Sida 26 av 39
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)
Postat: fre dec 13, 2013 9:47 am
av Jens Gustavsson
nu är motorn startad och varmkörd, lite mixter med webrarna men annars inga större problem. (vikterna till fullfart systemet)
mvh jens och lars
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)
Postat: fre dec 13, 2013 12:58 pm
av Jens Gustavsson
den går bättre än vad vi vågat fantisera om bara grund bestyckat och med 34 grader tändning så ligger vi runt 264nm/5700 och 234hk där jag släpper av ca 7000rpm
vi har provat lite olika E rör men vi har inte hittat rätt ännu den går fet vid 4000-5500 men det ska vi nog lösa.
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)
Postat: fre dec 13, 2013 1:01 pm
av Jens Gustavsson
F7 bäst hittills med ca 200H och 190 luft men den va lite fet lägre ned då också ca 0.81.
F16 h190 170. snål (0.97) där nere men bra 4800-7000 rpm 233hk
mvh jens
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)
Postat: fre dec 13, 2013 2:01 pm
av David Herbertsson
Då får man gratulera! Kul när det fungerar bättre än vad man tänkt!
/David
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)
Postat: fre dec 13, 2013 2:58 pm
av jacobson_se
Ska bli intressant att se vad den presterar som bäst.
/Christer
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 233hk/265nm)
Postat: fre dec 13, 2013 3:57 pm
av Jens Gustavsson
tack vi är väldigt nöjda och klara för i dag.
vi prova lite mer tändning mot 36grader och det gav en par hk och nm mera. nära 270nm nu i vrid
vi kollade effekten vid 7000rpm fast varv där inga svängmass kompenseringar och så kan påverka och då hadde vi 237.5 observerade HK och 235.5 korigerade i ca 3 sek

det är grymt bra! bara ett par full race tävligs volvo motorer har haft mer än det någonsin i min bänk. så man kan säga att denna 530 topp fungerar bättre än vad många kan tro!
men den går fortfarande lite fet under 5500rpm vi klurar på det tills tisdag då lars hämtar motor, vi hinner kolla nått pull till då.
mvh jens och lars
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: fre dec 13, 2013 4:22 pm
av Kadett4wd
jag är INTE överraskad

vid det här laget vet man att det sätts 'blygsamma' mål i Jens bänk

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: fre dec 13, 2013 5:39 pm
av Erland Cox
Gratulerar, vad var det jag sa om effekten!
There is no substitute for cubic inches.
Mellan F7 och F16 har du F2 och F9.
Prova dom också så får du nog ordning på bestyckningen.
Vad kör du för halsring? 44 ska visst funka bäst.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: fre dec 13, 2013 6:30 pm
av Stefan P
Grattis !..nu börjar det bli lite effekt..

..vad ligger B20 rekordet i bänken på när det gäller Sug-motorer ?..
Stefan
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: fre dec 13, 2013 9:22 pm
av Karl V
Kul att det blir så bra! Har du lagt plast i toppen?
Har du mer kamdata, namn på kam? Fungerar den på originaltryckare?
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: fre dec 13, 2013 9:45 pm
av Jens Gustavsson
Hej det finns data på det mesta där denna motor bromsning började
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=315
ingen plast bara portad.
B20 rekordet är på 216hk.
vi provade typ alla

E rör men vi hitta inget perfekt men det kan va annat som spökar lite.
tack erland!
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: fre dec 13, 2013 10:30 pm
av Kadett4wd
grenröret?
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: fre dec 13, 2013 11:53 pm
av Jens Gustavsson
står motor spec i ovan länk.
timo steg 4 240. 4-2-1 rör med yttermåtten 44-54-65 ca 100cm långt
mvh jens
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: lör dec 14, 2013 12:21 am
av Kadett4wd
Jag menade att det kanske spökar lite.
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 235+hk/269nm)
Postat: lör dec 14, 2013 12:37 pm
av Jarmo Y
Kadett4wd skrev:grenröret?
Det tänkte jag också, det är så att grenrör kan fuska din A/F mätningen. Om motor funkar bra på alla områden trots det att A/F ser inte bra, behöver inte oroa det men det vet ni redan.
Har ni provt mindre kollektor, alltså svarvad del inuti kollektor, som halsring på förgasaren. 65mm rör är ganska stor i början.