BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

kul om de funkar även om de är roligt å läsa om dina problem. :hihi: mvh.
tel 0707149931
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul att det verkar funka :thumbright:
Är det någon slags dinusarie modell på e-gas på de de där maskinerna alltså, spännande :)
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Fantastiskt! Grattis!
Nu kan du alltså sova riktigt första natten sedan du började projektet! ;)

Ta det lungt nu och öka laddet stegvis så du ser att soppan hänger med osv.. synd om det skulle bli haveri nu när det äntligen funkar!
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Jag kommer med säkerhet att bjuda på mer problem och dumheter framöver. :)

Det här lär ju ha varit bland dom första bilar med elektroniska gasspjäll, inte en så lyckad konstruktion kan man tycka så här 21år och 30 000mil senare...

Det är så trångt och jobbigt att justera laddtrycket så jag spänner nog på en hel del :twisted: Mappen är rejält tilltagen och den går fett redan nu på 0,3 bar och det finns en hel del kapacitet kvar på spridarna. Men givetvis ska jag vara försiktig.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vad heter Hjörleifson här på forumet? Erland.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Hjorleifsson , vi har diskuterat ditt problem lite. Han kommer att kontakta dej. EML-boxen är en trolig felorsak, men att den skulle paja i samband med ett växellådsbyte är lite långsökt. Hans bil svarade inte alls på gaspådrag och dog efter någon sekund. Vi provade hans EML-box i min bil och där funkade den perfekt. När han monterade tillbaka sin box så svarar plötsigt bilen på gaspådrag men dör efter några sekunder. Ni får bolla lite idéer.

Vi har båda en hel del information om dessa motorer och elsystemet om det är något du saknar i felsökningen.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har provat med två olika felsökningsdatorer men de gav inga felkoder. Bilen har stått och tappat ström och växellådsbytet gjorde en kompis. Han svär att han inte laddat den med batterikabel på men det är möjligt att dom har kortslutit den och inte berättar det. Jag har fler boxar så jag ska prova att byta ut dom. Jag har en tjock fin verkstadshandbok som jag inte hittar nu när den behövs. Erland.
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Testat att ladda upp den ordentligt, och sen lägga på polen och starta?
Dom kan vara lite känliga för dåligt batteri.
Annars kanske det är någon kabel/givare som inte är ansluten efter bytet, eller möjligtvis klämd kabel?
Skulle han ha råkat koppla laddaren på kabeln istället för batterit (med polen av) så är risken stor att någon 'burk' tagit skada.
En obelastad laddare ger ut alldeles för hög spänning.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Ny dag nya misslyckanden! 3 grader, mörker och hällande regn verkade som ett perfekt tillfälle att mappa bilen. -Det var det inte. Halt som såpa omöjligt att se något och sen laddar den fortfarande ojämnt förstås.

Men halvvägs till Östersund längs E14 som är perfekt mappningsväg... så vart det haveri. Inte motor eller drivlinerelaterat som väntat, men väl:
Bild

Armen som spänner torkaren av, samt rensade splints, -såg inte ett skit :(
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

Grattis.. kul att de flyter på utan missöden. nä ja börjar seriöst att tycka synd om dej nu.
*Fyndig text*

Henke K
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Splines'en på axeln brukar klara sig (stål), bara att hämta en torkararm på skroten! :)
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

Om det hämtas något så misstänker jag att han gör ett besök på sponsorbilen ( Min dvs :doh: ) jag satt å garva hela vägen hem,
jag tror fan han gör det med vilje nu :hihi: ångest att göra något färdigt kanske?
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Dum och snål som man är så "lagade" jag torkararmen. Borrade och gängade in två M5 låsskruvar genom godset i armen. Vart ju perfekt förstås, detta är jag säker på eftersom det inte regnat och jag inte har testat alls om det fungerar. :?

Men inte skall väl dessa små motgångar vara tuvan som tippar lasset? -Nej då, det krävs mer och det finns mer.

Vart lite mappningskörning på lördagen och som vanligt händer märkliga saker. Spände på wastgatesen ganska rejält men det enda det resulterade i är ett stabillt laddtryck på .......... 0,3 bar :?: Mäter man laddtrycket före gasspjällen så är det en helt annan femma. Passerar atmosfärtryck stört tidigt och laddar minst det dubbla mot vad man ser i plenum. Verkar som om gasspjällen vill begränsa luftflödet på något vis. Kan vara så att luftmängdsmätarna mäter upp ett "osannolikt" högt flöde och spjällen kompenserar genom att strypa, en teori bland tusentals.

Men om man skiter i det så är det fin sång i motorn annars, har lagt några eldkvastar och rökridåer i Västernorrland som står härliga till. Gick fetare än vad bredbandslambdan kunde mäta vid fullgasaccelerationer, men det gick ju att lösa med lite justeringar i mappen. En mötande polisbil fick nog ett och annat att tänka på då Londonsmogen slog in i vindrutan :)

Men vintern gör sej påmind och likaså mitt soffsittarsug så det kan tyvärr vara så illa att det blir en halvårsparkering i garaget/soffan.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kanske är lika bra att sitta lite i soffan och fundera på annat styrsystem :wink:

Frågan är vad det finns att styra en 12:a med vettigt?
Jag tycker det är lite konstigt att det inte verkar finnas eftermarknadssystem som stöder e-gas?
(eller är det bara jag som missat?)
Finns ju knappt något annat på moderna bilar (och gamla bmw 12:or då :wink: )
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

j björk skrev:Frågan är vad det finns att styra en 12:a med vettigt?
Jag tycker det är lite konstigt att det inte verkar finnas eftermarknadssystem som stöder e-gas?
www.motec.com
Skriv svar