Ajdå, det var tråkigt att höra. Hoppas du hittar felet, kanske ren materialutmattning?Magnus skrev:Vi fick tyvärr avbryta dynokörningen ikväll efter att vevaxeln gått av.Nu blir det att plocka isär motorn och fundera på vad som orsakade haveriet.Det var en offsetslipad b23vev vi använde med m10 lager.Vi hittade inget konstigt i loggar eller på mätare så haveriet är än så länge ett mysterium.Den gick av vid fyrans vevtapp i slutet på slipningen ut där alla fyra cylindrars kraft passerar
Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna)
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Jag har provat ett 10 tal offsetslipade B23 axlar, samtliga går av, bara frågan om när, håller lite längre om man har riltigt feta radier på vevtapparna, hade en sådan axel i en snäll gatmotor med, den gick oxå av
Kanske håller om man lägger mkt kärlek o en riktig härdning på det
Kanske håller om man lägger mkt kärlek o en riktig härdning på det
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Vet för många år sen fick en kompis tag i en offsetslipad originalvev av en motortrimmare för att inte ville använda den själv...
Den hamnade i en 245a som lågvarvig dragbil !
Kanske gränsen för vad originalpryttlar håller för börjar vara passerad vid 750 + Hk
Tråkigt för Boström att det hände iallafall
(Sen min eviga fråga varför stroka ?)
Den hamnade i en 245a som lågvarvig dragbil !
Kanske gränsen för vad originalpryttlar håller för börjar vara passerad vid 750 + Hk
Tråkigt för Boström att det hände iallafall
(Sen min eviga fråga varför stroka ?)
Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna)
Tilbaks till den stora frågan:
Vilken b23 vev?. Den med hacken eller den med bulor utåt?
På bilden syns den med hacken till höger....
Vi kjör med axelen till vänster.. Samma gjorde dom i grupp A. Frågan är om den utan hack håller för strokning..
Kommentera gjärna er erfarenhet.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Vilken b23 vev?. Den med hacken eller den med bulor utåt?
På bilden syns den med hacken till höger....
Vi kjör med axelen till vänster.. Samma gjorde dom i grupp A. Frågan är om den utan hack håller för strokning..
Kommentera gjärna er erfarenhet.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
den utan "hacken" är mer hållbar vid strokening enligt säkra källor och det lär ju funnits en anledning till varför grupp A bilarna (höga varvtal under långa perioder) hade den sortens vev .. just saying
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Haft lite diskussion med någon Roger via sms senaste tiden och som sagt, ska man stroka en vev ska man nog börja med att hitta den "rätta" veven, enligt Per Aages bild ovan.
Så undrar också: Vilken typ användes här?
lite halvt OT: Vad är det för mått (inv/utv) på M10 lagren, och vad är det för mått på M20 lagren (som är 48mm utv?).
Samt är det någon som vet om M20 vevarna har 6 eller 12 motvikter?
Tråkigt med ras, men Boström du som bor så billigt (och har jobb fortf?) du borde väll kunna skramla ihop till lite nya speedparts ganska fort? Mvh
Så undrar också: Vilken typ användes här?
lite halvt OT: Vad är det för mått (inv/utv) på M10 lagren, och vad är det för mått på M20 lagren (som är 48mm utv?).
Samt är det någon som vet om M20 vevarna har 6 eller 12 motvikter?
Tråkigt med ras, men Boström du som bor så billigt (och har jobb fortf?) du borde väll kunna skramla ihop till lite nya speedparts ganska fort? Mvh
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Det var den med "hacken" som jag kört med.Jag söker efter en ny vevaxel och tittar på lite olika alternativ.Pm:a gärna mig om ni har tips på marinvevaxlar eller stålaxlar till salu
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
varför gick du ifrån vanlig b230vev?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna)
Gick den av vid hacken på fyran?
Om inte, har du bild på brottet?
(vi tycker om bilder oavsätt)
Hörde gamla metallvolvon hadde exenterslipat vev utan hacken. Den va med på 1165hk?!?
Inte hästkrafterna som avgjör, men självsvägning/oscillation och ballans.
I den här bransjen söker man alla uppgifter på hur långt grejerna räcker.
Kanske en Axel utan hacken, exenterslipat till 86 inte hadde gått av. Jag har bara hört at axlarna med hacken går av, spesielt vid strokning.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Om inte, har du bild på brottet?
(vi tycker om bilder oavsätt)
Hörde gamla metallvolvon hadde exenterslipat vev utan hacken. Den va med på 1165hk?!?
Inte hästkrafterna som avgjör, men självsvägning/oscillation och ballans.
I den här bransjen söker man alla uppgifter på hur långt grejerna räcker.
Kanske en Axel utan hacken, exenterslipat till 86 inte hadde gått av. Jag har bara hört at axlarna med hacken går av, spesielt vid strokning.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Adeen har en 86mm billetvev till salu, kolla ppf:s säljesforum
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Själv vet jag inget om Volvomotorer, men tänkte att jag passar det vidare ifall det är något intressant.
Jag fick den här infon av en god vän, som varit länge i branschen, ang B23-axlar:
-------
Det finns mer än två typer skulle jag tro. B19, B21 och B23 hade ramlagertappar som var 63,5 mm och vevtappar som var 54,00, slaglängd 80mm som alla andra röda Volvo motorer för bilar, undantag B17 för export till vissa länder som hade 72mm slag. Det fanns ett marin utförande av B23 som var 2,5liter och hade slaglängd 86mm. Vevstakarna var 145mm långa.
