Kadett C -77

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Va har du för motor i din då ?
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: Kadett C -77

Inlägg av whoknow »

orginal. har planer på motorbyte till nästa år:) verkar vara lite svårt att hitta sånna fälgar på blocket dock.. aja har inte råd just nu i vilket fall:)
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Ska du inte köpa min 2,0a med låda o kardan då ? Passar ju nästan rakt ner , bara nytt hål för växelspaken o sen göra plats för kylaren :)
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: Kadett C -77

Inlägg av whoknow »

tyvär:) vill satsa högre om man ska regga;)
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Okej okej :) aa ja vet inte om ja ska regga än riktigt , får se hur de blir .
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Någon som har synpunkter angående reggning via sfro om ja ska ha turbo motorn . E ju skivor bak o de blir större fram . Men måste ja ha papper på bromsning av motorn ?
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kadett C -77

Inlägg av The »

En -77 kan nog bli lite svårt att få igenom med turbokonverterad motor.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Även via sfro ? Trodde inte de skulle va bekymmer då . Bara via Sbp
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kadett C -77

Inlägg av The »

Ombyggt Fordon
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


Icke Ombyggt Fordon

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


Det ovan är saxat från SFRO sidan


Finns väl något kryphål man kan utnyttja med E85 konvertering men det har jag inte riktigt koll på så det låter jag vara osagt. Inte för inte som jag har en -74 kadett c :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Får skaffa papper från 75 då eller köpa besiktningsbil :)
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Kanske fått tag i papper från -74 :P
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: Kadett C -77

Inlägg av whoknow »

att du fått tag på papper innebär väll oxå att du måste "byta ramnummer" på karossen? annars blir de kanske inte så glada på besiktningen;)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kadett C -77

Inlägg av The »

Du måste ha alla skyltar och nummer från gamla karossen, och om du nu gör den lösningen så gör det snyggt annars riskerar du att stå med en oanvändbar bil. Det är nämligen olagligt (urkundsförfalskning) att byta identitet på en bil.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Jo ja vet , bara byta id brickorna o kapa bort numret i golvet o skylla på rostlagning .
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: Kadett C -77

Inlägg av whoknow »

skarva ordentilgt o spackla lite så syns det inte
Skriv svar