Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.
Re: Duster 340 T. Mekanisk pump/fläkt monterad s.26
Hej!
Är alltså PRW pumpen med nr 1431800 du köpt? Såg ju riktigt fin ut. Jag har också en Turbo Duster och den bygger upp vattentempen rätt snabbt den med. Har haft en flex-fläkt tidigare. Men den upplevde jag mest piskade runt luften. Har dubbla elfläktar nu och det blev bättre.
Mvh/Micke
Är alltså PRW pumpen med nr 1431800 du köpt? Såg ju riktigt fin ut. Jag har också en Turbo Duster och den bygger upp vattentempen rätt snabbt den med. Har haft en flex-fläkt tidigare. Men den upplevde jag mest piskade runt luften. Har dubbla elfläktar nu och det blev bättre.
Mvh/Micke
Re: Duster 340 T. Mekanisk pump/fläkt monterad s.26
Hej! Japp den är det. Verkar flöda bra det lilla jag provat.
Hade du fläktkåpa till den mekaniska fläkten då? Jag upplever att min flex-fläkt suger nästan lika mycket luft som min elfläkt faktiskt, men det är högst ovetenskapligt
Upp med en byggtråd vetja, vore skoj att se fler byggen på den här modellen!
Hade du fläktkåpa till den mekaniska fläkten då? Jag upplever att min flex-fläkt suger nästan lika mycket luft som min elfläkt faktiskt, men det är högst ovetenskapligt
Upp med en byggtråd vetja, vore skoj att se fler byggen på den här modellen!
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Mekanisk pump/fläkt monterad s.26
Javisst, varför intefugazi skrev:Det där var väl ett löfte va??Jonathan_ skrev:Jag får lov att bräcka det innan säsongen är helt över.
Det ser vi ALLA fram emot!!!
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Mekanisk pump/fläkt monterad s.26
Jag måste erkänna att jag inte hade en fläktkåpa som passade helt 100 till den mekaniska fläkten. Kör nu med dubbla el-fläktar från nån Ford med AC. Kåpan sitter helt perfekt mellan kylargavlarna. Visst ja, jag har ju inte original kylaren heller.. Men kylaren jag har monterad nu har ett tunnare cellpaket än original. Så jag vet inte om det är någon direkt fördel att den är utbytt. Värmepaketet har jag i alla fall inkopplat. Kör med lindade grenrör/downpipes och jag har en plasthuv med 6-pack scoop. Cowl modellen hade förstås varit mycket effektivare men det är ju skitfult på en Mopar.Jonathan_ skrev:Hej! Japp den är det. Verkar flöda bra det lilla jag provat.
Hade du fläktkåpa till den mekaniska fläkten då? Jag upplever att min flex-fläkt suger nästan lika mycket luft som min elfläkt faktiskt, men det är högst ovetenskapligt
Upp med en byggtråd vetja, vore skoj att se fler byggen på den här modellen!
En byggtråd ska jag väl starta bara jag får tid över till bilen. Just nu har det köpts hus. Så jag har mycket annat att stå i.
Re: Duster 340 T. Mekanisk pump/fläkt monterad s.26
För att få en rättvis bild på hur en fläkt fungerar, mekanisk eller elektrisk, ska man definitivt ha en bra fläktkåpa. Dubbla elfläktar hade förstås varit fint, men det får jag inte dit på min.
Hur fungerar din ang. värmen nu? Funkar det att stå i en cruising i ett par timmar en varm sommardag?
Vad kör du för termostat?
Hur fungerar din ang. värmen nu? Funkar det att stå i en cruising i ett par timmar en varm sommardag?
Vad kör du för termostat?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Duster 340 T. Mekanisk pump/fläkt monterad s.26
Tänkte på en sak, original är det ju en lång slits på kickdownstaget. Pratade med en kille om det, och det finns där för att ventilen i lådan kan fastna och då kan man ändå släppa på gasen. Kunde vara ide att göra något liknande med din lösning för att undvika en katastrof. Vad jag förstår av bilderna så har du inget liknande.Jonathan_ skrev:Här kommer lite bilder på hur jag gjorde med kickdown-funktionen.
