Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)
nu är motorn startad och varmkörd, lite mixter med webrarna men annars inga större problem. (vikterna till fullfart systemet)
mvh jens och lars
mvh jens och lars
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)
den går bättre än vad vi vågat fantisera om bara grund bestyckat och med 34 grader tändning så ligger vi runt 264nm/5700 och 234hk där jag släpper av ca 7000rpm
vi har provat lite olika E rör men vi har inte hittat rätt ännu den går fet vid 4000-5500 men det ska vi nog lösa.

vi har provat lite olika E rör men vi har inte hittat rätt ännu den går fet vid 4000-5500 men det ska vi nog lösa.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)
F7 bäst hittills med ca 200H och 190 luft men den va lite fet lägre ned då också ca 0.81.
F16 h190 170. snål (0.97) där nere men bra 4800-7000 rpm 233hk
mvh jens
F16 h190 170. snål (0.97) där nere men bra 4800-7000 rpm 233hk
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)
Då får man gratulera! Kul när det fungerar bättre än vad man tänkt!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)
Ska bli intressant att se vad den presterar som bäst.
/Christer
/Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)
tack vi är väldigt nöjda och klara för i dag.
vi prova lite mer tändning mot 36grader och det gav en par hk och nm mera. nära 270nm nu i vrid
vi kollade effekten vid 7000rpm fast varv där inga svängmass kompenseringar och så kan påverka och då hadde vi 237.5 observerade HK och 235.5 korigerade i ca 3 sek
det är grymt bra! bara ett par full race tävligs volvo motorer har haft mer än det någonsin i min bänk. så man kan säga att denna 530 topp fungerar bättre än vad många kan tro!
men den går fortfarande lite fet under 5500rpm vi klurar på det tills tisdag då lars hämtar motor, vi hinner kolla nått pull till då.
mvh jens och lars
vi prova lite mer tändning mot 36grader och det gav en par hk och nm mera. nära 270nm nu i vrid

vi kollade effekten vid 7000rpm fast varv där inga svängmass kompenseringar och så kan påverka och då hadde vi 237.5 observerade HK och 235.5 korigerade i ca 3 sek

men den går fortfarande lite fet under 5500rpm vi klurar på det tills tisdag då lars hämtar motor, vi hinner kolla nått pull till då.
mvh jens och lars
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
jag är INTE överraskad 
vid det här laget vet man att det sätts 'blygsamma' mål i Jens bänk

vid det här laget vet man att det sätts 'blygsamma' mål i Jens bänk

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Gratulerar, vad var det jag sa om effekten!
There is no substitute for cubic inches.
Mellan F7 och F16 har du F2 och F9.
Prova dom också så får du nog ordning på bestyckningen.
Vad kör du för halsring? 44 ska visst funka bäst.
Erland
There is no substitute for cubic inches.
Mellan F7 och F16 har du F2 och F9.
Prova dom också så får du nog ordning på bestyckningen.
Vad kör du för halsring? 44 ska visst funka bäst.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 493
- Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
- Ort: Ockelbo
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Grattis !..nu börjar det bli lite effekt..
..vad ligger B20 rekordet i bänken på när det gäller Sug-motorer ?..
Stefan

Stefan
VÅGA VÄGRA OHC!!
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Kul att det blir så bra! Har du lagt plast i toppen?
Har du mer kamdata, namn på kam? Fungerar den på originaltryckare?
Har du mer kamdata, namn på kam? Fungerar den på originaltryckare?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Hej det finns data på det mesta där denna motor bromsning började http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=315
ingen plast bara portad.
B20 rekordet är på 216hk.
vi provade typ alla
E rör men vi hitta inget perfekt men det kan va annat som spökar lite.
tack erland!
ingen plast bara portad.
B20 rekordet är på 216hk.
vi provade typ alla

tack erland!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
grenröret?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
står motor spec i ovan länk.
timo steg 4 240. 4-2-1 rör med yttermåtten 44-54-65 ca 100cm långt
mvh jens
timo steg 4 240. 4-2-1 rör med yttermåtten 44-54-65 ca 100cm långt
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Jag menade att det kanske spökar lite.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Det tänkte jag också, det är så att grenrör kan fuska din A/F mätningen. Om motor funkar bra på alla områden trots det att A/F ser inte bra, behöver inte oroa det men det vet ni redan.Kadett4wd skrev:grenröret?
Har ni provt mindre kollektor, alltså svarvad del inuti kollektor, som halsring på förgasaren. 65mm rör är ganska stor i början.