Sida 28 av 36

Postat: mån dec 07, 2009 8:12 pm
av therealpinto
piraten skrev: * Kontakta Gustaf U och bestämma ett måldatum för andra SFRO besiktningen. (vilket jag borde göra först kanske...)
Så fort snön är borta? ;-)

/Gustaf

Postat: tis dec 08, 2009 10:25 pm
av Daniel-635
Kul med ett livs tecken !

Flänsar är roliga för det är kring dem det händer :wink:

Postat: mån maj 24, 2010 8:06 am
av Nicklas Eriksson
Dags för ett till livstecken!

Sen det förra livstecknet så har det hänt en del, men inte riktigt på bilen. Jag och min sambo köpte en liten gård och flyttade från lägenhet till hus 1:a mars i år. Så med allt vad det innebär har det inte funderats så mycket på bilen. Igår blev vi färdiga med vinterveden och det fina vädret gjorde att det var läge att hämta hem bilen från förrådet.

Så igår blev det lite provkörning. Jag konstaterade att jag måste skaffa en tempmätare, för mina misständningar vid 4500 varv försvann helt när motorn var riktigt varm, istället börjar det bete sig lite illa vid drygt 5500 varv. Hade inte datorn med mig, så jag har ingen aning om hur det ser ut i mapparna där.

Jag ska försöka få upp den den "riktiga" motorn på motorstativ och påbörja isärplockningen.

Nu står bilen för första gången i "sitt eget" garage. Känns grymt skönt att ha sakerna samlade! Jag har augustisemester i år så vi får se vad som hinns med i sommar.

Hursomhelst, jag lever, projektet är inte nerlagt!

Postat: mån maj 24, 2010 9:22 pm
av j0jje
Blir fint med eget garage Niklas :thumbright:

Postat: mån jun 21, 2010 2:36 pm
av Karl Buchka
Kom att tänka på detta bygget innan. Händer det något?

Postat: mån jul 05, 2010 9:35 am
av Nicklas Eriksson
Det står inte still :twisted:

Sorry för kvallan på bilderna, men jag tror budskapet går fram iaf.

Bild

Bild


Tänkte jag kan bidra med lite bilder på vinterns sidoprojekt... (som orsakat viss försening i bilprojektet)

Motor, 440 bottendel, 600 VES cylindrar, 700 foder, 700 kolvar = 660 cc
Vforce3 reeds, 42 mm mikuni. Högkomptopp, lösa förbränningsrum.

Motorn hade dubbelpipor och CR9E stift när jag köpte den förra sommaren.

Fick den aldrig att gå bra med den setupen. Köpte på mig en enkelpipa från en Polaris 600 shift och skar av den på tre ställen för att kunna få den att passa, orginalslutburk från en IQ 600 RR. Bytte till en ProX 600 tändning.
Tog av toppen och fixade "vanligt" tändstiftsgäng. Kör nu med BR10ES.
Nu går den finfint.

Går på rullen mest hela tiden :twisted:

Bild

Bild
Bytt styre för att få till höjden lite lämpligare för mig.

Bild
Öppnat upp huven för bättre ventialtion.


Bild

Bild

Bild
Slutburkarna på dubbelpiporna... Lät förjävligt och gick förjävligt.
Bild

Bild
Omsvetsade Shift 600 pipan.

Bild


Bild
Vinterns enda "riktiga" haveri, men det gick finfint att svetsa ihop igen.
Var lite svårstyrt där ett tag

Tyvärr blev det lite lite körning, för under bästa delen av säsongen så höll jag och min sambo på att flytta...

Postat: ons jul 21, 2010 11:41 am
av Nicklas Eriksson
Har nu fått hem en Migatronic MIG 300A svets. Punkta grenrör med pinne var ett straff. Hade tänkt försöka få dit de sista bitarna i helgen, sen så ska grenröret få smaka tigsvets i Ersnäs...

Fixar bättre bilder på röret i helgen.

Postat: ons jul 21, 2010 5:00 pm
av Daniel-635
piraten skrev:Punkta grenrör med pinne var ett straff.
:hihi:

Kul med fortsatt byggnation :thumbright:

Postat: mån jul 26, 2010 3:07 pm
av Nicklas Eriksson
I fredags blev det några timmar på projektet.

Bild
Kärran i vårat garage. Äntligen i ett eget garage!

Bild
Här tog jag vid när jag började i fredags.. Rev 1:ans rör och gjorde om dragningen.

Bild
6:ans rör revs också. Var inte nöjd med dragningen där heller.

Bild
Det svåraste röret att få till, 3:ans rör. Ska rakt upp mitten av högra delen på kollektorn.

Bild
Såhär blev det. 6:ans rör är inte helt klart, satt och labbade med rörstumpar som låg på bänken, ska kapa till en bit av en böj och ett rör med rätt längd, sen är dags för provning i bilen.