Fästet som sitter skruvat i lådan och håller i kabelhöljet.
Till vänster syns leden som sitter fäst i armen på lådan och låst med en sprint. Det är gängat M10 invändigt i änden för finjustering av vajern. Till höger syns han-delen som vajern sedan är fäst i.
Monterade tillsammans.
Monterat på lådan med en liten bricka under för att få upp fästet en bit från växelvajern som löper precis under.
Kabelhöljefästet skruvat ett bef. öra i lådan.
Sen var det dags för fästet som sitter i plenumet.
Svarva lite.
Svarva lite mera och TIGa lite.
Svetsa samman allt.
Jag gjorde även detta fästet justerbart i längsled med två pinnskruvar (M5) i plenumet så man får det tajt och bra.
Här är det monterat på plenumet, hade dessvärre ingen bättre bild.
Re: Duster 340 T. Mekanisk pump/fläkt monterad s.26
Hej Tomas! Iom att jag använder vajer så låser inte armen på lådan gasen även om ventilen skulle låsa sig i max läge sas. Det enda som händer då är vajern kommer glida ur höljet och forma ett U typ. Förstod jag dig rätt? Ofta är ju dessa lösningar med stag och då blir det annat.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa
Här har man ju inte varit så jäkla uppdaterad direkt. Men ska sanningen fram så har jag inte gjort så mycket heller.
Nåväl, lyckades bryta fram en fläktkåpa till min mekaniska fläkt iaf. Man skulle haft en plåtbock med löstagbara prismor, nu fick jag lov att göra den i fyra delar för att kunna tillverka den.
Blev ganska bra förutom lacken som ska göras om senare. Det är rätt bra sugförmåga (nästan golfboll-genom-trädgårdsslang ) och nu funkar maskinen finfint om man kör fortare än 30-40 km/h. Då ligger han fint på ca 85-87 grader konstant. Men vid tomgång klättrar han saaakta saaakta uppåt till ohälsosamma nivåer tyvärr.
Detta vet jag inte riktigt hur jag ska komma runt dock. Det krävs oerhört lite för att den ska börja kyla igen. Så fort man börjar komma i rull och köra en liten bit kallnar den.
Nu har jag en flex-a-lite fläkt utan koppling, tror den är 15". Får inte dit en större pga. grenrören.
Nån idé? Feta på med bränsle för att kyla? Men det kanske inte gör så mycket.
Spelar ingen roll om man står med öppen huv, tempen klättrar ändå.
Och ja, på tal om huven..
Jag är inte den som är den, så jag bjuder på nedanstående film. Helt gratis. Hade kört till brorsan och skulle pumpa framdäcken lite, slangen räckte dock inte så jag var tvungen att köra fram bilen 10 meter. Slog igen huven tillfälligt (ni fattar nu vad som kommer hända) och pumpade. Sen for jag iväg hemåt, bror stod med telefonen redo och filmade. Jag skulle såklart brassa på lite och TJOFF, så kom något stort grönt helvete mot mig efter 100 meter.
Vad i helvet...
Hade glömt hoodpinsen eftersom jag "skulle bara", och när skiten tog luft så for huven upp och knäckte huvgångjärnen. Det var dock en relativt smärtfri upplevelse (mot vad som kunde hänt), böjde fästet som sitter i gångjärnet till huven så den gick inte att stänga längre. Sedan vart det två små bulor i plåten mellan huven och rutan.
Så jag måste fixa detta. Är det någon som har huvgångjärn till en Duster -71? 71 och 72 ska vara samma.
Annars får jag demontera mina och försöka rikta dom.
Så varsågoda att håna mig. Gör det bara.
Förutsättning.
Lite suddig bild.
Färdig sånär som på lack.
