Sida 26 av 41

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 5:40 pm
av Geir Haugen
Mattias, hur forklarar du detta:
Vi bromsade en Opel Calibra turbo 4x4 i en Dynapack. Med fyrhjulsdriften innkoplat gav den 320hk på naven. På dessa bilar kan man kopla ut driften på bakhjulen genom at dra ur en säkring, ock när vi mätte effekten som fwd, gav den 360hk. Ingen ting annat ändrades.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 5:52 pm
av Mattias J
Det är ju pga att ni inte har en stum drivning ju. Sen släpar du runt på mer dövikt. Inget konstigt att det skiljer mellan fwd och 4wd.
Hade ni gjort en utrullning på bägge sätten så hade ni sett att hjul hk skiljer men inte motor hk precis som jag sagt.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 5:58 pm
av Kadett4wd
Nu går det väl inte att göra en 'utrullning' i dynapack?

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:00 pm
av Erland Cox
Förställ kammen rejält och korta insuget.
Basinställning är 4 grader förställd, 1mm mer lyft in än ut vid samma lober.
Sen får man prova mer.
Men den stora boven är insuget, det kommer aldrig att lämna nån effekt vad du än gör.
Du kan köra dieselkomp och få lite mer men motorn kommer ändå att vara lika sur så länge du inte tar upp arean på insuget.

Erland

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:04 pm
av Mattias J
Kadett4wd skrev:Nu går det väl inte att göra en 'utrullning' i dynapack?
Precis. Därav kommer "hjul hk" skilja och förvirringen är total vilken effekt där egentligen är.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:13 pm
av Geir Haugen
Mattias J skrev:Det är ju pga att ni inte har en stum drivning ju. Sen släpar du runt på mer dövikt. Inget konstigt att det skiljer mellan fwd och 4wd.
Hade ni gjort en utrullning på bägge sätten så hade ni sett att hjul hk skiljer men inte motor hk precis som jag sagt.
Beklagar Jens at vi är lite off-topic här, men måste fullføra.
Mattias: Vad menar du med inte stum drivning? Ock dødvikt? Som jag ser det, skiljer det 40hk på hjul, ock dom forsvinner i drivlinan til bakhjulen. Viscokopling, kardanaxel, diff, drivakslar ock hjullager. Friktion ock trøghetsmoment.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:14 pm
av Kadett4wd
Likväl som jag vill påstå en utrullning i rulle visar..
Snurra bakaxeln på båda drivaxlarna och känn hur tungt det går, bara ett exempel.
Sen har man annorlunda deformation i däcken,, etc etc etc.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:31 pm
av Mattias J
Geir Haugen skrev:
Mattias J skrev:Det är ju pga att ni inte har en stum drivning ju. Sen släpar du runt på mer dövikt. Inget konstigt att det skiljer mellan fwd och 4wd.
Hade ni gjort en utrullning på bägge sätten så hade ni sett att hjul hk skiljer men inte motor hk precis som jag sagt.
Beklagar Jens at vi är lite off-topic här, men måste fullføra.
Mattias: Vad menar du med inte stum drivning? Ock dødvikt? Som jag ser det, skiljer det 40hk på hjul, ock dom forsvinner i drivlinan til bakhjulen. Viscokopling, kardanaxel, diff, drivakslar ock hjullager. Friktion ock trøghetsmoment.

Och detta tror du är linjärt oavsett effekt?

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:34 pm
av Mattias J
Kadett4wd skrev:Likväl som jag vill påstå en utrullning i rulle visar..
Snurra bakaxeln på båda drivaxlarna och känn hur tungt det går, bara ett exempel.
Sen har man annorlunda deformation i däcken,, etc etc etc.
Därför nav hk alltid är mycket mer än i en dubbelrulle.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:46 pm
av The
40Hk är ~30kW. Har man 30´000w i förlust en diff borde den väl smälta.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:48 pm
av Geir Haugen
Mattias J skrev:

Och detta tror du är linjärt oavsett effekt?
Nei, det tror jag inte. Om man mäter førlusten genom utrullning, får man samma førlust om motorn ger 200hk eller 400hk, vilket jag menar beviser at utrullning inte ger hela sanningen.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:56 pm
av Geir Haugen
The skrev:40Hk är ~30kW. Har man 30´000w i förlust en diff borde den väl smälta.
Det är inte bara i diffen dom 30kw førsvinner, utom hela drivlinan. Desutom, diffen väger kanske 40 kg. 40 kg med järn, alu ock olja utsätts før ~15kW i relativt kort tid. Den smälter nog inte så lätt. Den avgir värme til luften också, ock när man åker med full effekt, passerar mycket luft.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 6:57 pm
av Kadett4wd
The skrev:40Hk är ~30kW. Har man 30´000w i förlust en diff borde den väl smälta.
Nja.... det där är ett gammalt argument.
Tänk igenom bitarna så märker du att du har väldig exponering för kyllyft exempelvis.
Samt effektförluster är mer än i bara en diff.
Lager,knutkors exempelvis glömmer många.
Kw och Kwh är en annan faktor.

I en dynapack, om man gör som Geir och får ett lägre mätvärde har ju faktiskt nåt konkret hänt.
Det går inte att motsäga.

Nu lämnar jag detta pga det är en tråd som handlar om annat.
Jag står fast ändå, ska man ha reda på en exakt siffra, då är det noga kalibrerad motorbänk som gäller.
Alla andra med sina rullar, navdynos hävdar alltid att deras egna är bäst, var man än kommer.

Mvh

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: ons nov 25, 2015 7:28 pm
av Mattias J
Jag lämnar med detta med tron om att däcken deformeras ganska likt på gatan när man överför kraften till vägen.

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Postat: tor nov 26, 2015 1:51 pm
av lyyski
Hade vart kul å se Erlands topp med den kammen du körde i din topp, då hade man fått en lite mer jämförbar skillnad med en portad topp.