Sida 27 av 87

Postat: tor nov 25, 2010 9:23 am
av larsat
Ser jävligt bra ut det där, mycke nytt blire...

Postat: tor nov 25, 2010 11:59 am
av RoGGaH
För hjälp med Splinsningen kan du kolla med Ludde davidsson FLD (Firma Lars Davidsson) .
Han gör växellådor och har en uppsjö med olika maskin tror han har gnist också. Han håller till i Enköping

Postat: tor dec 16, 2010 10:00 pm
av Tegheim
Har börjat kapa bort mina gamla synder såsom stag och grejer. Sen har började jag ikväll knåpa ihop den nya ramen med 4-linken.
Golvet ska ju följa under ramen och även vikas upp emot 4-link-staget. Sen vet jag inte hur det ska avslutas :)

Bild

Postat: fre dec 17, 2010 1:46 pm
av Rasmus Annander
ser ut o va väldigt korta 4 länk stag. någon speciell anledning?

Postat: fre dec 17, 2010 6:19 pm
av Tegheim
Rasmus Annander skrev:ser ut o va väldigt korta 4 länk stag. någon speciell anledning?
Det finns en anledning, men jag är tyvärr inte människa att förklara då jag köpte ett färdigt kit av skurna plåtar utav en vän från Koenigsegg för många år sen som jag sedan svetsade ihop.
Sorry...

Postat: lör dec 18, 2010 7:25 am
av larsat
Vad är det för bakaxel är det en Volvo 1031 omsvetsad?

Vad har du tänkt dig för effekt när du är färdig?

Postat: lör dec 18, 2010 9:25 am
av Tegheim
Det är änsålänge en original 1031, men jag måste digra den på något viss sen. Effekten i första hand är inte alls viktig, utan att den ens funkar :-) Sen måste effekten anpassas inför sfro-bes som amatörbyggt fordon. Men det borde gå att få ur den uppemot 500-550hk tror jag.

Postat: lör dec 18, 2010 12:30 pm
av strandberg
Inget dåligt hantverk du håller på med! i like :D

Postat: sön dec 19, 2010 1:53 am
av larsat
ok, ja då lär axeln få det svårt men det går ju byta, finns en hel del trix man läst om med 1031 axlarna för att de ska hålla lite bättre o visst kostar det inte så mycke att trixa me de själv men förr eller senare så blir de nog en riktig jänkaraxel på den där bilen iaf :)
du kommer få regga den som amatörbyggt fordon eller?

Postat: tis dec 21, 2010 8:48 pm
av Tegheim
Ja, den ska reggas som amatörbyggt.
Har fått påtryckningar om att bygga om till inviduell bakvagn oxå. Men jag känner att jag aldrig kommer bli klar med bilen som det är redan så det verkar ju dumt :)

Postat: tor dec 23, 2010 10:57 pm
av Tegheim
Vilken tid det tar att kapa bort, och snygga till efter gamla sviter. Men efter några timmar började jag se ljuset av uppbyggande igen! Nu handlar det hela tiden om att ta bort lite, sätta dit lite nytt, och så vidare bara för att inget ska flytta sig eller slå sig.

Mycket bilder på små förändringar, men det är ju alltid nåt :)

Bild
Bild
Bild

Postat: ons dec 29, 2010 9:45 pm
av Tegheim
Trots det dåliga intresset så uppdater jag lite.

Bakramen har punktats ihop, saknar bara rör till sista biten emot plåten mellan bakljusen. Ska försöka göra en snygg radie på den sista biten.

Bild

Började på kardantunneln istället. Har räknat med att ett original-tråg ligger omkring 10cm djupt, och så motorn ovanpå, så gjorde jag den så låg som möjligt. Förhoppningsvis kommer det bli torrsump och då kan det sänkas ytterligare.

Bild
Bild

Monterade i brädan för att se hur högt det egentligen blev, och det blev bra tycker jag. Brädan är så cool, att jag ska försöka använda mig av den i slutskedet oxå :)

Bild

Gjorde papp-mall för att visuallisera sparklådan fram.
Bild
Bild

Åter igen för att visualisera, eller nåt :)
Bild

Postat: ons dec 29, 2010 10:53 pm
av Rutan
Ska växellådan hamna så där högt upp?
Har läst igenom tråden tidigare och mycket imponerad av bygget!
Vad är det för styrsystem du kommer att använda dig av?
Och när beräknar du att vara klar för en uppstart?

Mvh Rickard

Postat: ons dec 29, 2010 11:26 pm
av Tegheim
Rutan skrev:Ska växellådan hamna så där högt upp?
Har läst igenom tråden tidigare och mycket imponerad av bygget!
Vad är det för styrsystem du kommer att använda dig av?
Och när beräknar du att vara klar för en uppstart?

Mvh Rickard
Jadå, på ett ungefär. Det är bara 100mm ner till lägsta punkt på bilen. Och iom att wanklarna har veven mitt i motorn, så hamnar ju lådan högre oxå.
Men jagtycker faktiskt inte det är såå högt i förhållande till brädan och "stolen" :)

Styrsystemet är låångt bort. Men troligtvis dubbla system och köra det som dubbla 13B med Microtech eller likn eftermarknads.
Jag har ingen som helst aning om när det kan bli uppstart, det kan bli om ett år, om tio år. Beror helt på intresset från min sida :) Det finns annat som behöver min tid ibland oxå :)

Postat: ons dec 29, 2010 11:31 pm
av Rutan
Tegheim skrev: Jadå, på ett ungefär. Det är bara 100mm ner till lägsta punkt på bilen. Och iom att wanklarna har veven mitt i motorn, så hamnar ju lådan högre oxå.
Men jagtycker faktiskt inte det är såå högt i förhållande till brädan och "stolen" :)

Styrsystemet är låångt bort. Men troligtvis dubbla system och köra det som dubbla 13B med Microtech eller likn eftermarknads.
Jag har ingen som helst aning om när det kan bli uppstart, det kan bli om ett år, om tio år. Beror helt på intresset från min sida :) Det finns annat som behöver min tid ibland oxå :)
Aha okej den blir så låg :D Jo jag vet kom på mig själv efter jag skrivit det.
Joo men tänkte bara vad du hade för planer =) Okej, jo nä det är svårt speciellt ifall man har mycket annat att pyssla med...
Hoppas det flyter på någolunda iaf =) kan hoppas att du startar på ett år;)

Mvh