Bild
Och den här lilla pjäsen gjorde livet beeetyyydligt trevligare :D
Trästolpen till höger om svetsen är nu ett minne blott. Det var där lördan gick åt. Blev en träbalk av två st 45x195 istället tvärs över taket. Borde hålla... :)

Bild
2,5 litersblocket är på motorstativet. Ska få smaka på roterande fil så H-profilarna ryms. Vevhusventilationen invändigt i vevhuset ska också förbättras.

Postat: mån jul 26, 2010 5:12 pm
av Mikael S
Nice men ser ut som du valt en turbo som kommer strypa den där motorn (med tanke på flänsen) :)

Postat: tis jul 27, 2010 11:25 am
av Nicklas Eriksson
Mikael S skrev:Nice men ser ut som du valt en turbo som kommer strypa den där motorn (med tanke på flänsen) :)
Det har du nog helt rätt i.

Turbon är en KKK16 från S80 T6. Men avsikten är fortfarande att köra genom besiktningen som ombyggt fordon med turbo på plats. Så 15 kw / 100 kg. ~1300-1400 kg bil = 195-210 kw = 265-286 hk. Och då är den här turbon väldigt lämplig.

Vad som händer efter besiktning är en helt annan historia :twisted:

Postat: ons jul 28, 2010 10:54 pm
av Alex0512
Måste säga att hela projektet ser riktigt grymt och rått ut!! :thumbright:
Tänkte fråga om "jiggen" du hade till att få hela framvagnen på rätt ställe funkade bra? Alltså för att få fjäderbenen rätt tillsammans med själva framvagnen? :) Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på att göra en liknande ombyggnad på min Vauxhall. Fast att jag nog använder 240 delar istället, så om du har några tips eller något du har lärt dig under gången och tänkt att du nog skulle ha gjort på ett annat sätt får du gärna berätta det. För om det blir av att jag genomför det, kommer jag behöva all hjälp/tips jag kan få!
Sen jag såg ditt projekt har det varit till mycket inspiration för mig :D

//Alex

Postat: tor jul 29, 2010 9:32 am
av Nicklas Eriksson
Tackar! Roligt att man inspirerar!

Jiggen funkade riktigt bra såhär i efterhand, jag har inte gjort någon framvagnsinställning än och bilen går klockrent på vägen.

Om jag skulle göra om det skulle jag bygga jiggen väldigt lik den jag byggde, men jag skulle köpa ett långt vattenpass och bränna fast en fyrkantsprofil stående mitt på jiggen som är i våg. På så sätt är det lättare att kontrollera lutningen på framvagnen i bilens längdriktning. Men man måste komma ihåg att ha karossen upphissad lika mycket bak och fram. Bör gå att mäta golv-sparklåda i framkant och bakkant på båda sidorna. Sen skulle jag bygga den i minst minst 15x15 fyrkanstprofil hela jiggen. Krysssträva så mycket som det går.

Jag började med att bygga på framvagnsbalken. Viktigt att det blir ett fäste som "ligger" bra så att när jiggen hamnar på samma ställe när man återmonterar den. Sen byggde jag bryggan mellan fjäderbenen och sen strävorna mellan. Ska man bygga en jigg för volvo 240 framvagn så blir det lite annorlunda i den bakre a-armsinfästningen. Men om jag minns rätt så det fästet på bultat i rambalken, så en idé kanske är att svetsa jiggen i fästet och sen ta lös fästet? Jag gjorde jiggen delbar för de bakre fästpunkterna. Annars hade jiggen inte gått att få lös eller tillbaka. Använde olika dimensioner av fykantsprofil som gick i varandra så att säga.

Ikväll kanske det blir att försöka få klart grenröret :)

Postat: tor jul 29, 2010 9:51 am
av Alex0512
Okej, ja då låter det ju som den funkat bra!
Du menar alltså så att man ska ha fyrkantsprofilen som vattenpasset ska vara på på "andra" ledden än framvagnen?
Ja, det borde ju inte vara så svårt att få bilen upphissad rakt. Ja det är väl viktigt att det blir stadigt så inget flyttar sig!
Okej, hänger inte riktigt med hur du menar nu, men det blir nog lättare när man har allt framför sig. Okej, ja det ska jag komma ihåg att göra den delbar, känns som att det kan behövas!
Tack för beskrivningen, nu återstår bara att se om det blir att bygga om kanske..
Ska leta lite och se hur bredden blir, känns som att den kommer bli mycket bredare iaf..

//Alex

Postat: tor jul 29, 2010 10:05 am
av Nicklas Eriksson
Alex0512 skrev: Du menar alltså så att man ska ha fyrkantsprofilen som vattenpasset ska vara på på "andra" ledden än framvagnen?
//Alex
Jag menar att den fyrkantsprofilen ska sitta så att man från bilens sida kan se till att lutningen på fjäderbenet blir rätt (fjäderbenstornens position mellan kylaren och torpedväggen så att säga).