkte jag att ingående axel till både Tremec T56 viperlådan och Corvette C5 ingående axel har samma mått och utseende, tänkte att det kan göra tillverkningen enklare!?
Dessa lådor har 11/8-tum x 26-splines, alltså 28,575mm diameter.
Postat: tis okt 26, 2010 7:43 pm
av Tegheim
Kommer troligtvis använda mig utav en standard-spline som benäms med Pitch.
ANSI 24/48 - 27.
Modulen är då 1.0583
Den är max 29.633 ytterdia, och 27.20 i botten på splinesen. 27st splines, och evolvent-profilerad med 30grd ingreppsvinkel.
Detta är en standard som exempelvis syns på vissa Volvo's drivaxlar.
Har fått beräknat att med 500kW på 10000rpm så har jag en säkerhet på ca 2.25 gånger.
Postat: ons okt 27, 2010 12:23 pm
av Tegheim
Fått dit splinesen på CADen iaf...

Postat: mån nov 01, 2010 4:45 pm
av Tegheim
Postat: tis nov 02, 2010 11:13 am
av Tegheim
Några CAD-teasers, tror dom varit upp tidigare?
Den övre kåpan är förstärkt för watt-länken, har inte fört in det ännu i sammanställningen som ni ser under...

Postat: lör nov 13, 2010 8:55 am
av Misterfreddy
lite nyfken på din fyrlink sitter den innanför "rambena"lika så coiloversna?
Postat: sön nov 14, 2010 7:54 pm
av Tegheim
Misterfreddy skrev:lite nyfken på din fyrlink sitter den innanför "rambena"lika så coiloversna?
Ja, ritningen är ett första utkast som är ganska gammalt. När jag väl byggde i bilen så satte jag länkarmarna och coilovers innanför rambenen. Är påväg att göra om det lite, men kan fota det lite om du är nyfiken

Postat: sön nov 14, 2010 10:56 pm
av Misterfreddy
det skulle var riktigt intressant om du hade lust att fota lite mvh fredrik
Postat: fre nov 19, 2010 7:50 pm
av Tegheim
Har haft det tufft på jobbet i flera veckor nu. Jobbar ca 10-12h om dagen, och har haft svårt att hitta ork att jobba på bilen.
Men idag var jag ute en sväng och gjorde en slutmätning av framvagn emot befintlig bakaxel. Bakaxeln ska vara rätt emot karossen sedan tidigare när jag byggde den. Numera är ju att allt vad kaross bortkapat så mätning är svårt.
Kryssmätte mellan vänster bak/höger fram och vise versa. Avstånden är 3092mm och 3090mm

Tyckte det var ganska bra, så så fick det bli!
Nu ska det börjas bygga ihop med karossen igen!
Tyvärr har jag flyttat till hus, och kabeln till kameran försvann i en kartong... Så bilderna uteblir en stund...
Postat: ons nov 24, 2010 8:55 pm
av mårten nordström
nej men nu har det tagit för lång tid igen

Postat: ons nov 24, 2010 9:36 pm
av Tegheim