Knakelibrak.
http://youtu.be/XFQ4Wr2HouU
Nåväl, lyckades bryta fram en fläktkåpa till min mekaniska fläkt iaf. Man skulle haft en plåtbock med löstagbara prismor, nu fick jag lov att göra den i fyra delar för att kunna tillverka den.
Blev ganska bra förutom lacken som ska göras om senare. Det är rätt bra sugförmåga (nästan golfboll-genom-trädgårdsslang ) och nu funkar maskinen finfint om man kör fortare än 30-40 km/h. Då ligger han fint på ca 85-87 grader konstant. Men vid tomgång klättrar han saaakta saaakta uppåt till ohälsosamma nivåer tyvärr.
Detta vet jag inte riktigt hur jag ska komma runt dock. Det krävs oerhört lite för att den ska börja kyla igen. Så fort man börjar komma i rull och köra en liten bit kallnar den.
Nu har jag en flex-a-lite fläkt utan koppling, tror den är 15". Får inte dit en större pga. grenrören.
Nån idé? Feta på med bränsle för att kyla? Men det kanske inte gör så mycket.
Spelar ingen roll om man står med öppen huv, tempen klättrar ändå.
Och ja, på tal om huven..
Jag är inte den som är den, så jag bjuder på nedanstående film. Helt gratis. Hade kört till brorsan och skulle pumpa framdäcken lite, slangen räckte dock inte så jag var tvungen att köra fram bilen 10 meter. Slog igen huven tillfälligt (ni fattar nu vad som kommer hända) och pumpade. Sen for jag iväg hemåt, bror stod med telefonen redo och filmade. Jag skulle såklart brassa på lite och TJOFF, så kom något stort grönt helvete mot mig efter 100 meter.
Vad i helvet...
Hade glömt hoodpinsen eftersom jag "skulle bara", och när skiten tog luft så for huven upp och knäckte huvgångjärnen. Det var dock en relativt smärtfri upplevelse (mot vad som kunde hänt), böjde fästet som sitter i gångjärnet till huven så den gick inte att stänga längre. Sedan vart det två små bulor i plåten mellan huven och rutan.
Så jag måste fixa detta. Är det någon som har huvgångjärn till en Duster -71? 71 och 72 ska vara samma.
Annars får jag demontera mina och försöka rikta dom.
Så varsågoda att håna mig. Gör det bara.
Förutsättning.
Lite suddig bild.
Färdig sånär som på lack.
Knakelibrak.
http://youtu.be/XFQ4Wr2HouU
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa.
Snygg film
Hur är det med tändningen på tomgång? Har för mig att jag skrivit något om det innan men men.
Jag kör 18 grader på tomgång, sänker jag till 16 så höjs temperaturen.
Fläkten borde funka även på tomgång tycker jag. Annars finns det häftiga elfläktar att hämta på en del nyare volvos.
Fin kåpa
Hur är det med tändningen på tomgång? Har för mig att jag skrivit något om det innan men men.
Jag kör 18 grader på tomgång, sänker jag till 16 så höjs temperaturen.
Fläkten borde funka även på tomgång tycker jag. Annars finns det häftiga elfläktar att hämta på en del nyare volvos.
Fin kåpa
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa.
Ja, visst var den fin?
Det var ett tag sedan jag öppnade Vemstune, så jag kommer inte ihåg det såhär i huvudet nu. Labbade lite med tändning på tomgång för att få en sån stabil tomgång som möjligt.
Jo, lite så tyckte jag också. Har använt två olika elfläktar innan (finns tidigare i tråden) och den värsta sög 3430 kubik/h men inte ens den räckte med kåpa.
Den här mekaniska funkar bättre på lite varv än elfläkten då bilen inte gick att köra på landsväg med elfläkten utan att tempen klättrade.
Däremot skulle en elfläkt vara fint nu på tomgång.. Man skulle haft en liten växellåda till den mekaniska fläkten som växlade upp den på tomgångsvarv.
Tack!
Det var ett tag sedan jag öppnade Vemstune, så jag kommer inte ihåg det såhär i huvudet nu. Labbade lite med tändning på tomgång för att få en sån stabil tomgång som möjligt.
