SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den tror jag inte erland gillar. har inte tid så mycket mer med denna topp vi ska dit med en ny högkompa topp tills på söndag och lyftarna behövs redan i kväll.

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Jarmo Y skrev:
Hur är det med Rototest? a true measurement, den ger lika mycket på naven vad det ska vara i motorn. :) jag kollar ofta deras sidor att jämföra likadana bilar i min bänk.
Faktisk, Rototest är bra, inget fel på den. Några VAG bilar visar mer än väntat vad jag har kollat på deras sidor, tänkte förut att kan inte vara så men det hänt i min bänk också.

Vw Golf 1.4 16v -98, gjorde en renovering till motorn, oljan gick snabbt. Bytte kolvringar och ventiltätningar, det hjälpte. Körde bilen sen i bänken också- 73 hk/4900 118nm/3400 på hjulet. Motorn 81 hk/5000 129nm/3400 VAG säger att den ska ha 75hk/5000 126nm/3800

http://rototest-research.eu/popup/perfo ... artsID=539 76hk/5000 116nm/3600 på naven

http://rototest-research.eu/popup/perfo ... artsID=472 78hk/5000 119nm/4000 på naven
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag trodde att du skulle köra lite vettiga tester men av det blev det inget. Mycket jobb till ingen nytta.
Men man lär sig hela tiden. Bättre att hålla på själv istället.

Erland
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Erland, vad skulle han enligt dig kört för tester?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

tråkigt att du inte är nöjd med resultatet erland. jag har också lagt en hel del tid på detta helt gratis. och du har ju en topp som du kan sälja iallafall?

ca 6 tim skruvning med skimsning av ventilspel och kam montering samt montering på motorn sen ca 4 timmar dyno körning med fin justering med saker rörande toppen.

du visste ju väl vad det va för motor du skulle testa toppen på. alla data fans ju i tråden.

nu är iallafal en holmbergare 530 topp på gång sen ska jag ställa mig och göra nya ventilsäten på hög kompa std 531 i dag så kör vi vidare med lite tester nästa vecka.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Var det inte lika setup på maskin hela tiden förutom toppen?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Nej, helt annan kam på denna med alldeles för mycket lyft för inloppsarean på insuget.
Alldeles för mycket lyft och duration oavsett för 2150.
När du ser att toppeffekten sjunker när du förställer kammen Jens, vad säger det dig då?
Varför gjorde den det, vet du det?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag och kjell P har gjort ett sätes jobb nu (såkallade KP racing stålet) på hög kompa 531 där vi även sänkte sätet lite. ska flöda den senare om jag hinner i kväll.

vet inte vad jag ska säga erland om allt? tråkigt du inte vart nöjd jag försökte få till den så gott det gick men vart inte bättre får se vad motorn ger med andra toppar och kamaxlar senare.....

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck

Inlägg av PFR »

De vet du jens att dom andra topparna måste du ju få resultat som är lite + i alla fall för annars står ju hela detta projekt å faller med slutsatsen att inget trim topp funkar på 2150 i sävar. Det blev Erlands topp som blev svarta fåret är nästan sugen be han skicka hit den så det blir nått vettigt av utvärderingen. Garanterar att den ger effekt det är logiskt tänkade som måste träda i kraft i vissa situationer och därmed förstår alla att ger man ens lite förutsätningar kommer det bli bra Jag säger nu som det är att detta har inte skötts rätt för en 46-38 vs en std ventils o portad ger alla dagar i veckan mer effekt samt att lämna in detta i det läget som är hade varit lika att skita i att testa den alls. För övrigt vem ska vara kunden på det obearbetade 2150 konceptet bara nyfiken? För den kunden kan ju lika köra allt std i bilen i övrigt för vi har ju inget facit på detta ens med tillåtna grejer så som insprutningen. Jag har kört alla steg själv har facit och vet vad man kan vänta sig vid olika setups och allt testades nogrant och gavs möjlighet att funka annars har man inte ett komplett facit.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Låter som ett en bra idé Peter. Bara be Jens skicka över toppen. Hoppas Erland tycker det också.
Du kanske kan köra med liknande saker som Jens och köra med ett eget.

Jag har tom för mig att Jens skulle kört med hoj gasare. Men det blev ett nytt styrsystem istället.

Niklas
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Peter får gärna testa toppen om han vill.
Denna är 46-35 eftersom Jens kam som jag tycker är fel har samma duration och lyft ut som in.
Men på en 2150 tror jag att skillnaden mellan 35 och 38 är försumbar särskilt som man kan köra 90% under 35 ventilen men inte under 38 i standard säte.

Jens, kolvens högsta hastighet skickar ut sista pulsen som ska returneras i trattöppningen för att nå ventilen strax innan den stänger.
Du timar detta med insugslängd och duration.
Vad ska du då göra när toppeffekten sjunker med förställd kam?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

min topp va inte standard den va planad till nästan 14:1 i kompa därför gick den lika bra som den portade fina toppen med typ 10.5:1?

jag har lärt mig i bänken att det är flera parametrar som måste fungera tillsammans och är en parameter helt fel som i detta fall kompan i erlands topp så blir det inte bra. kompa och kam måste synka ihop!!

mitt slut sumering i detta på en 2150RC motor är att en topp med bra verkningsgrad men måttligt flöde och rätt kompa ger samma eller bättre resultat än en jätte fin topp med låg kompa.

sen säger jag inte att en bra topp är dålig men den måste ha kompa och bra förbräning också :thumbright: vi kommer få se fler toppar med rätt kompa och lagomt flöde/ hastighet senare här då får vi se vad som händer.

man ska komma ihåg att man inte behöver så mycket flöde i en 2150 rc motor heller det är låga varv och liten volym så en 531 med sina 185cfm är inte långt ifrån om man siktar på ca 205hk/6600rpm och ca 240 nm redan nere vid 4500rpm.

jag skickar gärna toppen till peter får vi alla får se och höra om vad den kan ge i hans bänk och med förgasare och andra kamaxlar insug i olika kobinationer :thumbright:

mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Darin Morgan: "Make no mistake, velocity is the primary variable in the design of the entire induction system. I often say that my job title should be Velocity Manager instead of Cylinder Head Designer. Air speed is 10 times more important than raw flow numbers. If you kill the velocity by 10 percent, you will kill almost 40 percent of the wave and ram energy that dynamically fills the cylinder! Raw airflow cfm is an important variable as well; it's just not as important. If you buy a cylinder head that is properly sized for a flow of 400 cfm and your engine is only asking for 350 cfm, you will not only fail to achieve the power potential that the 400 cfm would have given you, you will also fail to reach the power that the 350 cfm would have given you. That's because you killed all the air speed in the induction system. If your engine is asking for 350 cfm and you give it a properly sized cylinder head flowing 350 cfm, your airflow demand is matched and your air speed is matched. You then have a chance of achieving the power potential that 350 cfm can give you.

En exempel, VW Bubbla boxer motor och en förgasade i mitten, det blir långa insugsrör. En liten ventil funkar bättre en större, original 35.5mm insugventil räcker långt, jag har haft 44mm och det gör ingen skillnad, tvärtom. En 37mm är suverän, 44mm flöder mycket mer men vad hjälper det om insug är så lång. Motor 1600 cc.

42mm insugventil hade varit bra i 2150 volvomotor, tycker jag. Om man har tex. 36.5mm under ventilen, fps blir ganska bra. Måste komma ihåg att denhär 2150 cc RC motor har inte byggt från F1 delar, inte ens på folkracedelar..kan inte vänta stora effektsiffror på höga rpm.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
jag har lärt mig i bänken att det är flera parametrar som måste fungera tillsammans och är en parameter helt fel som i detta fall kompan i erlands topp så blir det inte bra. kompa och kam måste synka ihop!!

mvh jens

Detta är kul att läsa Jens.
Flera år sedan påtalade jag vikten om högt (rätt komp) till sin setup i en diskussion med dig.
Då var det inte en så värdefull parameter enligt dig.
Kul du sett detta. :thumbright:
Jag har i övrigt samma åsikt, man ska inte överdriva.
Man ska sikta på trädtopparna och hamna där. :mrgreen:
Inte sikta på månen och hamna i trädtopparna.

Flera flera ggr har jag häpnat hur pass fjong det kan bli på motorer med bara små tillrättelser i kanaler.
bara man har en 'yttre' bra setup. :thumbright:
Märker samma sak nu med mopedmotorer i dynon hemma :twisted:

Tillrättelserna jag gör har en röd tråd, att tillåta att gasen kan nå höga hastigheter utan att öka areor.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Ett par tiondelshästar skillnad i en mopedbänk är mycket prosentuellt så man kan inte få repeterbara resultat. Därför det lönar sej inte att mäta effekt alls, det skiljer för mycket den absoluta värden. Också om det finns en rulle med i bänken, blir det helt hopplös.. :hihi:
Skriv svar