Sida 27 av 36

Postat: lör sep 05, 2009 5:41 pm
av Nicklas Eriksson
piraten skrev:har gjort i ordning en .msq med den tändmapp som du la upp här som jag ska testa.
:thumbdown: gjorde en avgasknall likt ett pistolskott när jag la på foten på gasen det minsta (från stillastående) i princip helt okörbart. gick att rulla iväg på tomgången men sen var det stop.
mattias skrev: Den där tänd-tabellen verkar rätt värdelös den också, verkar mest gjord för amerikansk mack-soppa eller så är den återhållsam av annan anledning. Men prova för all del.
Provade en fullgasrepa där det svarade ganska bra, men ordentliga pistolskott när man steg av gasen. I övrigt var det som att ha käkat kängerusoppa. Så allt annat än WOT :thumbdown:
mattias skrev: Den väntar bara 1 enda varv innan den applicerar korrigeringen, det vill säga den läser lambda-sonden och gör en justering varje varv. Den kommer att justera bort sig. Bättre att du väntar 5-10 varv mellan gångerna så den har ett bättre medelvärde att grunda justeringen på.
Ah! mkt bra info, har ändrat, känns inte som prio just nu, men målet är ju att kunna köra med EGO

mattias skrev: Då bör du ha justerat med req-fuel i början istället, så att mappen överlag stämt bättre. Då slipper man justera hela VE-tabellen. Tomgång och låg-last brukar kunna skilja, desto större spridare desto större skillnad eftersom inställningarna för spridarna korrigeras även i VE-tabellen, svårt att få undgå sånt.
Yes, det har jag förstått i efterhand.

Sammanfattningsvis gick inte dagens provkörningar sådär vidare värst bra. Kommer nya logfiler imorgon. Är väl ändå ingen som vill sitta och stirra på nån annas loggar en lördagkväll? :)

En reflektion är ju att något inte står riktigt rätt till utanför VEMS tabellerna... nu blir det :alcoholic:

Postat: sön sep 06, 2009 8:41 am
av Nicklas Eriksson
Daniel-635 skrev:Du har mail på din MSN adress
Du har PM ang mailadressen!

Det som vi gjorde igår var att testa vw-tändmappen, the poi's tändmapp och vi avslutade med att provköra den ursprungliga tändmappen med en mer utslätad VE-tabell för att få en log med fullgasrepa.

Jag var lite stressad igår så det kan ju tänkas att jag gjort en eller två tankevurpor.

Log med fullgasrepa på 3:an:
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... 051332.xls

msq som kördes:
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... 090905.msq

msq med vw tändningen som var helt okörbar:
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... 090905.msq

log från lite körning med the poi's tändning:
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... 051236.xls

En fundering kring VE tabell, att iterera några vändor genom MegaLogviewvers VE analyser. Köra -> analys -> Köra igen -> analys.. osv är det ok för att få en bra grund?

Postat: sön sep 06, 2009 10:58 am
av mattias
Var är dataloggen från körningen med VW-tändningen?
Du kör ju utan fungerande fuel-cut så jag förstår om det smäller, då bestyckar man antingen om där (fetare) eller så aktiverar man fuel-cut. 14 kPa räcker inte, lägg den på minst 20-25 enligt loggarna så drar den så mycket vakuum på motorbroms.

Vilket bränsle är det förresten? E85 eller vanlig 95 oktan bensin?

Jag har aldrig använt analys-funktionen i MLV, annat än en gång för att prova vid skrivbordet. Man städar till det manuellt på väldigt kort tid så det känns inte nödvändigt, jag mappar - någon annan kör. Jag är inte heller säker på att den sparar MSQ-filen korrekt, du kan alltid prova på egen risk, exportera bara tabellen så fungerar det.

Postat: sön sep 06, 2009 12:41 pm
av Nicklas Eriksson
mattias skrev:Var är dataloggen från körningen med VW-tändningen?
Har ingen, tyvärr. Körde 100 meter, tog oss inte ur "gropen" på tändmappen från tomgång.
mattias skrev: Du kör ju utan fungerande fuel-cut så jag förstår om det smäller, då bestyckar man antingen om där (fetare) eller så aktiverar man fuel-cut. 14 kPa räcker inte, lägg den på minst 20-25 enligt loggarna så drar den så mycket vakuum på motorbroms.
Ytterligare en Aha-upplevelse, ska givetvis aktivera fuel-cut. Jag börjar känna att jag inte riktigt gjort hemläxan ordentligt.
mattias skrev: Vilket bränsle är det förresten? E85 eller vanlig 95 oktan bensin?
OKQ8:as bästa 98 oktan bensin...

