Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
kocken3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis okt 05, 2010 2:18 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av kocken3 »

Vilket snyggt bygge, va duktig du är!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar!!

Lite uppdatering.
Original pottorna till framlyktorna passade såklart inte, så jag var tvngen att hitta på något liknande som räddade framljusen från stensprut och smuts. Kåpan är öppen i underkant så vatten som kommer framifrån "vid regn" kan rinna ut. Borde funka fint.
Så här blev det med en båge som häktas fast i lyktramen och en skruv som går genom alukåpan.

Orginaldörrhandtagen var blekbruna, halvtrasiga som tog massor av plats vid armbågarna så jag hittade nya på ebay i en lite plattare design - "Door pull strap".

En god vän efterskänkte mig en kåpa till motorn som monteras under motorn mellan motor och växellåda.
Blästrad och lackad så blev det kanonbra!!

Har även permanentmonterat framskärmarna då de endast suttit i några få skruvar. Tätat och limmat så nu sitter dom.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Brandt »

Allt blir ju så förbannat snyggt! :thumbright: :wink:
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar!!

Här kommer en liten uppdatering.
Den grymt ovanliga och exotiska volvo 940 växelspaken fick sätta livet till när en ny amerikansk Cobra spak helt plötsligt dök upp i min ägo.
NEJ! Det gick inte att hejda sig, klar man måste ha en sån- SÅ MYCKET FRÄNARE!! Nu saknas bara en vettig shifter boot som kronan på verket!



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Mattias-M
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör jan 19, 2013 10:29 pm
Ort: Östergötland

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Mattias-M »

mycket fränare !
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av jonas landin »

Fint som snus!
Det går att knacka upp kulan på spaken för kortare lägen!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Ahh, Det låter bra! Testade rubba kulan när allt var löst men den satt ganska bra. Jag tog nog i för lite. Denna spak är någon cm längre än original så det skulle inte skada att korta lägena en aning. 5mm skulle nog göra susen.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av jonas landin »

Bara banka på!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av lyyski »

Jag värmde på min kula så vart de lite lättare att knacka den;)
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Fan va fint det blir,allt är så genomtänkt :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Årets första tur avklarad!! Känslan är obeskrivlig- har fortfarande ett leende på läpparna flera timmar senare! Fortfarande finns det en hel del att förfina när det gäller accpump och kallstartsegenskaper, men att pedala ner och notera att laddtrycksmätaren reagerar som om den var kopplad med ett snöre från gaspedalen. Hehe... Kvick liten sak det här!! :D


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Steve »

Blev riktigt fin den där :)
En sån här skulle sitta fint i fronten: http://www.dekal-dekor.se/product_info. ... ucts_id=42
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Robin Olivi »

Måste vara en skön känsla. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Vart ute och kört ett par svängar till, och kommit fram till att det finns absolut inget alternativ....... Jag MÅSTE ha någon form av stänklappar... Med dessa breddare och hjul har man ju skit t.o.m. på taket och småsten i ventilationen efter en försiktig tur. Jag har funderat på saken under byggets gång men ville prova köra bilen först innan man monterar sådana radikala attribut. Man tappar ju detdära coola ban/street stuket direkt och allt övergår till "mer rallybil" eftersom man då måste hänga dit ganska rejäla doningar ..
Vad tror ni, kommer jag att sabba bilen totalt?
Sen kommer nästa fråga... Ska man isf. fega och tona ner det så mycket det går med svarta lappar. Eller ska man gå ALL IN och montera tex "ford" blå?
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Toni »

Så diskreta som möjligt, tycker jag.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar