Sida 27 av 29
Re: Kadett C -77
Postat: fre jun 08, 2012 7:07 pm
av Heimer
Va har du för motor i din då ?
Re: Kadett C -77
Postat: fre jun 08, 2012 9:16 pm
av whoknow
orginal. har planer på motorbyte till nästa år:) verkar vara lite svårt att hitta sånna fälgar på blocket dock.. aja har inte råd just nu i vilket fall:)
Re: Kadett C -77
Postat: fre jun 08, 2012 10:12 pm
av Heimer
Ska du inte köpa min 2,0a med låda o kardan då ? Passar ju nästan rakt ner , bara nytt hål för växelspaken o sen göra plats för kylaren

Re: Kadett C -77
Postat: lör jun 09, 2012 11:53 am
av whoknow
tyvär:) vill satsa högre om man ska regga;)
Re: Kadett C -77
Postat: lör jun 09, 2012 8:53 pm
av Heimer
Okej okej

aa ja vet inte om ja ska regga än riktigt , får se hur de blir .
Re: Kadett C -77
Postat: mån jun 11, 2012 7:05 am
av Heimer
Någon som har synpunkter angående reggning via sfro om ja ska ha turbo motorn . E ju skivor bak o de blir större fram . Men måste ja ha papper på bromsning av motorn ?
Re: Kadett C -77
Postat: mån jun 11, 2012 10:42 am
av The
En -77 kan nog bli lite svårt att få igenom med turbokonverterad motor.
Re: Kadett C -77
Postat: mån jun 11, 2012 11:48 am
av Heimer
Även via sfro ? Trodde inte de skulle va bekymmer då . Bara via Sbp
Re: Kadett C -77
Postat: mån jun 11, 2012 5:36 pm
av The
Ombyggt Fordon
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Icke Ombyggt Fordon
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Det ovan är saxat från SFRO sidan
Finns väl något kryphål man kan utnyttja med E85 konvertering men det har jag inte riktigt koll på så det låter jag vara osagt. Inte för inte som jag har en -74 kadett c

Re: Kadett C -77
Postat: mån jun 11, 2012 7:59 pm
av Heimer
Får skaffa papper från 75 då eller köpa besiktningsbil

Re: Kadett C -77
Postat: tis jun 12, 2012 7:59 am
av Heimer
Kanske fått tag i papper från -74

Re: Kadett C -77
Postat: tis jun 12, 2012 8:54 am
av whoknow
att du fått tag på papper innebär väll oxå att du måste "byta ramnummer" på karossen? annars blir de kanske inte så glada på besiktningen;)
Re: Kadett C -77
Postat: tis jun 12, 2012 9:31 am
av The
Du måste ha alla skyltar och nummer från gamla karossen, och om du nu gör den lösningen så gör det snyggt annars riskerar du att stå med en oanvändbar bil. Det är nämligen olagligt (urkundsförfalskning) att byta identitet på en bil.
Re: Kadett C -77
Postat: tis jun 12, 2012 10:17 am
av Heimer
Jo ja vet , bara byta id brickorna o kapa bort numret i golvet o skylla på rostlagning .
Re: Kadett C -77
Postat: tis jun 12, 2012 12:03 pm
av whoknow
skarva ordentilgt o spackla lite så syns det inte