Sida 27 av 68

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: mån okt 17, 2011 4:55 pm
av Patrik H
Det låter ju kanon , med 40hk mer i sug hk så lär du väl få fina siffror nästa sommar .

Roman har väl plockat ganska bra effekt i Sina bilar med standard grejer.

Blir spännande att följa fortsättningen :thumbright:

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: mån okt 17, 2011 5:12 pm
av Kadett4wd
Kul du kör på 24v.

Att jag rekomenderade c36an är juh för den har smidda kolvar std samt vassare insugskam.
Faller allt jag planerar i lås kanske jag har 6st kolvar liggande snart ;)
C36an ligger som bekant på 280hk std, att snygga till toppen samt mira sätena etc etc väckte upp min maskin rejält.

ha i åtanke,, en 104 maskin är en halv pagini zonda motor ;)

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: mån okt 17, 2011 6:26 pm
av JohanK
Ja en AMG-maskin hade varit fint, men den enda jag hittade kostade 15K, lite väl saftigt för min plånbok.
Undrar om 3.6an har samma borr som 3.2.an isf bör ju kolvar och vev passa.

Frågan är om man ska försöka ge sig på en kompsänkning eller om man ska köra vidare på kompet 10:1?

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: mån okt 17, 2011 9:29 pm
av Anton Dahr
Hittade detta någon gång: "...I did find that the 3.6l engine though is the exact same stroke as the 3.5l diesel,99.4mm, and the 3.5l diesel is also a 89.9mm bore as the 3.2lm104. So just the crank gets you 3.5l. The .1liter difference is the small bore change of around 1mm..."

på: http://www.peachparts.com/shopforum/per ... ods-6.html" onclick="window.open(this.href);return false;

så borret är större på 3,6:an men frågan är om veven är samma artikel eller bara samma slag. Dieseln borde väl vara kraftigare? Det är ju lite lätt rörigt med de olika modellerna...

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: mån okt 17, 2011 10:44 pm
av Kadett4wd
Det är dieselveven samt 1mm större borr än vanliga 3.2liters.
Dieselveven är dock balanserad mera noggrant samt är induktionshärdad på vevtapparna.
Sen är det andra vevstakar också med nå förstärkt överfall.
Smidda mahlekolvar av 'slippertyp' är std.
Med tunna fina kolvringar.
1a = 1mm tjock
2a = 1.2mm
3dje = 2.5mm

Riktigt rejsigt å gött ;)
Men H-profilstakar å sänka kompet till 9-1 så har man en 1000hk maskin på bensin,, fränt..
Det var en c36 maskin till salu förut på bildelsbasen för 6 elelr om det var 8 tusen.
Men det var ett tag sedan.

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: tis okt 18, 2011 5:38 am
av JohanK
Det sitter ingen dieselvev i bensinmaskinerna, dieselveven passar bolt on men den väger c.a 40% mer än en bensinvev, den kanske har samma slag men tror inte att en så tung vev varit särskilt optimalt i en högvarvig bensinare =)

Vågar man köra på 10 i komp med E85?, vet inte om jag vågar karva i kolvarna..

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: tis okt 18, 2011 11:04 am
av Kadett4wd
vad jag erfarit så ska det FAKTISKT vara just dieselveven?!?.. men kanske har AMG smidigt upp en egen, låter iofs föga troligt då C36an är i övrigt ett ritkigt hopplock av delar från olika modeller.

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: tis okt 18, 2011 12:03 pm
av JohanK
Nja, veven i en AMG 104.941 heter HWA104 031 01 01 ett renodlat AMG-artikelnummer, veven från en OM603 heter A606 031 01 01

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: tis okt 18, 2011 5:28 pm
av Engstedt
Ska bli grymt intressant å följa!

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: tis okt 18, 2011 6:55 pm
av Kadett4wd
ja.. artikelnumren skiljer givetvis.
amg har juh fatt dem induktionshardade samt balanserade mera noggrant.

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: tis okt 18, 2011 9:07 pm
av JohanK
Slog faktiskt en M104.992 innan idag (en sån jag köpt) och veven till den hänvisar till A606 031 01 01, alltså dieselveven, så uppenbarligen har de flesta M104 "samma" vev som i OM603 och OM606

I stand corrected ;)

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: tis okt 18, 2011 9:08 pm
av Kadett4wd
cool.. jag var osäker själv ett tag ;)

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: ons okt 19, 2011 3:43 pm
av JohanK
myspysmotorn har anlänt, får ta fram spannen med vaselinet och skohornen, sen ska den nog trivas i min W201 tillsammans med pappa GT42 :-D

Bild

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: ons okt 19, 2011 4:26 pm
av JohanK
Fick lite mer speedparts idag, sjukt impad av leveransen, grejerna beställdes från ebay sent lördag kväll (15.de) och DHL knackade på dörren imorse (19.de)

Bild

Kan klart rekommendera "autofittings" på ebay.com

Re: 190E 3.0 Turbo projekt, blir 3.2L 24V till nästa säsong

Postat: tor okt 20, 2011 3:46 pm
av JohanK
Ännu mer speedparts trillade in idag, tyvärr inte lika impad över den här leveransen, tog 2 veckor och säljaren hade fattat fel på mina instruktioner och istället skrivit ett HÖGRE värde på försändelsen, så jag åkte på 1200 spänn i moms och tull :evil:

MSD 8245, LS1/6 spolar med inbyggda tändsteg, två för många jag vet, men antingen sälja eller bra med reservspolar :-)
Bild