Jens skrev:
"jag har några diagram men bryr mig inte så mycket om exakt verkningsgrad i compressor diagrammet det blir ingen större skillnad inom vissa ramar bara man kan bra laddkylare och låga avgastryck värkar det som i dynon och på banan. de ser iallafall ut att ha likande siffror som många av de andra turbo tilvärkarna eller bättre."
Det är faktiskt ganska viktigt med "procenten" i kompressormappen, det går inte att "rädda" med en intercooler utan de procent som är sämre där gör ju att avgassidan belastas hårdare (kompressorn ska ju drivas också, fast den går tyngre) Tänk på förlusterna som är hela vägen från avgasventil -->grenrör --> Wastegateuttag --> Avgashus --> Turbinhjul --> lager, så det krävs ganska mycket mer energi om kompressorn ligger lite fel.
(kolla mer om detta i den galna turbodjupdykningstråden på avancerat)
Förr hade Holset verkningsgrad ute, men den såg faktiskt lite sämre ut än de andras på höga laddtryck och nuförtiden anger de inte verkningsgrad
Jäkligt häftigt med sånt pulver i Gammal B18
