Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Fågelkvitter hör hemma i skogen och dit är det här projektet på väg att gå...
Har mycket med studierna nu, så jag hinner inte vara i garaget. Att jag är rätt trög är nog en av anledningarna till detta.
För att dämpa min ångest över det, har jag idag handlat lite grejor. Det blev en stol och lite annat småkrafs.
Där du har seglat, där har jag rott!
lindeman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 20, 2011 3:00 pm
Ort: Hammarstrand

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av lindeman »

Hoppas du klarar dig men en "enkel" stol, Läste nyaste bilsport börsen, Weng vägrade ändra priset på sina nya r5 bilar, fast stolarna kostade 50,000kr styck, och detta vart bestämt efter att han hade satt priset! Hur fan kan fia kräva att man ska ha en stol för 50,000kr x2?
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

lindeman!

Jo, det blev en enkel stol som kostade mindre än en tiondel av de 50 000 du berättade om. Min stol är säkert 3 kg tyngre, men det får jag ta, för studiebidraget räcker inte annars. Får väl byta ut den senare då jag fått ett chefsjobb, eller vunnit några miljoner på Lotto...


Bild

Bild

Bild

Efter intensivt pluggande ett tag har jag idag tagit mig tid att vara i garaget. Det stod bakre hjulhus på agendan, så jag gick lös med svetsen. Hos IGMAB kommer dom ändå komma åt att bränna i bågen med de stöttor som ska fästa mot mina nya ramben. Hann inte klart riktigt, utan det blev bara 1,5 hjulhus. Det kommer dock fler dagar, så om jag ska få bilen klar gäller det att ligga i lite...
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Satte dit det som fattades på högra hjulhuset idag. Sedan blev det till att plocka undan verktyg och sopa golv. Det är sanslöst vad mycket skit det blir av lamellskivor...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Det går åt en del slipmaterial innan jag är nöjd.
Tycker det ser ut som det går åt mindre och mindre slipmaterial. :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Amders »

På tal om hjulupphängningar.
Var på SM Sprinten i Örebro i går och såg Tidemans Fiesta R5a. Det är rätt brutalt bakåt lut på fjäderbenen både fram och bak på den bilen.

Anders
Anders J
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av MattiasH »

Det beror på att fjäderbenet sitter framför drivknuten, på så sätt rymmer man 10-12cm? längre fjäderben och då också mer slaglängd.
Så det är inte så mkt caster som det ser ut ;)
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Jo, jag slipar en hel del, men efter slipningen ser det skapligt ut. Med lite plastic-pudding så blir det kanske riktigt bra!


Amders!

Ja, dom bilarna är väl utrustade med det absolut senaste i fjädringsväg? Man har ju testat en hel del med camberaccelerationer och sånt.


MattiasH!

Jag har ingen koll på hur det ser ut på såna bilar, men din förklaring låter ju logisk. Det är ju klart man vill ha ut så lång hjulrörelse som möjligt under så extremt dåliga vägförhållanden.


Bild

Bild

Bild

Mats har skickat lite grejor!
Tycker att dom är det mest prisvärda, varför valet föll på hans produkter.
Där du har seglat, där har jag rott!
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av T Landholm »

Ser bra ut, är Mlimits naven godkända i rallycross, ligger vettigt i pris.. :)
Tommy Landholm
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

T Landholm!

Navet är från Snapp-off och det är FIA-godkänt, vilket allt på en Supercar måste vara.
Tror priset på dessa nav är detsamma överallt. Skillnaden är priset på alla andra grejor, så det blir bra i alla fall.
Har känt Mats länge och han vet var man ska vända sig på tävlingarna om han blir sugen på glass.
Där du har seglat, där har jag rott!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Bild

Bild

Det har kommit lite grejor från Ådalens bildemontering idag. Det var en komplett torkaranordning, en instrumentbräda som ska flockas (vem gör sånt?), en komplett vänsterdörr (var för lat för att demontera låsmekanismen), lås till högerdörren (glasfiberdörr).
Måste lura lite på hur och var fästena för torkarna ska sitta fast. Sedan måste instrumentbrädan lättas på allt som går att ta bort. Den är inte så fasligt tung, för baksidan är av plast. Dock ska det gå att få bort något hekto i alla fall...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av mrabarth »

Snyggt jobbat!! Mycket intressant tråd att följa.
Håller själv på med vagnsbok regbes av min escort. Och när jag konsulterade SBF ang vilka bälten jag skulle köpa, sa han att det var tveksamheter ang Mlimits FIA bälten. Har du möjlighet att ta kort på Fia taggarna på bälterna? :)
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Micke!

Bild

Naturligtvis fixar jag en bild åt dig!
Om jag inte är felunderrättad så är det fortfarande Staffan Rönnmark från Tavelsjö som besiktar. Han är saklig och påläst, så honom kan du säkert ha en konstruktiv dialog med. När jag bodde i Umeå så besiktade han min bil och det var aldrig några problem, vilket det ibland annars har varit...
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Wikimoe »

Jag har också hört rykten om mlimits bälten, att delar av låset skulle vara gjort av plastmaterial vilket kunde leda till ofrivillig urstigning av stol vid vurpa.
Kanske gäller billigare bälten, en dålig leverans eller någon som inte gillar företaget i fråga som hittat på...

För övrigt, rocka på, bästa tråden på sävar!
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av mrabarth »

Per Ohlsson skrev:Micke!

http://s967.photobucket.com/user/Perfor ... c.jpg.html
http://i967.photobucket.com/albums/ae15 ... hqg63c.jpg

Naturligtvis fixar jag en bild åt dig!
Om jag inte är felunderrättad så är det fortfarande Staffan Rönnmark från Tavelsjö som besiktar. Han är saklig och påläst, så honom kan du säkert ha en konstruktiv dialog med. När jag bodde i Umeå så besiktade han min bil och det var aldrig några problem, vilket det ibland annars har varit...

Tjenare! Tackar för bilden! Det var just Staffan Rönnmark som jag haft kontakt med. Han sa att det förekommit ej godkända taggar hos Mlimits, och därmed tveksamheter om dom skrivit "liknande" FIA taggar för att kringgå ett riktigt godkännande. Därför ville han inte att jag skulle (chansa) och skaffa dom. I ditt fall verkar det se OK ut iaf. Det har nämligen saknats ett mellanslag så det stod tex. FIAD-226.T/98 . Då det borde stå: FIA D-226.T/98 Som det gör på dina. :thumbright:
För övrigt: Trevligare besiktningsman får man leda länge efter! :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar