Sida 26 av 30

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: mån mar 11, 2013 11:41 am
av Christian Hedblom
Tryckplattan med alla komponenter väger 3,7kg sen tillkommer lamellernas (2st) vikt.
Vad kan de väga tro? Tilton 7,2mm 184mm lamell...

De enda nackdelarna som jag ser det med lätt roterande massa är att det kan vara svårt att komma iväg från stillastående, det är ju beroende på vad man har för koppling iofs, samt att bränsleekonomin (vad det nu är för nåt!? ;) ) blir sämre tack vare att det är mindre massa som roterar och hjälper till att dra runt motorn..

Har ni fler nackdelar får ni gärna dela med er! :)

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: mån mar 11, 2013 12:09 pm
av Toni
Manlig tomgång kanske...?

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: mån mar 11, 2013 5:00 pm
av Christian Hedblom
Är det en nackdel?

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: mån mar 11, 2013 7:36 pm
av larsat
Det låter väldigt lätt i mina öron, tror att en orginal volvo tryckplatta väger säkert nästan 4kg?
Har man däremot typ en 240mm bmw tryckplatta så väger den säkert nästan 10kg?
Jag hade kanske en totalvikt någonstans strax under 10kg alltså, medan jag nog hellre hade haft 15, men med större tryckplatta hade det säkert fungerat bättre, sen beror det på om man ska ha trigger osv, då kan man behöva plana ett pottsvänghjul om man kör volvo, tror inte man kommer under 15 då, snarare uppåt 20kg. Det är ju lite skillnad.
Enda jag kan jämföra med är orginal 740-940 som ligger i den tyngre viktklassen. Någonstans mitt i mellan hade varit lagom resonerar jag.
Motorn tappade kraft när man växlade, sjönk snabbt i varv o skulle man t.ex. sladda från 1an 2an var det inte alltid den orkade, trots högt varv och laddtryck, vilket vilken vanlig orginalmotor som helst gör.
Visserligen är det samtidigt trevlig karaktär när man accelererar o man vill ju inte att det tar 4 sekunder att varva ner från 7000rpm till tomgång heller.

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: mån mar 11, 2013 8:32 pm
av erikjakan
Polaren har ett 6 kilos kopplingspaket på sin bil.

Helt värdelöst på gata men den låter rappt ;)

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: mån mar 11, 2013 9:30 pm
av Christian Hedblom
Det är just gatan som bekymrar mig.. Ska ju funka att köra där också och inte bara på bana.. Kanske ska hoppa den sista lättningen och testa att köra med det först innan man tar bort det sista kilot..

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: mån mar 11, 2013 10:25 pm
av Daniel-635
Med vassa kammar och stora spridare, inkräktar ju även detta på tomgångens stabilitet.
Ibland är det kanske onödigt att elda ljuset i båda ändar. :wink:

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: mån mar 11, 2013 10:33 pm
av * * * NXJ * * *
Det var länge sen man fick se nåt från garaget :(

:arrow: NXJ

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: tis mar 12, 2013 5:50 am
av Kadett4wd
Jag körde 200mm dubbelskivig i kadetten med lättat svänghjul.
Vägde väl i krokarna kring vad ditt skulle väga, något mer antagligen.
Jag hade ystra kamaxlar och lång slaglängd(bägge kass kombo för lugn tomgång i samband med lätt vevparti).
Med singelspjäll var det okörbart under 3000rpm.
Kärringstopp jämt ;)

Satte dit separata spjäll då blev den som mormors bil att köra.
Då fanns det i stort sett inga nackdelar med lätt vevparti längre.
du har dessutom 5cyl, den motorn går MYCKET jämnare än en 4cyl redan innan.

Kör lätt du.

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: tis mar 12, 2013 8:29 am
av Kadett4wd
Bild

Här har du en maskin du kan 'kopiera'.
Den ska ge toppeffekt kring 9000rpm ;)

Lite bekymmer att få plats i en gammal Audi 80 bara ;)

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: tis mar 12, 2013 11:05 am
av erikjakan
Lätta inte mer.

Helt onödigt.

Polisens bil har också separata spjäll. Inge vidare o starta med..

/Erik

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: tis mar 12, 2013 12:09 pm
av Kadett4wd
vill inte påstå det onödigt, bilen blir juh även lättare ;)

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: tis mar 12, 2013 3:57 pm
av Christian Hedblom
Daniel-635 skrev:Med vassa kammar och stora spridare, inkräktar ju även detta på tomgångens stabilitet.
Ibland är det kanske onödigt att elda ljuset i båda ändar. :wink:

Sant, men även hur den är mappad och hur den är balanserad/viktjusterad....
hade lättat svänghjul på min förra bil, dock inte lika mkt lättat, men jag har inte varit med om dess like att gå jämnt på tomgång.. :)

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: tis mar 12, 2013 4:02 pm
av Christian Hedblom
* * * NXJ * * * skrev:Det var länge sen man fick se nåt från garaget :(

:arrow: NXJ

Också sant, jag var faktiskt i garaget i onsdags. (äntligen!) testade hur testbiten jag skar ut passade mot motorn..
det visade sig att den passade illa som fan.. :(

nu mätte jag ungefär 438ggr per hål så det ska fan till om det inte stämmer till nästa bit som skärs ut.

såhär illa stämde det...

Bild

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Postat: tis mar 12, 2013 4:08 pm
av Christian Hedblom
Kadett4wd skrev:Jag körde 200mm dubbelskivig i kadetten med lättat svänghjul.
Vägde väl i krokarna kring vad ditt skulle väga, något mer antagligen.
Jag hade ystra kamaxlar och lång slaglängd(bägge kass kombo för lugn tomgång i samband med lätt vevparti).
Med singelspjäll var det okörbart under 3000rpm.
Kärringstopp jämt ;)

Satte dit separata spjäll då blev den som mormors bil att köra.
Då fanns det i stort sett inga nackdelar med lätt vevparti längre.
du har dessutom 5cyl, den motorn går MYCKET jämnare än en 4cyl redan innan.

Kör lätt du.

Jag ska ju balansera/viktjustera allt sen i bottendelen sen hade jag faktiskt tänkt skaffa seperata spjäll. :)
Med en snäll koppling på det så ska det nog funka!
Kamaxlar vet jag inte vad det blir än riktigt, får slipa fram nåt som passar till turbo/portning/grenrör/insug..
Vet bara att det ska plöjas ner kunskap i "racemotorn" :)

strax under 7kg väger koppling/svänghjul med den lätta varianten, det är väl ganska lagom ;)
Vill man ha mindre vikt får man ju gå ner på 5,5" koppling, beroende på effekt så är det det inte säkert den blir så mkt lättare..
Jag kommer köra med Tilton 184mm cerametallic rallykoppling är tanken.