Jo, lite så tyckte jag också. Har använt två olika elfläktar innan (finns tidigare i tråden) och den värsta sög 3430 kubik/h men inte ens den räckte med kåpa.
Den här mekaniska funkar bättre på lite varv än elfläkten då bilen inte gick att köra på landsväg med elfläkten utan att tempen klättrade.
Däremot skulle en elfläkt vara fint nu på tomgång.. Man skulle haft en liten växellåda till den mekaniska fläkten som växlade upp den på tomgångsvarv.
Tack!
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa
Nu gäller det att tänka positivt, det kunde ha slutat mycket värre ifall du hunnit få upp lite mer fart.Jonathan_ skrev:Knakelibrak.
http://youtu.be/XFQ4Wr2HouU
Då hade nog rutan gått också...
Appropå tempen, du tror inte det skulle räcka med att höja huven 2-3cm i bakkant mot rutan ?
Då borde det bli lite mer flöde på luften runt motorn, tänkte jag.
Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa.
Har du styrplåtar på sidan av kylaren? Ser att det inte sitter nån ovanför mot intercoolern
Styr du tomgången med tändningen eller har du tomgångsmotor? (vet dock inte hur mycket insprutningen brukar ändra tändningen...och jag har för mig att det inte syns på mätaren i vemstune att den ändrar tändningen på tomgången heller?)
Styr du tomgången med tändningen eller har du tomgångsmotor? (vet dock inte hur mycket insprutningen brukar ändra tändningen...och jag har för mig att det inte syns på mätaren i vemstune att den ändrar tändningen på tomgången heller?)
Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa
Jo, man har ju sett betydligt värre eskapader på andra bilar.Richard skrev:Nu gäller det att tänka positivt, det kunde ha slutat mycket värre ifall du hunnit få upp lite mer fart.Jonathan_ skrev:Knakelibrak.
http://youtu.be/XFQ4Wr2HouU
Då hade nog rutan gått också...
Appropå tempen, du tror inte det skulle räcka med att höja huven 2-3cm i bakkant mot rutan ?
Då borde det bli lite mer flöde på luften runt motorn, tänkte jag.
Mjo kanske. Det kan ju trots allt bli bättre flöde med huven på än att vara helt utan. Värt ett försök iaf!
Steve;
Nope, det ska till plåtar i fram på sidan av kylaren så luften tvingas in mer mot kylarens cellpaket. Jag tror dock det är mer nytta med en sådan lösning när bilen går varm i landsvägsfart, det är ju dock inte riktigt mitt problem. Men det skadar ju knappast såklart. Ska bygga en riktig grill också hade jag tänkt. Nu ser bilen ut som en schweizerost i fram.
Ingen tomgångsmotor ännu, jag vill ha en men jag har inte hunnit dit ännu. Jag hängde nog inte med på vad du menade med ändring av tändningen?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa.
lägga massa värmebandage på varma sidan av turbosystemet kanske vore en idé?
När du står still så ventileras det inte så friskt under huven, och oftast står man juh på tomgång när man står still.
det värmer upp motorrummet ordentligt, gjord det på min egna så sjönk insugstempen dramatiskt i låga hastigheter iaf, ett bevis på det blev kallare under huven.
När du står still så ventileras det inte så friskt under huven, och oftast står man juh på tomgång när man står still.
det värmer upp motorrummet ordentligt, gjord det på min egna så sjönk insugstempen dramatiskt i låga hastigheter iaf, ett bevis på det blev kallare under huven.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa.
Japp, grenrören är coatade pga. platsbrist för bandage. Blev lite väl tajt på sina ställen..
Däremot ska downpipen lindas med titanbandage hade jag tänkt. Det är en hel del cm2 på en 4" downpipe i den längden jag har.
Däremot ska downpipen lindas med titanbandage hade jag tänkt. Det är en hel del cm2 på en 4" downpipe i den längden jag har.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.