När Volvo moderniserade motorerna på 80-talet för att få ner friktionen minskade man på ramlagerdiameter och vevlagerdiameter, minns ej måttet, vevtapparna blev 49mm och vevstakarna 152mm. Även kolvtappsdiametern ändrades. Motortyperna blev då B200 och B230.
Efter nåt år blev det ”fiskebåtsliknande ljud” ( enl. Volvo service meddelande) pga ramlager problem. Ramlagren ökades på till de gamla måtten på slutet av åttiotalet. Vevtapparna ändrades inte.
Sten Parner Motor har sålt vevaxlar med alla möjliga slaglängder och var en del av dessa är tillverkade kan man ju gissa sig till med den utveckling vi har.
-----
Jag fick den här infon av en god vän, som varit länge i branschen, ang B23-axlar:
-------
Det finns mer än två typer skulle jag tro. B19, B21 och B23 hade ramlagertappar som var 63,5 mm och vevtappar som var 54,00, slaglängd 80mm som alla andra röda Volvo motorer för bilar, undantag B17 för export till vissa länder som hade 72mm slag. Det fanns ett marin utförande av B23 som var 2,5liter och hade slaglängd 86mm. Vevstakarna var 145mm långa.
När Volvo moderniserade motorerna på 80-talet för att få ner friktionen minskade man på ramlagerdiameter och vevlagerdiameter, minns ej måttet, vevtapparna blev 49mm och vevstakarna 152mm. Även kolvtappsdiametern ändrades. Motortyperna blev då B200 och B230.
Efter nåt år blev det ”fiskebåtsliknande ljud” ( enl. Volvo service meddelande) pga ramlager problem. Ramlagren ökades på till de gamla måtten på slutet av åttiotalet. Vevtapparna ändrades inte.
Sten Parner Motor har sålt vevaxlar med alla möjliga slaglängder och var en del av dessa är tillverkade kan man ju gissa sig till med den utveckling vi har.
-----
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
lite siffror från det sista pullet.
vi vill ha längre slag för att det ger högre effekt och vrid helt enkelt. rätt bra tycker jag att få sån här effekt 705hk DIN ur en relativt enkelt byggd 16v med omslipade kammar och stummade orginal tryckare och orginal sätesringar (36mm insugnings ventiler och std ut) på bara 1.55-1.60bar laddtryck.
tillräckligt för att köra en hög åtta med en 1100kg amazon med automat låda
synd att vi inte hann ladda på 1.9-2.00bar som vi hadde tänkt men vi har rätt bra koll på tänd kurvor och laddtryckstyrningar sen har vi fått till problem med wg och smörjsystemet som spökat tidigare så nån större katastrof va inte detta ändå.
kul iallafall som vanligt att få va med och hjälpa boström med denna bromsning
ett tack till mattias sangren som hjälpte oss med laddtrycks styrningen med
tack till roger och sven på lube-tools som hjälpte oss med en olja som fungerade mycket bättre än den gammla som användes. nu separerar inte vattnet, etanolen och vi har också lärt oss hur man håller den fräch längre.
hadde vi jobbat med dessa saker i bilen hadde de typ tagit fyra dragrace sesonger att ordna
vi vill ha längre slag för att det ger högre effekt och vrid helt enkelt. rätt bra tycker jag att få sån här effekt 705hk DIN ur en relativt enkelt byggd 16v med omslipade kammar och stummade orginal tryckare och orginal sätesringar (36mm insugnings ventiler och std ut) på bara 1.55-1.60bar laddtryck.
tillräckligt för att köra en hög åtta med en 1100kg amazon med automat låda
synd att vi inte hann ladda på 1.9-2.00bar som vi hadde tänkt men vi har rätt bra koll på tänd kurvor och laddtryckstyrningar sen har vi fått till problem med wg och smörjsystemet som spökat tidigare så nån större katastrof va inte detta ändå.
kul iallafall som vanligt att få va med och hjälpa boström med denna bromsning
ett tack till mattias sangren som hjälpte oss med laddtrycks styrningen med
tack till roger och sven på lube-tools som hjälpte oss med en olja som fungerade mycket bättre än den gammla som användes. nu separerar inte vattnet, etanolen och vi har också lärt oss hur man håller den fräch längre.
hadde vi jobbat med dessa saker i bilen hadde de typ tagit fyra dragrace sesonger att ordna
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Tacksamma motorer.. min lämnade 700 på hjulen vid 1.5 i ladd..
Lär nog ha marin axeln eller stålvev om det ska hålla tyvärr.. Såg underliga lagerskador på min B23á .. kan tro att veven vrider sig som en spiralmakaron
Lär nog ha marin axeln eller stålvev om det ska hålla tyvärr.. Såg underliga lagerskador på min B23á .. kan tro att veven vrider sig som en spiralmakaron
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Jag körde offset slipad vev i pv:n. Dock bara till 83mm slag och 50,8mm vevtapp.
För mig sprack blocket istället, men veven höll.
För mig sprack blocket istället, men veven höll.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Boströms dragracing-Amazon 9,38 229 (Dyno mellan dagarna
Grattis till fin effekt på måttligt ladd!
Synd på raset, hoppas att det löser sig vettigt, va det bara veven som tog skada?
Har också dåliga erfarenheter av moddade vevar, dock "yxad" och inte exenterslipad!
Synd på raset, hoppas att det löser sig vettigt, va det bara veven som tog skada?
Har också dåliga erfarenheter av moddade vevar, dock "yxad" och inte exenterslipad!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!