budget 760, mot 500hk Krockad uppdaterad

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

mera bilder..
Har fräst två spår i ett aluplattgärn som jag styr upp på kylaren.
La en siliconsträng i varje spår för att det inte skall bli metall mot kylaren direkt.

Bilder
Bild
Bild

skall till biltema imorgon och inhandla sista racedelarena hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

volvo140turbo skrev: Bild
spridarmotstånden man ser? kolla så dom inte kortsluter mot jord.
har använt liknande till värme i knappsatser i manöverlådor till soppbilar med kortis som följd ifall man inte körde + på samma sida..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är ingen fara för hela plattan sitter skruvad i ett plastclips.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

men vad händer om den leder över mellan två motstånd då?
då kan i värsta fall nån spridare kopplas direkt på drivstegen = olika öppningstider på spridarna..

/Jonas
volvo140turbo skrev:Det är ingen fara för hela plattan sitter skruvad i ett plastclips.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

bra fråga!
Jag gjorde som tekniska specen sa till mig att göra angående pappren på motstånden.
dom är endast på 25w (eller vad det var) om dom monteras på en kylare.
Typ skruvas i komponentens chassie eller dylikt.
Tyckte att en alubit leder värme snabbt och kyler rätt bra så den skulle kanske fungera.

Men menar ni att ytterhöljet (det gula biten) leder strömmen?

Det är ju ett maffigt motstånd med klet runt innuti dom där väll?

jag vet inte och vill inte göra bort mig igen med sprutet så det blir nått så jag tar gärna kritik.

Men jag känner många nira åkare som itne är direkt noga med dom där motstånden och det funkar för dom.

visserligen märkte jag inte nått konstigt på lambda eller gången på motorn när jag kopplade in spridarna med dom här motstånden från början.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

jag bara känner igen dom till utesendet.. använde 10W i manöverlådorna.. som backeliten sa, så kan det ju i teorin bli så du kan aktivera alla spridare med en utgång..

vet inte om det blir sama sak i praktiken?
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

får lösa motstånd grejen senare.

bilen är ihop men vägrar att tända.

inte en gnista den gör.

Hade en dålig startmotor i den och tror att det kan ha blivit en spännings topp.

Den sköt i avgasröret en gång, alltså fanns det en gnista någonstans.

Men när jag kör med ett löst stift så kommer det ingen gnista.
tror att jag brännt edis boxen faktisk.

jädra skit.

bytte startmotor och malde på men då var den helt död.

men den har nog aldrig indikerat i dioderna att den skall tända.
skall felsöka imorgon lite bättre..

natti natti
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har mätt allt nu.

348ohm var givaren på
kablarna till givaren var ok
mätt kablar från tändmodul till spole det var ok
har mätt strömmen över steget under crank och det var ok (runt 11volt)
kört utan pip och saw kablarna kopplade
kollat avstånd för givare mot triggerhjul


kollat allt.
Verkar vara tändmodulen som är kass.

skall fixa en på skroten imorgon och kika vidare.


Någon som har koll på vanliga fel på Edis system?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Provat att polvänt vr givaren?

/Jonas
volvo140turbo skrev:har mätt allt nu.

348ohm var givaren på
kablarna till givaren var ok
mätt kablar från tändmodul till spole det var ok
har mätt strömmen över steget under crank och det var ok (runt 11volt)
kört utan pip och saw kablarna kopplade
kollat avstånd för givare mot triggerhjul


kollat allt.
Verkar vara tändmodulen som är kass.

skall fixa en på skroten imorgon och kika vidare.


Någon som har koll på vanliga fel på Edis system?
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

kan du inte mäta signalen till och från tändslutsteg då?
Borde väl gå bra med oscilloskopet i 5051..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nej jag har inte polvänt vr-givaren. borde ge signal ändå tycker jag.
den ger ju spänning fast det borde slå lite på tändningen.

JApp viss har vi ocilloskop i 5051 men den blir svår att få med hem.
Man skulle ha en mer "hobby" variant hemma, det vore fint det.


skall testa att byta styrdon nu. har två nya edis4 från skroten.

sen vänder jag polerna på givaren och testar om det inte fungerar.

Mer tips mottages gärna.
Men det kan inte var nått mer fel direkt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

För när jag körde med den där modulen så funkade de inte att köra vr-givaren åt fel håll nämligen. Medans en annan modul funkade de på. Verkar vara från box till box, samt triggerhjulsberoende.

Den borde ge en gnista på alla stift när man slår på tändningen.

Ta o gör en extra check också att alla kablar går rätt
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
Kom ihåg att bilden visar när man tittar in i kontakten som går till kabelhärvan

/Jonas

volvo140turbo skrev:nej jag har inte polvänt vr-givaren. borde ge signal ändå tycker jag.
den ger ju spänning fast det borde slå lite på tändningen.

JApp viss har vi ocilloskop i 5051 men den blir svår att få med hem.
Man skulle ha en mer "hobby" variant hemma, det vore fint det.


skall testa att byta styrdon nu. har två nya edis4 från skroten.

sen vänder jag polerna på givaren och testar om det inte fungerar.

Mer tips mottages gärna.
Men det kan inte var nått mer fel direkt.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag bytte håll på kablarna till givaren och nu funkar den jätte bra.
startade direkt.
Går som en påse nötter men en liten film kan jag lägga ut.
sitter ingen lambda sond i avgasröret så den låter som en motorsåg


Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

åter till spridarmotstånden.
dom är ju helt avsäkrade från att stöta i det eloxerade ytterhöljet.
Eller har jag fattat fel på dess uppbyggnad och att det är en annan variant av resistor innuti?
Jag tror nämligen att det är ett "vanligt" motstånd innuti.


Men jag märker inga problem iaf vid gången av motor eller något skummt.
sen så måste jag tillägga att den går bra mycket finare med 1000 än 390cc spridare genom hela registret.

det är ju konstigt.
Men det kanske hade kommit skit i dom andra spridarna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
muppo
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: fre mar 24, 2006 10:38 pm
Ort: GBG

Inlägg av muppo »

Det är lungt med motstånden, blir ingen kortis i höljet. Lyckas du med det så har de brunnit rejält :wink:
Skriv svar