Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är motorn startad och varmkörd, lite mixter med webrarna men annars inga större problem. (vikterna till fullfart systemet)

mvh jens och lars
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den går bättre än vad vi vågat fantisera om bara grund bestyckat och med 34 grader tändning så ligger vi runt 264nm/5700 och 234hk där jag släpper av ca 7000rpm :thumbright:


vi har provat lite olika E rör men vi har inte hittat rätt ännu den går fet vid 4000-5500 men det ska vi nog lösa.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Inlägg av Jens Gustavsson »

F7 bäst hittills med ca 200H och 190 luft men den va lite fet lägre ned då också ca 0.81.

F16 h190 170. snål (0.97) där nere men bra 4800-7000 rpm 233hk

mvh jens
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)

Inlägg av David Herbertsson »

Då får man gratulera! Kul när det fungerar bättre än vad man tänkt!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)

Inlägg av jacobson_se »

Ska bli intressant att se vad den presterar som bäst.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack vi är väldigt nöjda och klara för i dag.

vi prova lite mer tändning mot 36grader och det gav en par hk och nm mera. nära 270nm nu i vrid :)

vi kollade effekten vid 7000rpm fast varv där inga svängmass kompenseringar och så kan påverka och då hadde vi 237.5 observerade HK och 235.5 korigerade i ca 3 sek :thumbright: det är grymt bra! bara ett par full race tävligs volvo motorer har haft mer än det någonsin i min bänk. så man kan säga att denna 530 topp fungerar bättre än vad många kan tro!

men den går fortfarande lite fet under 5500rpm vi klurar på det tills tisdag då lars hämtar motor, vi hinner kolla nått pull till då.

mvh jens och lars
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Kadett4wd »

jag är INTE överraskad ;)
vid det här laget vet man att det sätts 'blygsamma' mål i Jens bänk :D
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Erland Cox »

Gratulerar, vad var det jag sa om effekten!
There is no substitute for cubic inches.
Mellan F7 och F16 har du F2 och F9.
Prova dom också så får du nog ordning på bestyckningen.
Vad kör du för halsring? 44 ska visst funka bäst.

Erland
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Stefan P »

Grattis !..nu börjar det bli lite effekt.. :thumbright: ..vad ligger B20 rekordet i bänken på när det gäller Sug-motorer ?..

Stefan
VÅGA VÄGRA OHC!!
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Karl V »

Kul att det blir så bra! Har du lagt plast i toppen?
Har du mer kamdata, namn på kam? Fungerar den på originaltryckare?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej det finns data på det mesta där denna motor bromsning började http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=315

ingen plast bara portad.

B20 rekordet är på 216hk.

vi provade typ alla :) E rör men vi hitta inget perfekt men det kan va annat som spökar lite.

tack erland!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Kadett4wd »

grenröret?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

står motor spec i ovan länk.

timo steg 4 240. 4-2-1 rör med yttermåtten 44-54-65 ca 100cm långt

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Kadett4wd »

Jag menade att det kanske spökar lite.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)

Inlägg av Jarmo Y »

Kadett4wd skrev:grenröret?
Det tänkte jag också, det är så att grenrör kan fuska din A/F mätningen. Om motor funkar bra på alla områden trots det att A/F ser inte bra, behöver inte oroa det men det vet ni redan.

Har ni provt mindre kollektor, alltså svarvad del inuti kollektor, som halsring på förgasaren. 65mm rör är ganska stor i början.
Skriv svar