Postat: sön sep 06, 2009 2:50 pm
av MasterDevil
http://i170.photobucket.com/albums/u273 ... C09263.jpg
Autometer hastighetstmätare som ska funka till volvo bakaxelns speed sensor.

Vart köpte du den ? Pris ? :)

Postat: sön sep 06, 2009 3:18 pm
av mattias
piraten skrev:
mattias skrev:Var är dataloggen från körningen med VW-tändningen?
Har ingen, tyvärr. Körde 100 meter, tog oss inte ur "gropen" på tändmappen från tomgång.
Det skulle vara jättebra om du kunde fixa en datalogg på det, för mig vore det intressant att förstå hur skillnaden kan vara så stor. Gärna så att lambda-värdet hinner med i loggen också.

Postat: sön sep 06, 2009 6:20 pm
av Nicklas Eriksson
MasterDevil skrev:Vart köpte du den ? Pris ? :)
Citerar mig själv :)
piraten skrev: Summit Racing, finns länk i den här tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36928
mattias skrev: Det skulle vara jättebra om du kunde fixa en datalogg på det, för mig vore det intressant att förstå hur skillnaden kan vara så stor. Gärna så att lambda-värdet hinner med i loggen också.
Det ska vi ordna, när det blir väder. Och med fungerande fuelcut.

Postat: tis sep 08, 2009 7:16 pm
av Nicklas Eriksson
Mattias:

Varsågod! jag blev då inte nåt klokare.

Laddade in vw tändningen igen, ställde fuelcut på 27 kpa om jag minns rätt.
Labbade lite med VE-tabellen på tomgång och strax över då jag fick en fix idé att det var kanske där problemet var...
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... ogs/vw.xls

Stoppade loggningen, kom på att jag skulle fortsätta och startade den igen...
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... gs/vw2.xls

Laddade om .msq:n med vw tändningen för att få tillbaka VE-tabellen som den var. Labbade lite med här också men inget resultat...
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... nytt01.xls

Försökte köra en sväng och komma på lite högre växlar, det var ingen bra idé. Här hade jag också fuelcut på 30 kpa tror jag?
http://www.vems.hu/files/MembersPage/Th ... _sista.xls


Nu är jag beordrad i duschen för att jag luktar bensin... :)

Postat: tis sep 08, 2009 7:51 pm
av Daniel-635
Vad händer om du sätter 20 grader i HELA tändmappen ?
Motorn bör uppföra sig ganska civiliserat med det, även om den inte blir någon Dynodrottning :wink:

Är "triggeroffset" så bra den kan, så inte allt är flera grader fel ?

En annan sak jag tänkte på är att på varvtalsskalan är uppdelningen mellan punkterna ganska ojämn, men det är väl kanske en mer kosmetisk förändring....

Postat: tis sep 08, 2009 8:16 pm
av mattias
Jag tycker varvtals-signalen ser lite hispig ut.. men du måste försöka förklara för mig var du har körbarhetsproblem, det är lite svårt att förstå speciellt då du har automatlåda.

Postat: ons sep 09, 2009 8:01 am
av Nicklas Eriksson
daniel-635: tanken har slagit mig att det är nån form av offset problem, ska försöka låna mig (jag borde köpa mig en :doh:) en stroblampa och kolla om tändningen är vad MT påstår att den är.

mattias:
jag har lagt i drive, rullat iväg på tomgång på 1:an, går bra då jag ger lite lätt gas och håller mig under ~2200 varv då boggar motorn, och då blir jag tvungen att släppa på gasen, trycker jag mer får jag en avgasknall. typ. Gissningsvis hade man inte kört långt alls med en manuell låda.

Så jag har kört typ krypfart med försök att gasa på lite olika sätt.

Postat: ons sep 09, 2009 1:15 pm
av mattias
Beskriv lite bättre, det saknas nån "." eller "," för jag förstår inte riktigt.
Den gär alltså bra på 1an under 2200 varv med lätt gas?
Men så fort du ger mer än lätt gas oavsett varv, så smäller det eller boggar?
Eller är det bara över 2200 varv?

Du kanske kan peka på en exakt sekund i någon av loggarna som är tydlig?

