B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tja..

Jo lite småfräsigt blev de faktiskt.. :)

Tja johan!

Ja kan försöka mäta lite i morgon..
Foderet från b230 var iaf helt perfekt i centreringen..

Därimot i B20:in diffa de rätt mkt på resan ner..
Det är inte så grovt som det ser ut att vara
längst upp.. 2.8mm är inte mkt.. borrar man
92.5 är det bara 2.55 och vid 93 2.3.. :roll:

Blir till att byta block i bilen innan man börjar labba
med nya turbon o grenrör.. Lär blåsa hål på blocket..
Synd eftersom det sitter riktigt fina 92.5 et kolvar..
bättre sälja till nån som är intresserad av en fin b21
turbo motor.. 92.5 är iaf ett avslutat kapittel..

Tja tommy, Kul att du diggar!
Är ju trots allt lite b230 i b20in snart.. :P

Funderar lite på hur man ska täta det i botten..
O-ring är nog bara att glömma...
Funderar på testa med nån bra packning
på tub och kleta på o trycka ihop..

Nån som har nå bra ideer..?

Jens, hur har dom tätat ditt block?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Går det inte göra rent ordentligt, tex. blästra eller syratvätta i blocket och på fodren.
Sedan limma i botten där block och foder möts med karosslim eller något, sedan fylla i vattenkanalerna i botten med epoxy eller något sådant.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

frågan är om inte limma eller o-ringspår är det enda som fungerar.
Volvos kända v6or hade ju papperspackning och det fungerade ju sådär.

Men sen finns ju bar´s leak med, det är ju ett underbart material..

Du skulle kunna göra presspassning på delarna och kyla och värma ihop det sen häller du i lite Blockfiller i botten på kanalerna och "gjuter" ihop delarna.

Bara en tanke:)

Men en fläns däruppe vore ju fint att ha
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Riktigt fränt, Som någon tidigare sagt "kul att någon ger sig på såna här inspirerande övningar" :thumbright:
Hur har du tänkt att centrera och fästa de ny fodren i b20 blocket.

//Niclas
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tja.. Kul att ni kommer med ideer.. Eftersom det inte
finns en yta därnere i hålet som är helt rak så är de
svårt att göra ett orings spår men vist går det.. dock
blir de tvunget att både fräsas och sänk gnistas och
det har ja ingen jätte lust med..

Kleta in skarven med epoxy eller nått annat bra
tätmedel och sen klämma ihop kan nog funka..
Ja ska göra ett motor stativ så det blir lite enklare
att provköra nya blocket.. :)

Ska faktirkt göra ett block till.. Då kommer ja ta större
del från däckplan från b230, kanske hela däckplan och
sen skarva ihop med b20ins därkplan i kanten mot
stötstängs sidan.. ÄR b230 et blocken nå speciallt med..?
Nån som vet om det är kompsänkta kolvar i dom?
Har ett sånt block på G att ta kolvar från..
Stadiga stakar i dom?

Kommer få foderet planslipat i veckan iaf..
Gjorde en fixtur till fräsa det sista på det på
lunchen idag så det går trycka ner i blocket..

Nu blir de mat lagning iaf.. :)
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 05, 2005 12:55 am
Ort: Björkvik

Inlägg av mattsvart »

Ang tätning,

Ring till Loctite och fråga efter en teknisk säljare i mälardalen(minns ej namn) Han har hjälpt både mig och andra av mina vänner vid diverse "svåra" fall. kan han det inte så är det märkligt...

Mvh // Christos
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Funderade faktiskt lite på testa med locktite cylindrisk fastsättning..
Det är lite kapilär verkande.. Det är max några hundra spel därnere..
Första nu blir troligen ett rent test.. Sen kan man ju göra de lite mer seriöst om de nu behövs.. Tänkte att man limmar me loktite o pressar ner foderet med en topp som man drar med moment.. Sen är de bara hälla i vatten o kolla om det blev tätt.. :roll:
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543
Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr

Inlägg av Nyberg_ »

testa hälla ner mjölk istället för vatten? det brukar en svetslärare som jag känner göra för det kryper visst mycket mer
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

OJ var roligt projekt måste jag bara säga. kastar mig in i tråden här, har inte allt i tråden så jag ber om ursäkt ifall jag missat nått, men jag har en fundering..

vad ska du ha för topp på detta värsting blocket?
Väl mött,
Viktor
Användarvisningsbild
black_sirpa
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor sep 27, 2007 4:24 pm
Ort: junosuando

Inlägg av black_sirpa »

ja,, fan de blir fränt dehär.! :p
aldrig en PV för lite!

det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Super Coolt Projekt! Men jag undrar... Kommer Ramöverfallen att hålla?
Det är juh betydligt mindre som håller dom på Plats nu?
Jag vet Bara från Mopars Sunkiga Överfall på Deras BigBlock.
Där håller det bevisligen inte så Bra...



Mvh
Christer Wester
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Går ju rädda det med en stöd gördel.. :D
Det är nog ganska så hyfsat stadigt endå..
Ja har sparat så mkt det går därnere.. hålen
är 101mm i diameter och foderet är 2.5mm..
Ska fräsa det nyslipade foderet nu tänkte ja..
Programmet e klart o betalt! :)

Tack annars för alla inlägg, skriver
svar i kväll o blir nog lite bilder med..
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Fräckt bygge :thumbright:
Angående limmningen så använder tydligen en del Volvos karroseri lim (som volvo använder när de limmar ihop karros delar på bla abulans sidor), när man sätter i en hel foder sats i volvo vit block. Skarkt som tusan!
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

jag har alldrig varit någe b20 fan, men det du gör gör mig ivrig att se hur det går. hoppas allt går bra.

följer med stora ögon...

MVH Robin.
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du ville ha info om min BB B20 rullarn motor och jag vet inte så mycket om den om jag ska va ärlig, den ska dock gå att borra 98.42mm hoppas jag på då jag har 8st sånna custom kolvar.

kommer nog att bli ca 80-86mm slag så det går att varva.

lägger in nåra bilder på det ej helt färdiga blocket med foder som är grov bearbetade till ca 96mm.


(rosten ser värre ut än vad det är bara tunt ytrost modell lite olja och 400 sandpapper 10 min)


Bild

Bild
Skriv svar