Synd att du kör 1.0.73, det är lite svårt att enkelt markera och ändra områden i tabellerna. Det går med den MegaTune som följer med 1.0.78. Eller så uppgraderar du till minst 1.0.78 och kör VemsTune. Lite mer jobb än det är värt just nu, bättre att försöka hitta igen körbarheten före man börjar uppgradera i onödan.

Jag tror att antingen så måste du helt enkelt köra den lite fetare på vissa belastningar, det kan finnas små tecken på det, eller så måste rätt för-tändning helt enkelt hittas igen på vissa problem-belastningar.

Postat: ons sep 09, 2009 5:11 pm
av Nicklas Eriksson
mattias skrev:Beskriv lite bättre, det saknas nån "." eller "," för jag förstår inte riktigt.
Den gär alltså bra på 1an under 2200 varv med lätt gas?
Men så fort du ger mer än lätt gas oavsett varv, så smäller det eller boggar?
Eller är det bara över 2200 varv?
Sorry för otydligheten, satt på jobbet och hastade ihop ett svar.

Du har fattat det ganska rätt, men jag kommer aldrig över 2200 varv.

Om man tittar på den sista loggen (vw_sista) så startar jag och kör iväg på ettan, försöker få upp lite fart. kommer till en korsning, kör iväg på ettan, växlar till tvåan, trean. Det går inte att komma över 2200 varv mjukt gasande och tvärgasar jag försiktigt så smäller det. Jag är för feg för att hålla gas i botten. Det du ser i sista loggen är HELA registret som är körbart. Det går ju inte att jämföra riktigt med en manuellt växlad bil, troligtvis hade man kommit upp in nån fart att lägga i trean i, då man inte har nån kraft. Om du tittar på "3D-grafen" på tändmappen i .msq:n som fanns tidigare så kommer jag inte ur "gropen" från tomgången, bara drygt halvvägs, alltså ~22-25 grader oavsett "vilket håll jag går"
mattias skrev: Jag tror att antingen så måste du helt enkelt köra den lite fetare på vissa belastningar, det kan finnas små tecken på det, eller så måste rätt för-tändning helt enkelt hittas igen på vissa problem-belastningar.
Jag uppfattade det också som att den verkar gå för snålt en del belastningar. Gjorde några små försök att få till det, men det gav inte önskad effekt. Men det blir mer försök sen.

EDIT: Förtydligande. Det är körbart, med mjuka- och lite hastigare gaspådrag, upp till 2200 varv / ~22 graders tändning. Där boggar det vid mjuka gaspådrag och trampar man lite hastigare smäller det.

Postat: ons sep 09, 2009 11:03 pm
av mattias
Jag har inte sett din senaste MSQ, men jag tror fortfarande du har för stora skillnader i VE där det egentligen inte finns någon..

Men framför allt, jag skulle prova vad som händer om du slår av acc-pumpen helt, precis som jag föreslog att du skulle göra vid grund-mappning. Du måste få motorn att fungera när du bara smeker på gasen så den går att köra snällt, för den kommer inte gå bättre när du sen ska busköra om den inte ens klarar av att köras som en kärring.
Jag tycker jag ser acc-pumpen kliva på då och då, och antingen har du lambda 0.77 eller misständning på en bra bit över lambda 1.0.

Sen kan man börja undra, det blir svårt med automatlåda. Kombinerar man det med en kanske inte fungerande bränsletrycks-regulator så blir bränsle-tabellen svår att få till.. Nu kanske vi ska anta att du inte har problem med just den men ändå. Just saying..

Postat: mån dec 07, 2009 7:17 pm
av Nicklas Eriksson
Bild
Flänsar till turbon :) Tänkte det var lika bra att få utskuret två när man ändå höll på!

Hösten har inneburit lågsäsong på bilskruvandet. Jag har inte känt nån riktig geist och beslutade mig för att ta ett ordentligt break och helt enkelt inte tänka på bilen ett tag. Men idag så dök flänsarna upp på skrivbordet på jobbet och tankarna började genast snurra :) Så jag tänkte att jag skulle göra ett litet livstecken!

Att göra listan för våren är som följer:
* Spackla klart
* Lacka
* Rörisolering till buren
* Fräsa till distanser till fjäderbenen så att geometrin blir bättre
* Få "ordning" på mappningen.
* Kontakta Gustaf U och bestämma ett måldatum för andra SFRO besiktningen. (vilket jag borde göra först kanske...)

Jag har inte varit inaktiv i garaget bara för att jag inte har skruvat i bilen, har grejat på en del med rätt hårig 2-taktare med gummiband och medar. :twisted:

Allt för nu, God jul på er! :)